Politie decibel controle sportuitlaat auto.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

robh
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door robh »

P. Kortstra schreef:Deze voorschriften ken ik, maar wat hebben die met een ***** te maken?

Eigenlijk zeg je dus dat de geluidsmetingen die de politie doet niet kloppen. Hier kan een ieder tegen in beroep gaan. maar je helpt alleen de mensen die een remusuitlaat hebben :oops: . Of bedoel je dat mensen met een *****uitlaat niet teveel geluid produceren en als dat volgens een meting wel zo is, dat er dan wel een fout gemaakt moet zijn bij de meting?

Piet
Ik zeg niet dat de politie (altijd) verkeerde metingen doet, de kans daarop bestaat.

Zoals ik eerder aangaf zijn er weleens aanhoudingen geweest bij mensen die een sportuitlaat hebben/hadden gemonteerd die op last van de politie als onwettig zijn verklaard..

Dit is/was misschien achteraf niet juist mits er zoals in vorige mail gezegd is het juiste auto type en de juiste demper is geplaats en de rest van de demper is blijven zitten voldoet hij aan de nederlandse type goedkeuring

als de mensen een ***** hebben gemonteerd volgens ecc en tuv juiste type auto/demper (ik alleen daar over spreken omdat ik dit weet) weet ik dat ze een goedgekeurde demper hebben.

ik kom daar morgen op terug

Robh
robh
Infopolitie Gast

..::Frans::.. schreef:Beste Rob,

Hoewel ik het met je eens ben dat het geluid van het een anders kan zijn dan het ander en ik duidelijk begrijp wat je bedoelt is 80 dB toch ECHT 80 dB, of dat nu van een piano komt, van een drilboorhamer, van een operazangeres of van een uitlaat......toch ?
KLOPT precies FRANS, maar de meeste politieagenten verdenken mensen met een sportuitlaat
vaak van het gebruik van een onwettige uitlaat terwijl hij gewoon legaal* is en moeten hem dan in oude staat terugbrengen en over 2 weken tonen terwijl er niets aan de hand is :!:

zegt het voort zegt het voort frans :D

* mits eerder besproken juiste type auto juiste type uitlaat en standaard andere dempers (of ook van ***** met tuv vervangen)

Robh
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Beste Rob,

Hebben we het nu over goedgekeurde uitlaten of over geluidsniveau ?

Laat ik even aannemen dat je ***** sportuitlaat voor mijn part met een zilveren randje en aanbouwkeuken volledig TüV & TNO goedgekeurd is en geplaatst wordt onder alle BMW's in Nederland.

Hang je dat exact hetzelfde ding vervolgens onder een Fiat Panda dan kan het NOG zo zijn dat bij een meting die Panda dus boven de grens van Typegoedkeuring + 2 dB en dus nog steeds wordt afgekeurd.....

...en zelfs al hangt hij wel onder een BMW en maakt hij nog steeds teveel geluid volgens de meting, dan NOG is niet de meting fout, maar de combi auto/uitlaat, waarbij het me persoonlijk dan niets kan schelen of dat nu aan de auto of de uitlaat ligt, ervan uitgaande dat de meting gebeurt volgens de regels (maar daar waren we het al over eens, al stel je daarbij dat zelfs de correcte manier van meten dan niet correct is. Sterker nog, die manier van meten is de enige goedgekeurde manier...)

...toch ?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Een vervangingsuitlaat behoeft in Nederland geen goedkeuring.

Tuf, Romulus, CNV, Vereniging van Huisvrouwen, allemaal niet van belang.

Het enige waaraan een uitlaat moet voldoen is de gasdichtheid en het toegestane geluidsniveau voor dat type auto.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Dank u vademecum...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Mofkap
Infopolitie Gast

Het forum is een mooie uitlaatklep. :D
willem58
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door willem58 »

Mofkap schreef:Een vervangingsuitlaat behoeft in Nederland geen goedkeuring.

