Peperspray

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Impreza TS
Infopolitie Gast

pepperspray

Ongelezen bericht door Impreza »

En in het geval van een burger dan is het strabaar toch?> verboden wapenbezit.

En hoe zit dat in de praktijk?

2 korte voorbeeldjes;

Bij een routine alcohol controle wordt ik staande gehouden, de agent vraagt om de autopapieren ik open het dashboard vakje en de agent ziet toevallig de pepperspray liggen; wat gebeurt er dan........

Ik sta met mijn auto bij het verkeerslicht en ineens opent een man mijn portier en slaat mij direct in het gezicht, hij trekt mij uit mijn auto met de mededeling dat hij mijn auto wil. (ik weet nog net de pepperspray uit het dashboard vakje te halen) en spuit de man daarop in het gezicht, hij verliest zijn orientatie vermogen en ik werk hem naar de grond ondertussen zijn er al omstanders bijkomen staan die de polite aan het bellen zijn en 2 helpen de verdachte tegen te houden. Als de politie terplaatse is blijkt dat de man al 4 eerdere geweldadige carjackings en een aantal diefstallen op zijn naam heeft staan en de polite dus al even naar hem op zoek was; wat gebeurt er dan........

ben erg benieuwd

Groeten impreza rijder
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

In beide gevallen zal hetzelfde gebeuren: een proces-verbaal voor het bezit van de pepperspray. Voor de mishandeling in het laatste voorbeeld (het daadwerkelijk gebruiken van de pepperspray) zal waarschijnlijk geen veroordeling volgen in verband met een succesvol beroep op noodweer.
Mich TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mich »

Roland schreef:
gvdbor schreef:Het gaat mij er even om:

De vraag is wanneer mag je pepperspray gebruiken:

Art 12a geeft aan wanneer dat mag, zoals bovengenoemd.

Een noodweersituatie is daarbij niet omschreven, immers is noodweer een strafuitsluitingsgrond.
Ik begrijp je punt hoor, Gijs. ;)
Als je pepperspray gebruikt in een noodweersituatie pleeg je feitelijk een strafbaar feit als agent(mishandeling) , echter, je kunt je dan beroepen op noodweer en zal dan, als het pepperen subsidair en proportioneel was, niet worden vervolgt dan wel worden vrijgesproken.
Ben even roestig: Kan een agent zich wel beroepen op noodweer(exces), of is het dan wettelijk voorschrift?
etienne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

Mich schreef:
Roland schreef:
gvdbor schreef:Het gaat mij er even om:

De vraag is wanneer mag je pepperspray gebruiken:

Art 12a geeft aan wanneer dat mag, zoals bovengenoemd.

Een noodweersituatie is daarbij niet omschreven, immers is noodweer een strafuitsluitingsgrond.
Ik begrijp je punt hoor, Gijs. ;)
Als je pepperspray gebruikt in een noodweersituatie pleeg je feitelijk een strafbaar feit als agent(mishandeling) , echter, je kunt je dan beroepen op noodweer en zal dan, als het pepperen subsidair en proportioneel was, niet worden vervolgt dan wel worden vrijgesproken.
Ben even roestig: Kan een agent zich wel beroepen op noodweer(exces), of is het dan wettelijk voorschrift?
Wanneer pepperspray wordt gebruikt om een persoon aan te houden, dan is de Ambtsinstructie van toepassing. Hij zal zich dan moeten beroepen op "wettelijk voorschrift".
Word je belaagd door een persoon en ben je genoodzaakt je pepperspray te gebruiken, dan is een beroep op noodweer mogelijk.
Ik denk overigens dat een agent niet snel een beroep kan doen op noodweerexces.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Wanneer pepperspray wordt gebruikt om een persoon aan te houden, dan is de Ambtsinstructie van toepassing. Hij zal zich dan moeten beroepen op "wettelijk voorschrift".
Word je belaagd door een persoon en ben je genoodzaakt je pepperspray te gebruiken, dan is een beroep op noodweer mogelijk.
Ik denk overigens dat een agent niet snel een beroep kan doen op noodweerexces.
Als een agent belaagd wordt dan is het meestal zo dat er wel een strafbaar feit te vinden is en dan mag de persoon gewoon aangehouden worden. Daarmee val je dus al snel terug op een wettelijk voorschrift.

Vb:

Agenten komen iemand aanhouden en de persoon pakt nog even een jas in de woning. De persoon komt terug en steekt een aantal malen in op de dienders. Die weten alles te ontwijken en de persoon gaat er vandoor. Een stukje verderop weten ze te persoon in te halen en gebruiken pepperspray.

Noodweer is niet meer van toepassing en je valt zo dus terug op een wettelijk voorschrift.

Er is al snel een strafbaar feit te vinden als er een diender belaagd wordt!
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
etienne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

rich schreef: Als een agent belaagd wordt dan is het meestal zo dat er wel een strafbaar feit te vinden is en dan mag de persoon gewoon aangehouden worden. Daarmee val je dus al snel terug op een wettelijk voorschrift.

Vb:

Agenten komen iemand aanhouden en de persoon pakt nog even een jas in de woning. De persoon komt terug en steekt een aantal malen in op de dienders. Die weten alles te ontwijken en de persoon gaat er vandoor. Een stukje verderop weten ze te persoon in te halen en gebruiken pepperspray.

Noodweer is niet meer van toepassing en je valt zo dus terug op een wettelijk voorschrift.

Er is al snel een strafbaar feit te vinden als er een diender belaagd wordt!
Noodweer is in de door jouw geschetste casus sowieso niet van toepassing, omdat er geen sprake meer is van een ogenblikkelijke aanranding.
Ik begrijp je standpunt, maar dan zou je inderdaad kunnen zeggen dat noodweer nimmer op gaat, omdat er altijd een grond is tot aanhouding in zo'n situatie. In veel arresten die ik gelezen heb, werd echter door de betrokken agent een (geslaagd) beroep gedaan op noodweer.
Gesloten