caravan en mistachterlicht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Anonymous schreef:vanaf wanneer is het mistachterlicht op auto's verplicht???

Wetstekst

Artikel 5.2.51 VR
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

K: een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
Maar ik vraag me af of je de mistlamp mag demonteren. Hij zit er nml. op en zo zal het voertuig ook gekeurd zijn.
Maar het juiste antwoord hoor je wel van een deskundige...;)
Engeltje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Engeltje »

Julio schreef:
Anonymous schreef:vanaf wanneer is het mistachterlicht op auto's verplicht???

Wetstekst

Artikel 5.2.51 VR
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

K: een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
Maar ik vraag me af of je de mistlamp mag demonteren. Hij zit er nml. op en zo zal het voertuig ook gekeurd zijn.
Maar het juiste antwoord hoor je wel van een deskundige...;)
Dit kopt helemaal.... de typegoedkeuring is met mistachterlicht dus die mag je niet demonteren, tenzij je de auto wilt laten herkeuren.... (en dat is duur hoor)
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Anonymous schreef:er wordt vanuit de diverse bronnen nu nogal eea tegengesproken.

het beste is maar om een mistachterlicht te gaan monteren. dan zit ik altijd goed.

Hier heeft TS helemaal gelijk!

Geef alsjeblieft antwoord als je het weet en niet als reactie omdat je het denkt te weten. Mensen verwachten een goed advies en geen half advies. Helaas zie ik dit steeds vaker gebeuren. Als je
niets nuttigs te melden hebt of je weet het niet, zeg dan niets.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Engeltje schreef: de typegoedkeuring is met mistachterlicht dus die mag je niet demonteren

dat heb ik ook niet gezegd. ik wilde alleen de bedieningknop verwijderen en dan deze vervangen door een knop zonder functie.
mistachterlicht zit geintegreerd in achterlichtunit.

type auto is al in 1992 op de markt. sommige uitvoeringen destijds had geen standaard mistachterlicht.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Anonymous schreef:
Engeltje schreef: de typegoedkeuring is met mistachterlicht dus die mag je niet demonteren

dat heb ik ook niet gezegd. ik wilde alleen de bedieningknop verwijderen en dan deze vervangen door een knop zonder functie.
mistachterlicht zit geintegreerd in achterlichtunit.

type auto is al in 1992 op de markt. sommige uitvoeringen destijds had geen standaard mistachterlicht.
Ik begrijp dus dat je de bedieningsknop voor het mistachterlicht wil verwijderen en deze wil vervangen door een "blinde-plaat" zodat het mistachterlicht blijft bestaan, maar dat je hem niet meer kan bedienen, en hem dus niet mee aan kan schakelen ????

Lees ik het zo goed ???

Neemt niet weg dat de auto voorzien blijft van een mistachterlicht, dat deze dan niet werkt doordat er geen bedieningsknop meer in zit.
Daarbij loop je het risico dat er weer een ander probleem gaat ontstaan, en dat is dat er in de meeste gevallen in de bedieningsknop een controle lichtje zit verwerkt die gaat oplichten op het moment dat je mistachterlicht aan staat.
Op het moment dat het voertuig een mistachterlicht heeft moet die er namelijk zijn:

Wetstekst

Artikel 5.2.62 VR

Het ingeschakeld zijn van het mistlicht of de mistlichten aan de achterzijde van het voertuig moet door middel van een controlelampje aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

zo lees je het goed.

maar wat ik al eerder aangaf, het mistachterlicht in mijn auto in geintegreerd in de achterlichtunit.
niet zo'n losse lamp onder de bumper of in de bumper verwerkt.

als er niets in de unit brand kun je in principe niet zien wat waar zit. (remlicht, achterlicht, knipperlicht, zelfs achteruitrijlicht). unit is rod met smoke kleur.

maar wat ik ga doen is wat ik al eerder aangaf. gewoon maar plaatsen, dan zit ik altijd goed, want voor het eerst lukt het niet om een duidelijk antwoord te krijgen.

ben benieuwd hoe dat zo op de grote controle's gaat???
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

TheLighted schreef:

Geef alsjeblieft antwoord als je het weet en niet als reactie omdat je het denkt te weten. Mensen verwachten een goed advies en geen half advies. Helaas zie ik dit steeds vaker gebeuren. Als je niets nuttigs te melden hebt of je weet het niet, zeg dan niets.
Nu heb ik dit topic zo'n beetje gevolgd, maar ik zie even niet waar verkeerde antwoorden zijn gegeven. In eerste instantie was er sprake van een aanhangwagen > 750 kilo en kwamen daar correcte antwoorden op. Later bleek de aanhangwagen < 750 kilo te zijn en daarmee kom je in een ander deel van het voertuigreglement, welke vervolgens ook correct gequot werd. Ik zie dus even niet waar verkeerde adviezen zijn gegeven.
willem58
Stamgast
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Willem
X: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door willem58 »

Regelgeving mistachterlichten voor aanhangwagens

Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg moeten vanaf 1 juli 2006 zijn voorzien van één of twee mistachterlichten. Deze verplichting geldt ongeacht het bouwjaar van de aanhangwagen.

Op deze regel geldt de volgende uitzondering: Als het voertuig dat de aanhangwagen trekt geen mistachterlicht heeft, hoeft de aanhangwagen ook niet voorzien te zijn van een mistachterlicht.

Aanhangwagens met maximum massa van > 750 kg

Voor aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg geldt dat zij één of twee mistachterlichten moeten hebben, als op het kentekenbewijs van de aanhangwagen een datum eerste toelating is vermeld van na 31 december 1997. Als de aanhangwagen eerder is toegelaten, is een mistachterlicht niet verplicht.

Eisen aan mistachterlichten

Voor beide categorieën aanhangwagens geldt dat het mistachterlicht van de aanhangwagen eventueel via een aparte schakelaar mag zijn geschakeld.
Als er slechts één mistachterlicht is aangebracht, dan moet deze zich aan de linkerzijde bevinden.
De controle op het inschakelen van het mistachterlicht op de aanhangwagen hoeft niet via een lampje zichtbaar te zijn in het trekkende voertuig.
Het mistachterlicht op het trekkende voertuig hoeft niet automatisch te worden uitgeschakeld als de mistachterlichten op de aanhangwagen zijn ingeschakeld.

Bron
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... wagens.htm
Een diender en een kat worden beide niet nat.
willem58
Stamgast
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Willem
X: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door willem58 »

Anonymous schreef:zo lees je het goed.

maar wat ik al eerder aangaf, het mistachterlicht in mijn auto in geintegreerd in de achterlichtunit.
niet zo'n losse lamp onder de bumper of in de bumper verwerkt.

als er niets in de unit brand kun je in principe niet zien wat waar zit. (remlicht, achterlicht, knipperlicht, zelfs achteruitrijlicht). unit is rod met smoke kleur.
Het is zo dat alle lampen die op een auto gemonteerd zitten bij een APK ook moeten kunnen branden.
Dat de mistachterlamp niet als losse lamp onder of in de bumper gemonteerd zit maar in een compleet unit maakt niet uit.
Op het glas van de lamp staan namelijk de "E"keur merken en daar aan is te zien wat voor soort lampen / reflectoren er in de betreffende unit gemonteerd zitten.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
Gesloten