uitsteken lading VOORKANT aanhanger

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Waar staat dat dan ?
PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

De voorzijde van de aanhangwagen is de voorzijde van de aanhangwagen.

Gezien de trekboom/dissel deel uitmaken van diezelfde aanhangwagen, is het allervoorste deel van die aanhangwagen dus de voorkant. In 100% van de gevallen is dit de koppeling.

En dat dat nergens staat klopt wel. Er staat ook nergens dat de voorkant een meter achter de voorkant begint, bij de bak bijvoorbeeld.

Andere eisen regelen dat je naast het laden tot de VOORKANT met een aantal zaken rekening moet houden. Zo moet de auto met de aanhangwagen een hoek kunnen maken van 90 graden. Een vloerplaat van 244 x 122 laden tot aan de voorkant kan dus in de regel niet, zeker niet achter een busje.
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

PL2800 schreef:De voorzijde van de aanhangwagen is de voorzijde van de aanhangwagen.

Gezien de trekboom/dissel deel uitmaken van diezelfde aanhangwagen, is het allervoorste deel van die aanhangwagen dus de voorkant. In 100% van de gevallen is dit de koppeling.

En dat dat nergens staat klopt wel. Er staat ook nergens dat de voorkant een meter achter de voorkant begint, bij de bak bijvoorbeeld.

Andere eisen regelen dat je naast het laden tot de VOORKANT met een aantal zaken rekening moet houden.
Tot zover ben ik het met je eens.
Zo moet de auto met de aanhangwagen een hoek kunnen maken van 90 graden. Een vloerplaat van 244 x 122 laden tot aan de voorkant kan dus in de regel niet, zeker niet achter een busje.
Waar haal je die 90 graden vandaan ? De meeste huidige aanhangers hebben een dissel die bestaat uit 2 U-profielen die vanaf de bak bekeken naar elkaar toe lopen, daardoor is het onmogelijk de aanhanger in een hoek van 90 graden achter de auto te zetten zonder schade.
J o h a n
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door J o h a n »

Zo, eerst even geregistreerd..

Als je voor de bak geen lading mag hebben zijn veel caravans trekkers in overtreding.
Immers daar staat voor de caravan vaak nog een extra bak voor de gasfles.

Ook heb ik wel eens aanhangers gezien met aan het schot dus aan de auto zijde, een houder voor jerry cans of een reserve band.

En wat te denken van fietsdragers geplaatst op de dissel?

Volgens de niets mag voor het schot interpretatie zou dit allemaal niet mogen.

Lading tot aan de kogel en niet verder lijkt me logisch....

Johan
funkyduck
Toplid
Hoofdagent

Ongelezen bericht door funkyduck »

Dusty schreef:NEE hoor!
De lading mag aan de voorzijde van de aanhangwagenBAK (dus voor het hek) helemaal niets uitsteken.
Om met jouw eigen woorden te spreken:
Geen millimeter.
Sorry, ik heb ook geleerd dat de lading niet voor de trekhaak mag uitsteken.
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Strikt gesproken mag de lading niet uitsteken voor de koppeling van de aanhanger. Die muur waar ik het de vorige pagina over had is de grens aan de voorzijde van de aanhanger tot waartoe je deze mag beladen.
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Een boottrailer heeft helemaal geen bak of een kopschot.
Ik stem voor de koppeling
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Me too...

Als ik met een auto achteruit rijd en ik ram een boottrailer, dan weet ik exact waar de voorkant van de boottrailer zit... :lol:

We gaan dingen niet moeilijker maken dan ze zijn... :P

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

Quote:

Waar haal je die 90 graden vandaan ? De meeste huidige aanhangers hebben een dissel die bestaat uit 2 U-profielen die vanaf de bak bekeken naar elkaar toe lopen, daardoor is het onmogelijk de aanhanger in een hoek van 90 graden achter de auto te zetten zonder schade.
Artikel 5.18.55
Aanhangwagens moeten zich zodanig ten opzichte van het trekkend voertuig kunnen bewegen dat de voertuigen in hun uiterste standen, met een maximum van 90°, niet worden begrensd door delen van de reminrichting, van de elektrische installatie en van de koppeling, alsmede, voor zover aanwezig, van de hulpkoppeling en van de besturingsonderdelen.

Artikel 5.18.3
De bestuurder mag bij het besturen van het voertuig niet door passagiers, lading of op andere wijze worden gehinderd.

Als je samenstel niet mag worden gehinderd binnen deze hoek door de technische bouw, dan wordt het samenstel automatisch gehinderd als het binnen deze hoek wel gehinderd wordt door lading. (conform landelijk handhavingsbeleid)
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Om de lesmotoren te kunnen vervoeren, heb ik een goot op de dissel van de ahw aangebracht. Dit zou dus niet mogen? Lijkt me bijzonder sterk. Voorzijde aanhanger is de koppeling. Schade in de bocht is je eigen (stomme) schuld.
Hoe zou je anders een fiets drager vóórop de dissel van de caravan kunnen plaatsen (of een later geplaatste disselbak)
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

PL2800 schreef:Quote:

Artikel 5.18.55
Aanhangwagens moeten zich zodanig ten opzichte van het trekkend voertuig kunnen bewegen dat de voertuigen in hun uiterste standen, met een maximum van 90°, niet worden begrensd door delen van de reminrichting, van de elektrische installatie en van de koppeling, alsmede, voor zover aanwezig, van de hulpkoppeling en van de besturingsonderdelen.

Artikel 5.18.3
De bestuurder mag bij het besturen van het voertuig niet door passagiers, lading of op andere wijze worden gehinderd.

Als je samenstel niet mag worden gehinderd binnen deze hoek door de technische bouw, dan wordt het samenstel automatisch gehinderd als het binnen deze hoek wel gehinderd wordt door lading. (conform landelijk handhavingsbeleid)
Zoals ik het lees, is het niet verplicht dat de aanhanger een hoek van 90 graden met de auto moet maken. Echter, tot een hoek van 90 graden, mag je met de auto de reminrichtingsdelen en verlichtingsdelen niet raken of (te) strak aantrekken. Dus als de hoek tussen de 2 U-profielen vrij groot is, is dat geen punt, mits de reminrichting zich tussen die U-profielen bevindt en niet er buiten.

Overigens, dit leg ik waarschijnlijk wat onduidelijk uit ...
snoeike TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door snoeike »

Toevallig vandaag even ondersteuning geboden bij een proeve van bekwaamheid voor complexe verkeerscontroles. Aangezien ik dit volgend kwartiel deze proeve moet gaan doen, maar dit terzijde.
De studenten (waaronder ik) worden op de politieacademie geleerd dat de lading niet voorbij de koppeling mag steken.
Gesloten