politiehond

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

En hupsakee weer on topic:
Werken met politiehonden
De Regelgeving regelt tevens of en onder welke voorwaarden een beveiligingsbeambte met een hond mag samenwerken. Zo moet een hond altijd "gecertificeerd" zijn, d.w.z.: de hond moet een volledige politiehonden-opleiding met succes hebben afgerond.

De beambte die met de hond wil samenwerken wordt wettelijk "hondengeleider" genoemd. Ook de hondengeleider dient aan eisen te voldoen: hij moet een vrij uitgebreid examen afleggen voor een examencommissie van de Koninklijke Nederlandse Politiehonden Vereniging, waarin hij aantoont met een bepaalde hond (altijd met certificaat, dus een "politiehond") voldoende een twee-eenheid vormt dat hij aantoonbaar goed en vooral veilig met de hond zal kunnen samenwerken.

De hond en de geleider moeten aantonen voldoende op elkaar te zijn ingespeeld, elkaar te vertrouwen en de geleider dient in de praktijk voldoende overwicht op de hond te hebben (appél op de hond te hebben) dat hij steeds de baas blijft over de hond. De politiehond moet dan ook niet alleen op commando bijten of aanvallen, maar juist en vooral voldoende onder appél staan om het bijten of de aanval op het eerste commando van de geleider te staken.

Het toetsingsbewijs is eigenlijk dus een bewijs dat die bepaalde beambte met die bepaalde hond een goede twee-eenheid vormen en vooral veilig kunnen samenwerken. Een toetsingsbewijs hoort ook beslist bij èèn bepaalde beambte en èèn bepaalde politiehond, hoewel een beambte soms wel over meerdere toetsingsbewijzen kan beschikken, waarbij hij heeft aangetoond met die honden ieder apart een voldoende veilige samenwerking te kunnen waarmaken.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Doggieman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Doggieman »

Maaike schreef:Speurhonden helpen de politie bij het opsporen van verdovende middelen, menselijke geur, explosieven, menselijke stoffelijke resten (zowel te water als op het land), brandversnellende middelen en tabak.

De honden kunnen worden ingezet bij:

*opsporing bij inbraak in grote gebouwen
*voetbalwedstrijden eredivisie
*assistentie bij ordehandhaving en aanhouding
*ondersteuning ME optredens
*inbeslagname huisdieren
*afschieten gevaarlijke dieren
*naleving muilkorfverordening
*shows en demonstraties

De honden kunnen ook een geurspoor van een weggelopen verdachte volgen.
Je hebt dus een verschil in politiehonden. Dan spreek ik puur over de honden die in dienst zijn bij de politie en niet bij een beveiligingsbedrijf of iets dergelijk.

Het verschil bestaat tussen een surveillancediensthond en een speurhond. Een surv.hond is in principe een manesje van alles. Een speurhond is meestal voor 1 of meerdere doeleinden opgeleid, van het zoeken naar stoffelijke overschotten (in de volksmond de lijkenhond) tot aan het zoeken van explosieven. Een speurhond wordt dan ook niet ingezet bij bijv. handhaving openbare orde.
Over de surveillancehond gesproken, deze moet een keuring binnen de KNPV met positief resultaat voldoen en kan dan worden gekocht door een politieregio, als men (politie) dnekt dat deze hond voldoet. Over het algemeen zijn er binnen politie Nederland alleen maar Mechelse herders cq een kruising daarvan en een enkele Duitse herder.

Het bericht zoals hierboven staat wordt dus als combinatie uitgevoerd door de geleider en zijn/haar diensthond.

Doggieman 8)
Doggieman
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:Dat zijn de undercover honden he,

die gaan gewoon naar zo'n gevaarlijk dier toe.
Dat gevaarlijke dier denkt dan, he wat leuk een hond.
Ongemerkt laat die hond dan een handgranaat vallen en gaat gauw weer terug naar de bus.

of zie ik dit verkeerd Doggieman?
Klopt helemaal Gijs, die van mij is inmiddels lange afstandschutter geworden met een H&K, en al een paar succesvolle acties meegemaakt :twisted: :twisted:
Thijs
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Doggieman schreef:
gvdbor schreef:Dat zijn de undercover honden he,

die gaan gewoon naar zo'n gevaarlijk dier toe.
Dat gevaarlijke dier denkt dan, he wat leuk een hond.
Ongemerkt laat die hond dan een handgranaat vallen en gaat gauw weer terug naar de bus.

of zie ik dit verkeerd Doggieman?
Klopt helemaal Gijs, die van mij is inmiddels lange afstandschutter geworden met een H&K, en al een paar succesvolle acties meegemaakt :twisted: :twisted:
Is dit nu typische politiehumor? Ik vind het in ieder geval heel grappig. :lol: :lol: 8)
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wat gebeurd er met de honden welke te oud worden voor het politiewerk?
Helaas heb ik meegemaakt dat mijn vader door een "oude" politiehond is aangevallen en bijna doodgebeten is.

Deze hond werd afgekeurd omdat deze te oud.
Mijn vader moest voor zijn werk bij iemand langs. Het bordje "pas op de hond" bevondt zich achter een gordijn en was niet zichtbaar. De deur ging open en de hond besprong mijn vader en heeft deze overal gebeten.
Mijn vader heeft er enorme littekens aan over gehouden en een angst voor mechelse herders.

