Brommer afgenomen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door Pim »

MotoRon schreef:Je plukt nu een stukje regelgeving, dat in jouw geval niet van toepassing is.
en volgens mij gedateerd en vervallen.
Patrick046 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Patrick046 »

Ik heb hier de nieuwe regelgeving gevonden die tot 31-12-2014 geldig is. Beleidsregel 2010A027.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 19117.html

Hier staat ook in vermeld:
2. Verhouding inbeslagneming en tijdelijk uit de beschikkingsmacht van de eigenaar nemen

Op basis van art. 160, lid 4, WVW 1994 kunnen de in art. 159 WVW 1994 genoemde opsporingsambtenaren een voertuig tijdelijk uit de macht van de bestuurder of eigenaar/houder nemen voor nader technisch onderzoek, zonder dat tot inbeslagneming van het voertuig wordt overgegaan. Bedoeld technisch onderzoek dient plaats te vinden onmiddellijk, of korte tijd nadat het voertuig uit het verkeer is genomen. In principe wordt een termijn van 24 uur gehanteerd. Indien in gecompliceerde gevallen een langere termijn noodzakelijk is dan heeft het de voorkeur om het voertuig in belang van het onderzoek in beslag te nemen.
Ben zojuist door de politie gebeld met het bericht dat ze 74 km/h op de rollerbank hebben gemeten en dat ik mijn brommer binnenkort kan ophalen.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Patrick046 schreef:Ben zojuist door de politie gebeld met het bericht dat ze 74 km/h op de rollerbank hebben gemeten en dat ik mijn brommer binnenkort kan ophalen.
Houdt er alleen wel rekening mee dat je hoogstwaarschijnlijk een aanzegging krijgt dat je er niet meer mee op de weg mag rijden, omdat er een WOK-melding (wacht op keuring) op het kenteken gezet gaat worden.
(Nieuwe manier van invordering kentekenbewijs)
VORDERING OVERGIFTE KENTEKENBEWIJS EN AANZEGGEN VERBOD RIJDEN OP DE WEG

Om de opvoer van brom- en snorfietsen en de daardoor veroorzaakte overlast te bestrijden wordt de overgifte van het kentekenbewijs deel I(A) c.q. de kentekencard van brom- en snorfietsen gevorderd bij elke geconstateerde overtreding van de maximumconstructiesnelheid. Het kentekenbewijs deel I(A) c.q. de kentekencard wordt na inzage teruggegeven en de bestuurder wordt op basis van artikel 48, zevende lid, WVW 1994 het verbod om met de brom-/snorfiets op de weg te rijden aangezegd. De administratieve afwikkeling van het aanzeggen van het verbod om op de weg te rijden dient te geschieden volgens de binnen de politie voorgeschreven werkwijze.

Bron
Dat houdt in dat je dus ook niet rijdend vanaf het bureau naar huis kan, maar dat de brommer op een andere wijze vervoerd moet worden, bv. op een aanhanger.

Om hier weer vanaf te komen dien je de maximum snelheid weer terug te brengen naar de originele staat en bij het RDW aan te bieden voor een herkeuring.
Na status 'wacht op keuren' weer de weg op met uw bromfiets

Als de politie vaststelt dat uw bromfiets niet (helemaal) voldoet aan de wettelijk gestelde eisen (bijvoorbeeld door een te hoge geluidsproductie of snelheid), dan plaatst de politie een zogeheten WOK-signaal (Wacht Op Keuring) in het RDW-kentekenregister. In dit artikel leest u hier meer over.

In de brief die u vervolgens ontvangt van de RDW staat dat de bromfiets een WOK-status heeft. U mag er niet mee op de openbare weg rijden, totdat de bromfiets aan de gestelde eisen voldoet en opnieuw is gekeurd door de RDW. De verzekeringsplicht loopt wel gewoon door.

Vanaf 1 juli 2014 zijn de regels tegen opvoeren van brom- en snorfietsen aangescherpt. De politie plaatst nu al bij een lagere maximale constructiesnelheid een WOK-signaal.

Bron
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Patrick046 schreef:Ik heb hier de nieuwe regelgeving gevonden die tot 31-12-2014 geldig is. Beleidsregel 2010A027.
Toch niet goed gezocht, alhoewel het inhoudelijk wel goed was.
Bijlage 2 bij de Aanwijzing inbeslagneming (artikel 94 WvSv) (2012A008) is gewijzigd.
Datum inwerkingtreding: 1 juli 2014
Door het wijzigen van bijlage 2 heeft de aanwijzing een nieuw registratienummer gekregen, te weten:
2014A006
Bron: KLIK

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Patrick046 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Patrick046 »

Ik heb gisteren, precies na 3 weken(!), mijn brommer kunnen ophalen met een stapel boetes.

- 95 euro voor geen spiegel
- boete voor de snelheid van 16 km/h overschrijding word bepaald door OvJ (wat kan ik verwachten?)

Ook hebben ze mijn uitlaat in beslag genomen (die was niet goedkoop) omdat die meer dan 4 dB te hard ging...
Mitch
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 40

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik snap dat het misschien lang duurt, maar zo'n geluidsmeting kost blijkbaar veel tijd.

De inbeslagneming klopt, ze nemen alleen het onderdeel in beslag en niet de hele brommer (in dit geval)

Als je het er niet mee eens bent (met de handelswijze van de politie of de gevolgde procedure) kun je eventueel een klacht indienen, of dit met de betreffende agenten nogmaals bespreken.
Gesloten