Het enige waaraan een uitlaat moet voldoen is de gasdichtheid en het toegestane geluidsniveau voor dat type auto.
En de meeste "sport"uitlaten produceren nu eenmaal meer geluid dan de af fabriek uitlaten ( hieronder vallen ook de vervangsuitlaten) en voldoen daarmee niet meer aan het geluidsniveau zoals in de typekeuring vermeld.

PS, het eerste stuk(je) van ROBH is niet zomaar een beetje reclame, maar pure reclame voor een bepaald merk herrieschoppers. Uit sommige reactie's zou je bijna kunnen opmaken dat hij bij dit merk of een leverancier hiervan werkzaam is.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ik heb dit topic nu eens bekeken en geteld hoe vaak de naam van de fabrikant is gevallen. Dat was zo belachelijk vaak, dat ik die naam overal heb vervangen door *****.

Dit forum doet niet aan reclame en al zeker niet aan een overdaad van vermeldingen. Eenmaal de naam noemen ter verduidelijking is niet zo'n groot probleem, maar zo vaak het in dit topic werd genoemd grenst aan bovenmatige overdaad.

Ik wil die naam dan ook niet meer terugzien in dit of enig ander nieuw topic. Sluiting van het topic is dan het gevolg.
aya
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door aya »

robh schreef:
P. Kortstra schreef:Deze voorschriften ken ik, maar wat hebben die met een ***** te maken?
als de mensen een ***** hebben gemonteerd volgens ecc en tuv .....
Robh
Zo wordt het wel héél cryptisch :lol: :lol:

Maar het punt is duidelijk.
robh
Infopolitie Gast

thijeleo schreef:Ik heb dit topic nu eens bekeken en geteld hoe vaak de naam van de fabrikant is gevallen. Dat was zo belachelijk vaak, dat ik die naam overal heb vervangen door *****.

Dit forum doet niet aan reclame en al zeker niet aan een overdaad van vermeldingen. Eenmaal de naam noemen ter verduidelijking is niet zo'n groot probleem, maar zo vaak het in dit topic werd genoemd grenst aan bovenmatige overdaad.

Ik wil die naam dan ook niet meer terugzien in dit of enig ander nieuw topic. Sluiting van het topic is dan het gevolg.
bergrepen thijleo,
weerwoord-> ben niet om merk te promoten, ik weet van dat merk hoe het zit...

ik zal nog artikel 40 opsturen
robh
robh
Infopolitie Gast

dit zou het moeten zijn: dus iedere auto met benzine motor mag tot max 95 DB produceren indien dit niet correct is wil ik dit gaarne weten met daarbioj het bijbehorende wets artikel kan ik ieder goed voorlichten maar dit is zoals het bij mij bekend is, een type sportuitlaat welk merk dan ook gehomogeerd op merk en type is juist mits ondere 95 db..

ART 40 Geluid voortgebracht door de in dienst zijnde auto's:

1. Het geluid voortgebracht door de in dienst zijnde auto's, gemeten in de omstandigheden en volgens de meetmethode voorzien in bijlage 1 van de richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen, mag onderstaande grenzen niet overschrijden:

Categorieen Waarden uitgedrukt in dB(A) (decibel A)
1. Personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen. 84
2. Autobussen en autocars met een hoogste toegelaten massa van niet meer dan 3.500 kg. 86
3. Voertuigen ingericht voor goederenvervoer, met een hoogste toegelaten massa van niet meer dan 3.500 kg. 86
4. Autobussen en autocars met een hoogste toegelaten massa van meer dan 3.500 kg. 91
5. Voertuigen ingericht voor goederenvervoer, met een hoogste toegelaten massa van meer dan 3.500 kg. 91
6. Autobussen en autocars met een vermogen van ten minste 200 DIN pk. 93
7. Voertuigen, ingericht voor goederenvervoer, met een vermogen van ten minste 200 DIN pk en een hoogste toegelaten massa van meer dan 12.000 kg. 93

2. Nochtans mag een geluidsmeting vlakbij het voertuig als gelijkwaardig beschouwd worden in volgende omstandigheden:

De meting wordt verricht in een omgeving zonder weerkaatsing. Indien aan deze eis niet voldaan wordt, moet de meting aangepast worden om met de weerkaatsing rekening te houden. Bovendien mag, behalve het voertuig en de operateur, zich geen enkel voorwerp bevinden binnen een straal van 5 m rond de microfoon.

