Het is beslist geen gevoel. Het gaat ook niet om een net iets andere formulering van hetgeen ik zeg maar om subtiel lijkende verschillen die een zwaardere tenlaste legging kunnen betekenen.Wess schreef:Ik denk dat wij er in de toekomst naartoe gaan om alle verhoren op te nemen op video.
Wanneer uw woorden verkeerd geformuleerd op papier worden gezet dan staat het u vrij om niet te tekenen. Het is uw verklaring. Als het inderdaad zo gegaan is als u aangeeft dan is dat is dat slordig van de collega's. Ik was er echter niet bij en kan er dus geen oordeel over geven.
Ik heb inderdaad ook tot 3 keer toe geweigerd te tekenen. De verklaring was zodanig verdraaid dat het verschil mij de aanklacht "met voorbedachte rade" had kunnen opleveren. Nadat het verhoren afgesloten was en ik op transport moest naar de rechter commisaris heeft een andere agent eerst nog eens nog eens geprobeerd het verhaal te verdraaien. Ik moest het hele verhaal van voren af nog een keer vertellen en de verklaring tekenen. Ook toen heb ik geweigerd de verklaring te tekekn omdat ik het niet eens was met de omschrijving. De agent reageerde zeer geergerd en dat kwam erg intimiderend over. Zijn woorden: "ach daar leest een rechter overheen dus dat is niet zo belangrijk teken nou maar anders houden we je nog 3 dagen vast".
Het kan ook zijn dat het een gevoel van u is dat eea verkeerd op papier word gezet. U vertelt een deel van uw bevindingen en de collega's zetten dit relaas op papier. Er is bijna geen ontkomen aan dat het er af en toe net even anders staat dan dat u vertelde. Gaat het om verschillen als 'een duwtje' en 'een harde klap', dan word het een ander verhaal.
Bijv. "ik had een mes bij me om isolatie materiaal te snijden". Is veranderd in: ik had een mes gepakt om te snijden. Het stukje: "isolatie materiaal" was gewoon weggelaten en "gepakt" er aan toe gevoegd in de hoop dat ik het niet zou zien.
Dit is slechts een van de vele voorbeelden die ik zou kunnen aanhalen.