Deze hond, welke ook al meerder mensen gebeten had, is na dit voorval afgemaakt.
Toch vraag ik me af hoe dus omgegaan wordt met gepensioneerde honden. Deze kunnen niet bij een ieder ondergebracht worden lijkt me?
Doggieman
Infopolitie Gast

Gast schreef:Wat gebeurd er met de honden welke te oud worden voor het politiewerk?
Deze kunnen niet bij een ieder ondergebracht worden lijkt me?
Klopt inderdaad, wanneer een diensthond bij ons met pensioen gaat dan blijft deze over het algemeen bij de oude geleider. Wanneer je de oude diensthond niet kunt/wilt houden, dan wordt er een geschikte plek voor hem gezocht en tot nu toe ook altijd gevonden.
De oude politiehond waar jij het over hebt, kwam deze daadwerkelijk bij de politie vandaan, of had deze binnen een particuliere vereniging (KNPV= Koninklijke Nederlandse Politievereniging) "dienst" gedaan of als derde optie binnen een bewakingsbedrijf.
Over het algemeen zijn de diensthonden van politie zeer sociaal thuis, heb zelf een dochter van een half jaar en daar is hij heel erg trots op.

Doggieman 8)
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door rai »

Doggieman schreef:Over het algemeen zijn de diensthonden van politie zeer sociaal thuis, heb zelf een dochter van een half jaar en daar is hij heel erg trots op.
Is het ook zo erg dat hij zich er mee gaat "bemoeien" als iemand anders in de buurt van je dochter komt of is het niet zo erg.
andre
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Rai schreef:
Doggieman schreef:Over het algemeen zijn de diensthonden van politie zeer sociaal thuis, heb zelf een dochter van een half jaar en daar is hij heel erg trots op.
Is het ook zo erg dat hij zich er mee gaat "bemoeien" als iemand anders in de buurt van je dochter komt of is het niet zo erg.
Och de dochter is pas een half jaar. Dus zo'n probleem hoeft dat niet te zijn. Gekker wordt het als dochterlief de leeftijd van 16 heeft bereikt.
Maar daar hoef Doggieman voorlopig niet bang voor te zijn 8)
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door rai »

Maar je ziet nog wel eens dat honden, kleine kinderen in bescherming nemen zodra er "vreemden" in de buurt komen.
Doggieman
Infopolitie Gast

Rai schreef:Maar je ziet nog wel eens dat honden, kleine kinderen in bescherming nemen zodra er "vreemden" in de buurt komen.
Klopt inderdaad, normaal zit hij bij zijn buitenkennel (stuk grond afgeschermd met een hek, waar de dienstauto ook staat). Wanneer er een vreemde auto parkeerd op de oprit dan begint hij te blaffen als een gek, weet in ieder geval dat ik dan bezoek krijg.
Maar ben ik er bij, dan is het geen probleem. Gisterenavond kwam er nog een collega hondengeleider langs, en zijn nekharen (borstel) stond recht overeind, dan moet je hem ook niet even aanhalen :twisted: :twisted: .
Toen mijn vriendin vorig jaar zwanger werd (wij wisten het nog niet eens) toen begon hij in een keer mijn vriendin te beschermen, als ik haar een schouderklopje of iets dergelijks gaf, dan stond hij met ontblote boventanden tussen ons in. Toen maar een zo'n test gedaan en we kwamen tot de conclusie dat we gezinsuitbreiding kregen, best wel makkelijk zo'n predictor-test-hond :P :roll: :shock: :wink:

Doggieman 8)
Roland
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Doggieman schreef: Over het algemeen zijn de diensthonden van politie zeer sociaal thuis, heb zelf een dochter van een half jaar en daar is hij heel erg trots op.

Doggieman 8)
Bedoel je hiermee ook de surveillancehonden, of alleen de speurders/explosieven/drugshonden?
Doggieman
Infopolitie Gast

Roland schreef:
Doggieman schreef: Over het algemeen zijn de diensthonden van politie zeer sociaal thuis, heb zelf een dochter van een half jaar en daar is hij heel erg trots op.

Doggieman 8)
Bedoel je hiermee ook de surveillancehonden, of alleen de speurders/explosieven/drugshonden?
Die van mij is een surveillancehond, dus die bedoel ik

Doggieman 8)
Roland
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Ah ok. ;)

Maar gaat het wel goed met bijv. visite/ onbekenden en kan je vriendin hem ook gewoon uitlaten?
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

Even iets over de Veluwe en diensthonden;
Ik heb het al vaker genoemd dacht ik, dat we hier "gezegend" zijn met wilde zwijnen in de bossen en dat die gevaarlijk kunnen zijn.
Mijn collega is met zijn hond aan het wandelen in het bos. Werd de hond aangevallen door een wild zwijn.
Dat beest heeft hem behoorlijk opengehaald. De diensthond heeft het maar net overleefd en kwam uiteindelijk met meer dan 30 hechtingen uit de strijd.

Nu vroeg ik me zo af. Een beetje handige crimineel gaat nu wilde zwijnen africhten en vervolgens aan het werk met een wild zwijn als bescherming tegen de politiehond. Je kunt zwijnen ook africhten om truffels te zoeken. Of draaf ik nu door.
Doggieman
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:Even iets over de Veluwe en diensthonden;
Ik heb het al vaker genoemd dacht ik, dat we hier "gezegend" zijn met wilde zwijnen in de bossen en dat die gevaarlijk kunnen zijn.
Mijn collega is met zijn hond aan het wandelen in het bos. Werd de hond aangevallen door een wild zwijn.
Dat beest heeft hem behoorlijk opengehaald. De diensthond heeft het maar net overleefd en kwam uiteindelijk met meer dan 30 hechtingen uit de strijd.

Nu vroeg ik me zo af. Een beetje handige crimineel gaat nu wilde zwijnen africhten en vervolgens aan het werk met een wild zwijn als bescherming tegen de politiehond. Je kunt zwijnen ook africhten om truffels te zoeken. Of draaf ik nu door.
Je draaft door Gijs, je bent weer hard aan vakantie toe :twisted:

Doggieman 8)
Gesloten