BE rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

rijschoollucassen schreef:Al veel wetsteksten langs zien komen. In het kort:
Het laadvermogen van het trekkend voertuig is bij het bepalen van het benodigd rijbewijs niet van belang. Het gaat om het ledig gewicht van de auto, ten op zichte van het ledig gewicht + het laadvermogen van de aanhanger. Pas wanneer het gewicht van de combinatie boven de 3500 kg komt is E noodzakelijk.

Het laadvermogen van de auto speelt wél een rol bij de toelating als examenvoertuig, maar dat is tussen CBR en de rijschoolhouder.

Er zijn trouwens wijzigingen op komst.

j.l.
je moet bij het berekenen van de 3500 kilo dus niet uitgaan van het lediggewicht van het trekkend voertuig maar van het lediggewicht + laadvermogen
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Nee, je moet uitgaan van het ledig gewicht van de auto plus het ledig gewicht van de aanhanger plus het laadvermogen van die aanhanger.
Dus, auto is 1400 kg ledig gewicht, aanhanger weegt leeg 800 kilo en mag 200 kilo lading hebben. Dan wordt de som dus 1400+800+200=2400 kg. Dus B is voldoende.
:wink:
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

en op deze wijze is het omschreven in het reglement rijbewijzen:

Wetstekst

Artikel 15
1. Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:
b. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Guido TS
Infopolitie Gast

MotoRon schreef:en op deze wijze is het omschreven in het reglement rijbewijzen:

Wetstekst

Artikel 15
1. Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:
b. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
@ kale, wel dus
Kale TS
Infopolitie Gast

Hoezo Kale wel dus?
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Volgens mij brengt Guido zichzelf hopeloos in de war: ik denk dat die docent hem niet iets probeerde wijs te maken, maar dat hij gewoonweg gelijk had. Voor de berekening van die 3500 kg moet de TMM van het trekkend motorrijtuig en de TMM van de aanhangwagen bij elkaar worden opgeteld, dus ledige massa en het laadvermogen van het motorrijtuig optellen bij de ledige massa en het laadvermogen van de aanhangwagen.
Kale TS
Infopolitie Gast

beamer schreef:Volgens mij brengt Guido zichzelf hopeloos in de war: ik denk dat die docent hem niet iets probeerde wijs te maken, maar dat hij gewoonweg gelijk had. Voor de berekening van die 3500 kg moet de TMM van het trekkend motorrijtuig en de TMM van de aanhangwagen bij elkaar worden opgeteld, dus ledige massa en het laadvermogen van het motorrijtuig optellen bij de ledige massa en het laadvermogen van de aanhangwagen.
Nee Beamer dat klopt niet. Je moet het ledig gewicht van de auto hebben. Niet het ledig gewicht plus het laadvermogen.
Kijk maar op de CBR site.
beamer TS
Infopolitie Gast

Kale schreef:
beamer schreef:Volgens mij brengt Guido zichzelf hopeloos in de war: ik denk dat die docent hem niet iets probeerde wijs te maken, maar dat hij gewoonweg gelijk had. Voor de berekening van die 3500 kg moet de TMM van het trekkend motorrijtuig en de TMM van de aanhangwagen bij elkaar worden opgeteld, dus ledige massa en het laadvermogen van het motorrijtuig optellen bij de ledige massa en het laadvermogen van de aanhangwagen.
Nee Beamer dat klopt niet. Je moet het ledig gewicht van de auto hebben. Niet het ledig gewicht plus het laadvermogen.
Kijk maar op de CBR site.
Sorry Kale, maar ik weet echt niet waar jij het over hebt, want de informatiebrochure van het CBR over aanhangwagens (met daarin rekenvoorbeelden) geeft alleen maar een bevestiging van wat ik zeg. :wink:
Kale TS
Infopolitie Gast

Voorbeeld 1
Ledige massa motorvoertuig: 700 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 730 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: aanhangwagen is lichter dan 750 kg
Voorbeeld 2
Ledige massa motorvoertuig: 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 950 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en tevens meer dan de ledige massa van het motorvoertuig
Voorbeeld 3
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg
Voorbeeld 4
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan 750 kg
Voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg
Voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.
Voorbeeld 7
Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

Links
> brochure Aanhangwagens en caravans trekken
Bron:cbr.nl

Of wij bedoelen hetzelfde maar leggen het anders uit, of ik snap het niet.
:?
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Ja volgens mij lezen jullie langs elkaar heen :lol: Beamer heeft het over de tmm aanhanger+trekkend voertuig boven de 3500 kg optie en Kale over de TMM aanhanger meer dan ledige massa trekkend voertuig. :wink:
Guido TS
Infopolitie Gast

Kale schreef:Hoezo Kale wel dus?
je mag dus bij de optelsom van TTM aanhanger + trekken voertuig het ledig gewicht + laadvermogen van trekkend voertuig niet boven de 3500 kg uitkomen
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als Kale z'n info bij het cbr vandaan heeft gehaald, moeten die jongens ook nog even terug in de klaslokalen...

Voorbeeld 5 bijv klopt uiteindelijk wel, maar het is een onjuist voorbeeld. Het laadvermogen van het trekkend voertuig wordt namelijk niet vermeldt, terwijl dit wel bij de 'rekensom' hoort...

Voorbeeld 3 klopt ook niet... De uitkomst wel, maar het 'rekensommetje' niet..

Ze scheppen gewoon onnodig verwarring door dit soort slechte voorbeelden... :o

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Engeltje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Engeltje »

zijlvaart67 schreef:Als Kale z'n info bij het cbr vandaan heeft gehaald, moeten die jongens ook nog even terug in de klaslokalen...

Voorbeeld 5 bijv klopt uiteindelijk wel, maar het is een onjuist voorbeeld. Het laadvermogen van het trekkend voertuig wordt namelijk niet vermeldt, terwijl dit wel bij de 'rekensom' hoort...

Voorbeeld 3 klopt ook niet... De uitkomst wel, maar het 'rekensommetje' niet..

Ze scheppen gewoon onnodig verwarring door dit soort slechte voorbeelden... :o
(Ik denk....)
De reden dat ze dit niet extra erbij vermelden is omdat het zonder het laadvermogen ook al boven de 3500 kg zitten.... maar ze hadden het voor de volledigheid er wel bij kunnen vermelden....
beamer TS
Infopolitie Gast

Engeltje, ik ben het helemaal met je eens, zoals jij het zegt, klopt het. Wij hebben ons daardoor tenminste niet van de wijs laten brengen. :wink:
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Guido,

TMM aanhangwagen < 750 kilo = B
TMM aanhangwagen > 750 kilo = zie beneden

TMM trekkend voertuig + TMM aanhangwagen > 3.500 kilo = E achter B
TMM trekkend voertuig + TMM aanhangwagen < 3.500 kilo = B tenzij...
TMM aanhangwagen > ledig gewicht trekkend voertuig

Ik geloof dat het zo wel klopt.
Gesloten