Aanhanger

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Rogier TS
Infopolitie Gast

Aanhanger

Ongelezen bericht door Rogier »

Optie 2 kan inderdaad wel, maar is wel een vorm van kapitaalvernietiging omdat de gehele opbouw niet gebruikt kan worden of geheel aangepast moet worden. Verder is het zo dat wanneer je een aanhanger zelf maakt een hoop vrijheidsgraden hebt en deze behoorlijk ingeperkt worden bij de aanschaf van een volledig gecontrueerde aanhanger. Maar het is een optie, dat wel.

Optie 1:

Bouw een aanhanger die aan alle vereisten van art 5.13.* voldoet en registreer deze niet (laat deze dus niet keuren door de rdw). Dan is het juridisch gezien automatisch een aanhanger met een tmm van 750 kg.

>>>>>>

Deze artikelen zijn mij bekend, maar deze geven geen antwoord op de vraag die ik heb:
Welke onderdelen mogen bij de zelfbouw van een aanhanger afkomstig zijn van een MOGELIJK geregistreerde (>750kg) aanhanger? (er zijn nog altijd aanhangers >750kg die geen kentekenbewijs hebben)

Voorbeeld:
Op internet heb ik een onderstel (=chassis + as +wielen) van een vouwwagen aangeboden gezien met TMM=1000kg. Welke onderdelen zou ik van dit onderstel MOGEN gebruiken voor de zelfbouw van een aanhanger vallende in de juridische categorie van <750kg? Ik neem aan dat ik niet het gehele onderstel kan gebruiken omdat het dan toch om een verbouwde aanhanger gaat (van vouwwagen naar bijv. boottrialer (een lichte dan he :) ) en dus de 1000kg geldt!

in afwachting.........
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het chassis is leidend. Het chassis is immers de basis van een voertuig. Als het chassis is gekeurd voor een massa van 1000 kg, dan geldt dit ook incl alle wijzigingen die (naderhand) worden aangebracht. De eis dat alle overige onderdelen ook voldoen aan de eisen van categorie 12 blijft dan onverkocht van kracht... Alleen een herkeuring kan hier verandering in brengen...

Bij Landrovers maakt men hier vaak dankbaar misbruik van... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten