driewieler

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

gelderblom schreef:Jammer dat het duidelijke antwoord van Verkeer en Waterstaat en het Reglement Rijbewijzen elkaar tegenspreekt.
Op straat heb ik alleen met de Nederlandse wetgeving te maken, dus een trikebestuurder zonder B rijbewijs mag van mij niet verder.
(tenzij V&W een ander, voor mij onbekend artikel kan aanvoeren :D )
Ik ben dit helemaal met Gelderblom eens. Er staat namelijk niet geschreven dat een A-rijbewijs geldig is voor motorfietsen, maar het is geldig voor motorrijtuigen op 2 wielen. En zo staat er bij een B-rijbewijs niet dat het geldig is voor personenauto's maar voor motorrijtuigen op 3 (of meer) wielen.
Dus zijn er motorfietsen met drie wielen, waarvoor je een B-rijbewijs moet hebben. Ga je met een A-rijbewijs rijden op het door TS genoemde motorrijuig, dan rijd je zonder rijbewijs.

Piet
Rens
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Rens »

Reactie op Gelderblom,

Ik denk dat we alles overziend en naar de letter van de wet inderdaad een B rijbewijs nodig hebben, en denk ik dat u het bij het rechte eind heeft.
Toch vind ik het raar dat er een voertuig is met een motorfietskenteken die je met een motorfietsrijbewijs niet mag besturen.
Ook aan de vele verschillende reacties en meningen in dit forum en verschillende antwoorden van de overheid vertegenwoordigende instanties is er geen eenduidige interpretatie over dit voertuig.
Het hangt er dus maar net vanaf met welke wetsdiender je te maken krijgt.
Overigens heb ik nog geen reactie van het Centraal bureau rijvaardigheidsbewijzen ontvangen, ben benieuwt wat hun te melden hebben.
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door Julio »

Rens schreef:Het hangt er dus maar net vanaf met welke wetsdiender je te maken krijgt.
Nou, dat denk ik niet. De wet is toch vrij duidelijk. A-rijbewijs voor motorrijtuigen op 2 wielen, en B-rijbewijs voor motorrijtuigen op 3 of meer wielen.
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

gelderblom schreef:Jammer dat het duidelijke antwoord van Verkeer en Waterstaat en het Reglement Rijbewijzen elkaar tegenspreekt.
Op straat heb ik alleen met de Nederlandse wetgeving te maken, dus een trikebestuurder zonder B rijbewijs mag van mij niet verder.
Het zal een oude ambtenaar bij V&W zijn geweest. :)

Tot 1 juni 1996 gold het rijbewijs A ook voor een driewielig motorvoertuig.
Per die datum is dat gewijzigd en is rijbewijs B nodig voor het besturen van een driewieler.

Voor eigenaren van een driewieler alleen in het bezit van rijbewijs A ging een overgangsregeling gelden, die konden bij vernieuwing een beperkt rijbewijs B verkrijgen.

Of die regeling nog steeds geldt, dat weet ik niet.
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Vrees Mofkap dat MVenW dat net zo ziet zoals Gelderblom dat ziet en niet van uitzonderingen spreekt:
Trike
Een trike wordt beschouwd als een driewielig motorrijtuig of een driewielige bromfiets.

Een trike die als driewielig motorrijtuig is geregistreerd moet voorzien zijn van een kenteken en mag alleen worden bestuurd door iemand met de minimumleeftijd van achttien jaar en in het bezit van een rijbewijs B. Voor de trike gelden dezelfde maximumsnelheden als voor personenauto’s. Het is verplicht om met een helm op te rijden, tenzij de trike voorzien is van goedgekeurde veiligheidsgordels.

Bron: MVenW
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

p.kortstra schreef:
Ik ben dit helemaal met Gelderblom eens. Er staat namelijk niet geschreven dat een A-rijbewijs geldig is voor motorfietsen, maar het is geldig voor motorrijtuigen op 2 wielen. En zo staat er bij een B-rijbewijs niet dat het geldig is voor personenauto's maar voor motorrijtuigen op 3 (of meer) wielen.
Dus zijn er motorfietsen met drie wielen, waarvoor je een B-rijbewijs moet hebben. Ga je met een A-rijbewijs rijden op het door TS genoemde motorrijuig, dan rijd je zonder rijbewijs.

