omgekatte auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
HJ TS
Infopolitie Gast

omgekatte auto

Ongelezen bericht door HJ »

Heren en dames,

Een goede vriend van mij heeft een auto gekocht voor een redelijk (zelfs hoog) bedrag. Nu heeft een vriend van ons de wagen onder hande genomen en hij zegt dat de wagen omgekat is.

Het gaat om een oudere wagen die op deze manier blauwe kentekenplaten heeft.

De wagen is gekocht bij een partikulier.

Wat moet hij doen met de wagen? Het geld weggooien is geen optie voor hem!

Ik hoop wat van jullie te horen.

mvg
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Allereerst zou ik de wagen meenemen naar bijvoorbeeld een keuringsstation van de ANWB en die een onafhankelijk raport op laten stellen. Dat staat een stuk steviger als u bij deze particulier aanklopt met uw verhaal.
motormuiss TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door motormuiss »

Als ik u was zou ik met de auto langs het politiebureau gaan.
Laat de wagen daar door de technisch medewerker van de garage onderzoeken.
Is het namelijk het geval dat de auto is omgekat dan, kun je ervan uitgaande dat het verhaal van de vriend klopt, zelf voorkomen dat je in het minst erge geval voor schuld heling vervolgd wordt. Mocht je namelijk door de politie rijdend aangetroffen worden en men onderzoekt dan de auto en komt er dan achter.

Blijkt de auto inderdaad omgekat te zijn tijdens het onderzoek dan bestaat altijd nog de mogelijkheid om aangifte te doen tegen de verkoper.
HJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door HJ »

Nou die vriend van mij geloof ik voor de volle 110%. HIj is zelf schadehersteller en kent de klappen van de zweep.

De probleem is denk ik dat als je met de wagen langs de politie gaat je de wagen mag inleveren. Dit wil dus zeggen dat hij (mijn maat) het volledige aanschafbedrag kwijt is, totdat het een rechtzaak wordt o.i.d.
Ik hem hem dusdanig goed dat ik weet dat hij dat geld niet kan missen, laat staan een rechtzaak kan betalen.

Kan je niet de verkoper verplichten de kosten alsmede de aanschaf te betalen en dan de wagen terug te "geven"?
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Indien uw vriend nu willes en wetens wel in de omgekatte en misschien wel gestolen auto blijft rijden heeft hij wel een probleem!

Hoe wil u de verkoper gaan verplichten e.e.a. te gaan terugbetalen? Die is blij dat hij die auto kwijt is en zal plots aan geheugenverlies gaan leiden???

Nee zoals als eerder gezegd kan uw vriend beter langs het dichtsbijzijnde politiebureau rijden daar de zaak uitleggen en een hoop ellende voorkomen.

mashi
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

omgekat wil niet altijd zeggen dat het om een gestolen auto gaat kan ook zijn dat ze van meer auto's een auto hebben gemaakt zie je wel meer bij oude beestjes
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Anonymous schreef:omgekat wil niet altijd zeggen dat het om een gestolen auto gaat kan ook zijn dat ze van meer auto's een auto hebben gemaakt zie je wel meer bij oude beestjes
Omkatten betekent bij de politie <i> altijd </i>dat het om een gestolen auto gaat.
Als er van 2 auto's 1 is gemaakt, heet dat gewoon knutselen.
theo TS
Infopolitie Gast

Re: omgekatte auto

Ongelezen bericht door theo »

HJ schreef:Heren en dames,

Een goede vriend van mij heeft een auto gekocht voor een redelijk (zelfs hoog) bedrag. Nu heeft een vriend van ons de wagen onder hande genomen en hij zegt dat de wagen omgekat is.

Het gaat om een oudere wagen die op deze manier blauwe kentekenplaten heeft.

De wagen is gekocht bij een partikulier.

Wat moet hij doen met de wagen? Het geld weggooien is geen optie voor hem!

Ik hoop wat van jullie te horen.

mvg

Als ik het goed lees, u vriend heeft een omgekatte / omgebouwde auto gekocht die op die manier voorzien is van blauwe kentekenplaten ( taxi) dan heb ik de volgende vraag voor u.

Is u vriend een taxibedrijf begonnen dan ivm blauwe kenteken platen.

Bij ons op de zaak werk het zo als mijn werkgever een taxi verkoopt aan een partikulier die geen taxibedrijf bezit of begint is hij ( mijn werkgever) verplicht om de kentekenplaten er af te halen en in te leveren.

Gr. Theo.
Laatst gewijzigd door theo op 19 aug 2005, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Theo, hij bedoelde de kentekenplaten van vòòr de invoering van de gele platen, een oude auto dus.
theo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

Sorry niet aan gedacht heb het verhaaltje een paar keer gelezen en daar niet aan gedacht :oops: :oops:

Gr Theo
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Een vriend is schadehersteller en kent het klappen van de zweep.
De auto zal eens per jaar ook door een APK keurmeester gekeurd moeten worden en als die ook het klappen van de zweep kent, zal die het voertuig waarschijnlijk niet goedkeuren (zit er op dit moment eigenlijk wel een geldige APK op? )
Uiteindelijk zullen de problemen toch gaan komen.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Bij omkatten is er ook sprake van merkvervalsing (artikel 220 Wetboek vanStrafrecht). Het bezit en gebruik van een vervalst object is verboden. Bij aantreffen volgt inbeslagname en indien het juiste VINnummer niet (meer) kan worden vastgesteld ontrekking aan het verkeer.
Stay safe out there.
West TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door West »

Ik denk dat de term "omgekat" verkeerd begrepen wordt. Ik denk niet dat de monteur kan zien of bepaalde onderdelen van de auto van diefstal afkomstig zijn. Hij kan wel zien dat het bijvoorbeeld namaak of valse onderdelen zijn die op de wagen zitten. Ik denk dat de monteur dat laatste bedoeld met "omgekat". In dat laatste geval is er misschien sprake van oplichting omdat de koper dacht dat hij een 100% originele wagen kocht voor dat geld. Ik ken natuurlijk de feiten en omstandigheden niet, maar het lijkt mij een civiele kwestie tussen de koper en de verkoper.

Groeten West
Gesloten