Het voertuig moet staan op een nagenoeg horizontale bodem die uit hard materiaal bestaat, zoals beton, asfalt of soortgelijke bedekking. Geen enkele geluiddempende stof (hoog gewas, sneeuw, enz.) mag zich onder het voertuig of tussen het voertuig en de microfoon bevinden.

Het niveau van het omgevingsgeluid, daarbij inbegrepen het geluid veroorzaakt door de wind, moet ten minste 10 dB (A) kleiner zijn dan het toelaatbare niveau voor het voertuig.

De meting gebeurt aan het stilstaande voertuig. De motor moet warm zijn en de versnellingsbak in de nulstand geplaatst. De motor wordt als warm aangezien wanneer hij bij stationair draaien stabiel is zonder gebruik te maken van startinrichting.

Tijdens de meting moet de motor op een constant toerental blijven, dat voor benzinemotoren gelijk is aan drie-vierden van dat waarbij de motor zijn maximum vermogen ontwikkelt, en dat voor de dieselmotoren gelijk is aan het maximum toerental toegelaten door de snelheidsregulateur.

De microfoon wordt rechts van het voertuig geplaatst, hij moet gekeerd zijn naar het voertuig en moet zich in een punt rechtvoor het motorblok bevinden op een afstand van 75 cm van het zijvlak van het voertuig.

Het geluidsniveau wordt gemeten met een sonometer waarvan de meettolerantie niet groter is dan I dB (A).
Het geluid voortgebracht door een auto in bovenvermelde omstandigheden, mag niet groter zijn dan:

95 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een benzine-motor;
100 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een diesel-motor waarvan het maximum vermogen niet hoger is dan 200 pK (Din);
105 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een diesel-motor waarvan het maximum vermogen groter is dan 200 pK (Din).
Een tolerantie van 1 dB (A) is toegestaan. (K.B. 9.8.71, art. 6)

Robh :lol:
Mofkap
Infopolitie Gast

Vermits de Belgische wetgeving in Nederland van toepassing zou zijn .......
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Je weet wel dat dit het Belgische Technisch Reglement is?

Edit: ik was te laat
robh
Infopolitie Gast

willem58 schreef:
Mofkap schreef:Een vervangingsuitlaat behoeft in Nederland geen goedkeuring.

En de meeste "sport"uitlaten produceren nu eenmaal meer geluid dan de af fabriek uitlaten ( hieronder vallen ook de vervangsuitlaten) en voldoen daarmee niet meer aan het geluidsniveau zoals in de typekeuring vermeld.

PS, het eerste stuk(je) van ROBH is niet zomaar een beetje reclame, maar pure reclame voor een bepaald merk herrieschoppers. Uit sommige reactie's zou je bijna kunnen opmaken dat hij bij dit merk of een leverancier hiervan werkzaam is.

en voor een kat dan? en een roetfilter, die moeten wel degelijk een homogatie hebben, dat de sportuitlaat een homogatie heeft heeft met de goedkeuring te maken voor de openbare weg.

sportuitlaten produceren niet veel meer extra geluid in DB maar laten ook een andere sound horen
volgens de nederlandse wetging correct...

ik maak geen reclame, dat doet de fabrikant zelf wel... ik weet alleen van het ene merk dat het zo en zo in elkaar steekt, en ik hoef er niet voor een leverancier/te werken, misschien ben ik wel gewoon ook een liefhebber van sportuitlaten.... :lol:

robh
Mofkap
Infopolitie Gast

MarcH schreef:Edit: ik was te laat
Allez sunne, het is u vergeven. :D

Overigens begrijp ik niet wat het geluid van een uitlaat met sportief te maken heeft.
Maar dat zal aan mij liggen. :wink:
Laatst gewijzigd door Mofkap op 05 apr 2007, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten