Mistachterlicht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Stef schreef:In de stad is een mistachterlicht vrij doelloos, maar hier op het platteland is het toch vrij vaak onder de 50 meter zicht hoor. Dat zijn dan vaak vlarden mist waar je ineens inrijd en echt serieus geen hand voor ogen meer ziet.
En is het dan echt minder dan 50 meter? Dat is erg weinig hoor. Ik heb zelf ook veel dienst gedaan op het platteland, maar als je beziet hoe vaak ook de door jou aangeduide omstandigheden op jaarbasis voorkomen, is dat echt niet zo veel hoor.
beamer TS
Infopolitie Gast

Mofkap schreef:
beamer schreef:Ik vind het sowieso een flauwekul-regel, want hoe vaak op jaarbasis mag je nu eigenlijk je mistachterlicht legaal in werking stellen? Hoe vaak heb je dus te maken met een zichtbeperking tot 50m of minder?
Europese toelatingseisen. In de meeste landen geldt een limiet van 100 meter zicht.

In Nederland in de praktijk vaak 500 meter. :roll:
Kan allemaal wel zijn Mofkap, maar 34 lid 2 RVV heeft het nog steeds over "zicht beperkt tot minder dan 50m". Daarom zei ik ook: Hoe vaak kun je nu je mistachterlicht legaal in werking stellen?
beamer TS
Infopolitie Gast

olle-griese schreef:heb het nog niet opgezocht maar ik dacht me te herinderen dat de verplichting van de mistlamp ook afhangt van de leeftijd van het trekkende voertuig.
Of was het nu de leeftijd van de aanhanger/caravan zwaarder dan 750 kg.
Personenauto's, vrachtauto's en aanhangwagens met een tmm van meer dan 750 kg met een datum van ingebruikneming in Nederland die na 31-12-1997 ligt, moeten zijn voorzien van een mistachterlicht.
Voor aanhangwagens met een tmm tot en met 750 kg geldt een datum van 01-07-2006, voorzover het trekkend voertuig moet zijn voorzien van 1 (of 2) mistachterlicht(en).
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

beamer schreef:
Mofkap schreef:
beamer schreef:Ik vind het sowieso een flauwekul-regel, want hoe vaak op jaarbasis mag je nu eigenlijk je mistachterlicht legaal in werking stellen? Hoe vaak heb je dus te maken met een zichtbeperking tot 50m of minder?
Europese toelatingseisen. In de meeste landen geldt een limiet van 100 meter zicht.

In Nederland in de praktijk vaak 500 meter. :roll:
Kan allemaal wel zijn Mofkap, maar 34 lid 2 RVV heeft het nog steeds over "zicht beperkt tot minder dan 50m". Daarom zei ik ook: Hoe vaak kun je nu je mistachterlicht legaal in werking stellen?
Laat ik het zo stellen.

Tegen de tijd dat je wetmatig het mistachterlicht mag onsteken, dan zie je mij niet meer op de weg; met of zonder aanhanger. :wink:
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

En is het dan echt minder dan 50 meter? Dat is erg weinig hoor. Ik heb zelf ook veel dienst gedaan op het platteland, maar als je beziet hoe vaak ook de door jou aangeduide omstandigheden op jaarbasis voorkomen, is dat echt niet zo veel hoor.
Oh het echt precies 50 meter of minder is kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar de flarden zijn vaak erg dik. Komt overigens wel weer bij dat het vaak 's nachts is waardoor het zich sowieso al slechter is. Mistachterlicht zet ik dan ook eigenlijk nooit aan... Maar bij situaties als een file of een ongeval op een provinciale weg kan het wel handig zijn an sich...
Gesloten