uitsteken lading VOORKANT aanhanger
Moderator: Moderatorteam
-
PL2800 TS
- Infopolitie Gast
De voorzijde van de aanhangwagen is de voorzijde van de aanhangwagen.
Gezien de trekboom/dissel deel uitmaken van diezelfde aanhangwagen, is het allervoorste deel van die aanhangwagen dus de voorkant. In 100% van de gevallen is dit de koppeling.
En dat dat nergens staat klopt wel. Er staat ook nergens dat de voorkant een meter achter de voorkant begint, bij de bak bijvoorbeeld.
Andere eisen regelen dat je naast het laden tot de VOORKANT met een aantal zaken rekening moet houden. Zo moet de auto met de aanhangwagen een hoek kunnen maken van 90 graden. Een vloerplaat van 244 x 122 laden tot aan de voorkant kan dus in de regel niet, zeker niet achter een busje.
Gezien de trekboom/dissel deel uitmaken van diezelfde aanhangwagen, is het allervoorste deel van die aanhangwagen dus de voorkant. In 100% van de gevallen is dit de koppeling.
En dat dat nergens staat klopt wel. Er staat ook nergens dat de voorkant een meter achter de voorkant begint, bij de bak bijvoorbeeld.
Andere eisen regelen dat je naast het laden tot de VOORKANT met een aantal zaken rekening moet houden. Zo moet de auto met de aanhangwagen een hoek kunnen maken van 90 graden. Een vloerplaat van 244 x 122 laden tot aan de voorkant kan dus in de regel niet, zeker niet achter een busje.
-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast
Tot zover ben ik het met je eens.PL2800 schreef:De voorzijde van de aanhangwagen is de voorzijde van de aanhangwagen.
Andere eisen regelen dat je naast het laden tot de VOORKANT met een aantal zaken rekening moet houden.
Waar haal je die 90 graden vandaan ? De meeste huidige aanhangers hebben een dissel die bestaat uit 2 U-profielen die vanaf de bak bekeken naar elkaar toe lopen, daardoor is het onmogelijk de aanhanger in een hoek van 90 graden achter de auto te zetten zonder schade.Zo moet de auto met de aanhangwagen een hoek kunnen maken van 90 graden. Een vloerplaat van 244 x 122 laden tot aan de voorkant kan dus in de regel niet, zeker niet achter een busje.
Zo, eerst even geregistreerd..
Als je voor de bak geen lading mag hebben zijn veel caravans trekkers in overtreding.
Immers daar staat voor de caravan vaak nog een extra bak voor de gasfles.
Ook heb ik wel eens aanhangers gezien met aan het schot dus aan de auto zijde, een houder voor jerry cans of een reserve band.
En wat te denken van fietsdragers geplaatst op de dissel?
Volgens de niets mag voor het schot interpretatie zou dit allemaal niet mogen.
Lading tot aan de kogel en niet verder lijkt me logisch....
Johan
Als je voor de bak geen lading mag hebben zijn veel caravans trekkers in overtreding.
Immers daar staat voor de caravan vaak nog een extra bak voor de gasfles.
Ook heb ik wel eens aanhangers gezien met aan het schot dus aan de auto zijde, een houder voor jerry cans of een reserve band.
En wat te denken van fietsdragers geplaatst op de dissel?
Volgens de niets mag voor het schot interpretatie zou dit allemaal niet mogen.
Lading tot aan de kogel en niet verder lijkt me logisch....
Johan
-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast
-
gelderblom
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
-
PL2800 TS
- Infopolitie Gast
Quote:
Aanhangwagens moeten zich zodanig ten opzichte van het trekkend voertuig kunnen bewegen dat de voertuigen in hun uiterste standen, met een maximum van 90°, niet worden begrensd door delen van de reminrichting, van de elektrische installatie en van de koppeling, alsmede, voor zover aanwezig, van de hulpkoppeling en van de besturingsonderdelen.
Artikel 5.18.3
De bestuurder mag bij het besturen van het voertuig niet door passagiers, lading of op andere wijze worden gehinderd.
Als je samenstel niet mag worden gehinderd binnen deze hoek door de technische bouw, dan wordt het samenstel automatisch gehinderd als het binnen deze hoek wel gehinderd wordt door lading. (conform landelijk handhavingsbeleid)
Artikel 5.18.55Waar haal je die 90 graden vandaan ? De meeste huidige aanhangers hebben een dissel die bestaat uit 2 U-profielen die vanaf de bak bekeken naar elkaar toe lopen, daardoor is het onmogelijk de aanhanger in een hoek van 90 graden achter de auto te zetten zonder schade.
Aanhangwagens moeten zich zodanig ten opzichte van het trekkend voertuig kunnen bewegen dat de voertuigen in hun uiterste standen, met een maximum van 90°, niet worden begrensd door delen van de reminrichting, van de elektrische installatie en van de koppeling, alsmede, voor zover aanwezig, van de hulpkoppeling en van de besturingsonderdelen.
Artikel 5.18.3
De bestuurder mag bij het besturen van het voertuig niet door passagiers, lading of op andere wijze worden gehinderd.
Als je samenstel niet mag worden gehinderd binnen deze hoek door de technische bouw, dan wordt het samenstel automatisch gehinderd als het binnen deze hoek wel gehinderd wordt door lading. (conform landelijk handhavingsbeleid)
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Om de lesmotoren te kunnen vervoeren, heb ik een goot op de dissel van de ahw aangebracht. Dit zou dus niet mogen? Lijkt me bijzonder sterk. Voorzijde aanhanger is de koppeling. Schade in de bocht is je eigen (stomme) schuld.
Hoe zou je anders een fiets drager vóórop de dissel van de caravan kunnen plaatsen (of een later geplaatste disselbak)
Hoe zou je anders een fiets drager vóórop de dissel van de caravan kunnen plaatsen (of een later geplaatste disselbak)
-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast
Zoals ik het lees, is het niet verplicht dat de aanhanger een hoek van 90 graden met de auto moet maken. Echter, tot een hoek van 90 graden, mag je met de auto de reminrichtingsdelen en verlichtingsdelen niet raken of (te) strak aantrekken. Dus als de hoek tussen de 2 U-profielen vrij groot is, is dat geen punt, mits de reminrichting zich tussen die U-profielen bevindt en niet er buiten.PL2800 schreef:Quote:
Artikel 5.18.55Waar haal je die 90 graden vandaan ? De meeste huidige aanhangers hebben een dissel die bestaat uit 2 U-profielen die vanaf de bak bekeken naar elkaar toe lopen, daardoor is het onmogelijk de aanhanger in een hoek van 90 graden achter de auto te zetten zonder schade.
Artikel 5.18.3
Overigens, dit leg ik waarschijnlijk wat onduidelijk uit ...
-
snoeike TS
- Infopolitie Gast
Toevallig vandaag even ondersteuning geboden bij een proeve van bekwaamheid voor complexe verkeerscontroles. Aangezien ik dit volgend kwartiel deze proeve moet gaan doen, maar dit terzijde.
De studenten (waaronder ik) worden op de politieacademie geleerd dat de lading niet voorbij de koppeling mag steken.
De studenten (waaronder ik) worden op de politieacademie geleerd dat de lading niet voorbij de koppeling mag steken.