Aanhouden: Het aan de verdachte ontnemen van zijn vrijheid teneinde hem te geleiden naar een plaats van onderzoek.
Een burger mag op heterdaad aanhouden dus een burger mag een verdachte diens vrijheid ontnemen.
Daarbij mag de burger in principe geen geweld gebruiken want de politie heeft het geweldsmonopolie.
Dat betekent volgens mij dat de sublieme tik in de rug zodat de man een klei buitelingetje van de trap maakt,dat dat ook al niet zou mogen ???
Als jij zelf aangemerkt wil worden als verdachte dan is het jouw feest maar dan moet je niet piepen als je zelf ook aangehouden wordt.
Als een burger iemand aanhoudt en deze vervolgens op een normale wijze belet dan kan de burger mi niet aangemerkt worden als verdachte terzake vrijheidsberoving.
Artikel 282 Sr.
Hij die opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid berooft of beroofd houdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Iemand maakt zich schuldig als hij opzettelijk en wederrechtelijk iemand van de vrijheid berooft.
Een burger mag aanhouden op heterdaad en daarmee is de burger rechtmatig bezig. De aanhouding is in vele gevallen dus al rechtmatig. Als de burger
na de aanhouding gekke dingen gaat doen dan is de aanhouding nog steeds rechtmatig alleen loopt de burger zelf het risico om aangemerkt te worden als verdachte van bijvoorbeeld mishandeling ( op het moment dat hij de verdachte pijn of letsel bezorgd).
De burger zal dus meer voorzichtigheid in acht moeten nemen bij een aanhouding.
Als de burger toch geweld gebruikt dan wil dat niet zeggen dat hij ook veroordeelt zal worden. De burger die geweld gebruikt kan best aangemerkt worden als verdachte maar de kans is best aanwezig dat een rechter/ ovj begrip heeft voor de situatie.
Zelf heb ik 2 jaar geleden een aardig voorbeeld aan de hand gehad:
Met oud en nieuw besluiten twee personen om in te breken. Ik zie er 1 lopen en ik heb hem aangehouden. Dat werd een flinke matpartij waardoor de tweede verdachte dacht te ontkomen. Deze liep echter recht in de armen van een stuk of 20 buurtbewoners die voornemens waren hem als trampoline te gaan gebruiken.
Nadat ik mijn verdachte had overgedragen aan collega's, ben ik naar de tweede verdachte gelopen ( die was blij dat ik kwam) en ik zag dat meerdere bewoners op hem zaten en met kracht zorgden dat hij niet ontkwam. Na overleg met de ovj zijn er verder geen stappen ondernomen tegen deze personen.
We moeten dit niet te zwart/wit zien en de burger mag best wat doen zolang het maar niet te gek wordt.
Wordt het toch te gek dan zal een raadsman al snel naar een strafuitsluitingsgrond grijpen en dan is het aan de rechter wat die daar van vindt.