Dan houd je die persoon aan op de Wet ID, niet vanwege het MulderfeitMich schreef:Staande houden, geen ID-bewijs, aanhouden,... klaar?rich schreef:Aanhouding voor een mulderfeit lijkt me nogal lastig
Regels bij aanhouding
Moderator: Moderatorteam
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
-
Mich TS
- Infopolitie Gast
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
Ja, maar dit heeft alles te maken met en is een vrije vertaling van het al eerder genoemde subsidiariteitsbeginsel (en zelfs ook van het proportionaliteitsbeginsel).johnn1954 schreef:Niet aanhouden als je het met staande houden ook af kunt.
toepassen geweldsmiddelen en dwangmiddelen moeten ook in verhouding staan tot het gepleegde strafbare feit.
(vb. fietsen zonder achtelicht, met een AT (laten) 'aanpakken')
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
-
johnn1954 TS
- Infopolitie Gast
Dan houdt je niet aan voor het 1e feit (achterlichtje), maar om een vervolg daarop (nl. na het staande houden voor feit 1, komt er een overtreding van een ander (zwaarder??) feit waarop je aanhoudt).Mich schreef:Staande houden, geen ID-bewijs, aanhouden,... klaar?rich schreef:Aanhouding voor een mulderfeit lijkt me nogal lastig
-
johnn1954 TS
- Infopolitie Gast
Mmmmm even mijn kennis bijspijkeren.rich schreef:Aanhouding voor een mulderfeit lijkt me nogal lastig
Is er iets veranderd in de wetgeving........ volgens mij is/was het zo dat 'een ieder bij constatering op heterdaad van enig strafbaar feit' mocht aanhouden.
Nu is fietsen (in het donker) zonder achterlicht een strafbaar feit.............toch??
en....wat 'een ieder' mag, zal dan toch de OA zeker mogen.......toch??
Nu is dit uiteraard puur theoretisch(gewoon even om de strikte letter der wet), want om nu iemand aan te gaan houden (als burger of OA) om een niet brandend achterlichtje.............de OvJ ziet je aankomen, kun je minstens een 'goed gesprek' verwachten (en terecht imo).
Het zou mogelijk wel iets in het kader van proportionaliteit kunnen zijn.......in een dergelijk geval zul je het in 99999 van de 100000 keer met een staande houding af kunnen (maar dat is dan weer voorbehouden aan daartoe bevoegde OA's).
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
-
Mich TS
- Infopolitie Gast
-
johnn1954 TS
- Infopolitie Gast
Dat je alleen een verdachte kunt/mag aanhouden is bekend.......maar ..........Guido schreef:je mag alleen een VERDACHTE aanhouden,
iemand die een lichte verkeersovertreding pleegt is BETROKKENE
Een strafbaar feit is datgene (even kort door de bocht) wat in enig wettelijk voorschrift (zoals div.wetten, apv enz. enz.) is ge- of verboden.
Een ieder die dus datgene doet (of nalaat) wat als strafbaar feit wordt aangemerkt wordt verdacht van het plegen van een strafbaar feit (en is dus verdachte).
En tegen een verdachte kunnen sancties getroffen worden...in welke mate wordt ook omschreven.
Althans zo heb ik dat altijd begrepen (geleerd).
Dan nog, wat is 'licht' en wat is 'minder licht' (zwaar)......zijn de feiten die je via het feitenboekje met bedrag kunt benoemen, lichte overtredingen?????
- rai
- Geslacht:
De basis die je verteld klopt redelijk, echter via de WAHV zijn een aantal zaken uit onder andere het RVV overgenomen die gemuldert mogen worden.johnn1954 schreef:Dat je alleen een verdachte kunt/mag aanhouden is bekend.......maar ..........
Een strafbaar feit is datgene (even kort door de bocht) wat in enig wettelijk voorschrift (zoals div.wetten, apv enz. enz.) is ge- of verboden.
Een ieder die dus datgene doet (of nalaat) wat als strafbaar feit wordt aangemerkt wordt verdacht van het plegen van een strafbaar feit (en is dus verdachte).
En tegen een verdachte kunnen sancties getroffen worden...in welke mate wordt ook omschreven.
Althans zo heb ik dat altijd begrepen (geleerd).
In die Wet staat onder andere ook dat maatregelen van strafvordelijke en strafrechtelijke aard zijn uitgesloten.
Tevens is de verdachte geen verdachte, maar betrokkene.
Derhalve is het dus ook niet mogelijk om hier als niet-oa wat mee te doen, daar een burger alleen strafvordelijke maatregelen mag nemen bij heterdaad van een strafbaar feit, en dat zijn die gedragingen dus niet.
De wetgever heeft gemeend een aantal zaken die onder andere in het RVV staan eruit gelicht waarvan zij vinden dat het "lichte" overtredingen zijn.johnn1954 schreef:Dan nog, wat is 'licht' en wat is 'minder licht' (zwaar)......zijn de feiten die je via het feitenboekje met bedrag kunt benoemen, lichte overtredingen?????
Dit zijn dus de feiten die in het feitenboekje zijn aangeduid als Mulderfeiten.
-
johnn1954 TS
- Infopolitie Gast
Advocaatje van deGuido schreef:je mag alleen een VERDACHTE aanhouden,
iemand die een lichte verkeersovertreding pleegt is BETROKKENE