Piet
Volgens mij is de enige uitzondering op deze regel v.w.b. het besturen van een motorrijtuig op drie of meer wielen de motor met zijspan: dat geschiedt met een rijbewijs A.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

ThunderSTreak schreef:
p.kortstra schreef:

Piet
Volgens mij is de enige uitzondering op deze regel v.w.b. het besturen van een motorrijtuig op drie of meer wielen de motor met zijspan: dat geschiedt met een rijbewijs A.
Maar de wet ziet dat anders:

Wetstekst

motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen
Voor de wet is het een motorrijtuig op twee wielen. Dus geen uitzondering.

Piet
Mofkap
Infopolitie Gast

Mofkap schreef: Tot 1 juni 1996 gold het rijbewijs A ook voor een driewielig motorvoertuig.
Per die datum is dat gewijzigd en is rijbewijs B nodig voor het besturen van een driewieler.

Voor eigenaren van een driewieler alleen in het bezit van rijbewijs A ging een overgangsregeling gelden, die konden bij vernieuwing een beperkt rijbewijs B verkrijgen.

Of die regeling nog steeds geldt, dat weet ik niet.
Die regeling geldt dus nog steeds:

Wetstekst

Art 193 RR.
Indien de aanvraag van een rijbewijs betrekking heeft op de afgifte van een rijbewijs in verband met het verstrijken van de geldigheidsduur van een voor de datum van inwerkingtreding van dit besluit op basis van het Wegenverkeerswet afgegeven rijbewijs dat geldig is voor de rijbewijscategorie A wordt, indien de aanvrager ten behoeve van het besturen van een motorrijtuig op drie wielen, waarvan de ledige massa niet meer bedraagt dan 400 kg, belang heeft bij afgifte van een rijbewijs dat geldig is voor het besturen van motorrijtuigen van de rijbewijscategorie B, tegen overlegging van dat eerder afgegeven rijbewijs en een vóór 1 juni 1996 op zijn naam gesteld kentekenbewijs dat is afgegeven voor een motorrijtuig als hier bedoeld, een rijbewijs afgegeven voor de rijbewijscategorieën A en B, dat voor wat betreft de rijbewijscategorie B slechts geldig is voor het besturen van motorrijtuigen op drie wielen, waarvan de ledige massa niet meer bedraagt dan 400 kg. In het rijbewijs is deze beperking aangeduid met een bij ministeriële regeling vastgestelde codering.
Dat is nu wel een dode letter geworden omdat de laatst mogelijke verlengingsdatum van zo'n rijbewijs uiterlijk op 30 mei 2006 was.

Tot 1 juni 2006 mocht met een geldig rijbewijs A dus een driewieler worden bestuurd.

Bij het wijzigingsbesluit RR is bepaald dat "oude" rijbewijzen hun geldigheid behielden ten aanzien van de categorie-indeling zoals die luidde voor inwerkingtreding van de wijziging.
Rens
Infopolitie Gast

Dit is het het ontbrekende artikel waarnaar ik op zoek was, heel erg bedankt Mofkap.
Mijn driewieler heb ik laten keuren in 1995 en ik meen mij te herinneren dat er tot 1997 twaalf stuks JZR's op motorfietskenteken zijn gezet, wat hierna is gekeurd kreeg dus het voertuigtype "driewielig motorvoertuig".
Wat ik mij nu afvraag is: kan de wetgever mij van het ene op het andere moment verplichten om van mij een B rijbewijs te vragen als ik al die jaren aan een A rijbewijs genoeg had.
Mofkap
Infopolitie Gast

Dat is nog maar de vraag.

Ik neem aan dat u sinds 1995 uw rijbewijs wel eens hebt vernieuwd.
Toen heeft u verzuimd een categorie B met beperking aan te vragen.

Of dat nu alsnog kan, daar twijfel ik aan.
Daarvoor adviseer ik u spoedig contact op nemen met de gemeente.
Rens
Infopolitie Gast

Dit is niet meer nodig, ik ben ondertussen ook in het bezit van een B rijbewijs.
Desalniettemin, het ging mij om het principe.
Gesloten