Ik ga er even een printscreen van maken.mwb schreef:Ik ben sprakeloos ....
rijden met geschorste auto
Moderator: Moderatorteam
- olle-griese
- Roepnaam: Peter
- Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
- Geslacht:
- Leeftijd: 68
Re: rijden met geschorste auto
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Hard aan het nadenken zonder te roepen, of sprakeloos omdat je het net voor de allerlaatste keer ging uitleggen ?mwb schreef:Ik ben sprakeloos ....
De uitspraak was voor mij ook nieuw trouwens, wist het ook niet...
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Ik ben nog op zoek naar de strafbaarstelling. Gezien de beschrijving dacht ik in eerste instantie aan een feit beschreven in de tekstenbundel van het OM, maar daar staat het in ieder geval niet in. Op voorhand sluit ik echter niet uit dat wel een boete is opgelegd, maar met een andere omschrijving dan waar de partijen het over eens zijn.
Edit:
Ik gok dat de boete is gebaseerd op K 026a:
een motorrijtuig of een aanhangwagen, waarvoor een kenteken(bewijs) ingevolge de WVW 1994 is vereist, laten staan of daarmee rijden, terwijl voor dat voertuig geen kenteken is opgegeven, geen kentekenbewijs is afgegeven of het kentekenbewijs zijn geldigheid heeft verloren
36 lid 1/3 WVW 1994
Die was in het verleden 240 euro. Mocht deze gebruikt zijn, dan is het juridisch volgens mij volslagen onhoudbaar:
- het kentekenbewijs heeft zijn geldigheid niet verloren, die is enkel geschorst
- door het gebruik van de weg is de schorsing beëindigd, dus is het kentekenbewijs sowieso geldig.
Edit:
Ik gok dat de boete is gebaseerd op K 026a:
een motorrijtuig of een aanhangwagen, waarvoor een kenteken(bewijs) ingevolge de WVW 1994 is vereist, laten staan of daarmee rijden, terwijl voor dat voertuig geen kenteken is opgegeven, geen kentekenbewijs is afgegeven of het kentekenbewijs zijn geldigheid heeft verloren
36 lid 1/3 WVW 1994
Die was in het verleden 240 euro. Mocht deze gebruikt zijn, dan is het juridisch volgens mij volslagen onhoudbaar:
- het kentekenbewijs heeft zijn geldigheid niet verloren, die is enkel geschorst
- door het gebruik van de weg is de schorsing beëindigd, dus is het kentekenbewijs sowieso geldig.
Be yourself, no matter what they say ...
Een bekeuring uitschrijven voor het rijden met een geschorst kenteken is de grootste kolder van de dag. Zoals al gezegd: het is onmogelijk om te gaan rijden met een geschorst kenteken omdat na 1 cm rijden de schorsing al is opgeheven.
Sterker, het parkeren van de auto op de openbare weg is al voldoende om de schorsing op te heffen. De auto moet immers volledig aan het openbare verkeer zijn onttrokken. Parkeren dus op eigen terrein, achter de woning, uit het zicht van de weg.
In het geval van bovenstaande rechterlijke uitspraak heeft in eerste instantie de verbalisant lopen dwalen, gevolgd door de parketsecretaris, gevolgd door de officier van justitie om uiteindelijk bij een rechterlijke dwaling uit te komen. Maar ja, dat is een belastingrechter, die hoeft niet ook verstand te hebben van de verkeerswetgeving.
Sterker, het parkeren van de auto op de openbare weg is al voldoende om de schorsing op te heffen. De auto moet immers volledig aan het openbare verkeer zijn onttrokken. Parkeren dus op eigen terrein, achter de woning, uit het zicht van de weg.
In het geval van bovenstaande rechterlijke uitspraak heeft in eerste instantie de verbalisant lopen dwalen, gevolgd door de parketsecretaris, gevolgd door de officier van justitie om uiteindelijk bij een rechterlijke dwaling uit te komen. Maar ja, dat is een belastingrechter, die hoeft niet ook verstand te hebben van de verkeerswetgeving.
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Maar hoe kan je schrijven voor iets wat niet bestaat?
Dat kan je toch niet invoeren in het systeem??
(Ps.. Buiten dat ga ik volkomen met je mee, maar zag deze uitspraak en ben daarop verder gaan borduren..)
Dat kan je toch niet invoeren in het systeem??
(Ps.. Buiten dat ga ik volkomen met je mee, maar zag deze uitspraak en ben daarop verder gaan borduren..)
==================================
- Aasur
- Roepnaam: Aasur
- Geslacht:
- Leeftijd: 41
Gelukkig is het e.e.a. al eens uitgezocht en op politiekennisnet gezet:
In artikel 68 van de WVW 1994 staat dat een schorsing eindigt op een van de volgende vier manieren:
1. op aanvraag van de kentekenhouder;
2. automatisch na verloop van een jaar;
3. bij verval tenaamstelling (bijvoorbeeld verkoop van het voertuig);
4. zodra met het voertuig van de weg gebruik wordt gemaakt.
Dus: zodra je zo'n voertuig ergens op de, voor het openbaar verkeer openstaande, weg parkeert of er mee gaat rijden is - op een wettelijk verantwoorde wijze - de schorsing per direct opgeheven.
Waartegen optreden?
APK-keuring
WAM-verzekering
(Motorrijtuigenbelasting)
Dat zijn dan - eventueel - de enige zaken waartegen opgetreden kan worden, verder doet men niets strafbaars.
Let wel: met een geschorst kenteken mag - volgens artikel 52 KR - in twee gevallen worden gereden, namelijk met een handelaarskenteken en op weg naar of terugkerend van een APK-keuringsstation (via de kortste route).
Wettelijke bepalingen:
WVW 1994, artikel 67 en vooral artikel 68
Kentekenreglement, artikel 50, 51 en 52
Kentekenreglement artikel 23
Assumption is the mother of all f*ck-ups!
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Er is is de hele wegenverkeerswetgeving dan ook geen strafbaar feit te vinden met betrekking tot het rijden met een voertuig met een geschorst kenteken.
De vraag lijkt me voldoende aan de orde geweest voor het gastendeel.
De vraag lijkt me voldoende aan de orde geweest voor het gastendeel.