gordels in oldtimer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
dymy TS
Infopolitie Gast

gordels in oldtimer

Ongelezen bericht door dymy »

Hallo,

Ik heb een vraagje en hoop dat iemand het hier weet.
Deze zomer gaan we met onze oldtimer op vakantie naar frankrijk. Nu zitten er voorin geen gordels omdat het toen (1950) niet verplicht was. Voor de kids hebben we achterin gordels gemaakt dus die zitten goed vast maar voorin gaat dat niet. Mijn vraag is nu is dat wettelijk gezien strafbaar in frankrijk als we daar rijden met deze auto zonder voorin gordels te dragen.

alvast bedankt
dymy
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

De vraag stel je (denk ik) op de verkeerde plaats. Immers zullen er hier weinig goed op de hoogte zijn van deze Franse wetgeving. Wellicht is via de ANWB een antwoord te krijgen ???
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Leuke vraag... :shock:

Maar als het goed is, mogen ze geen bijzondere eisen stellen aan het voertuig zelf. Dit omdat de auto zich in het 'internationale' verkeer bevindt en men de wetgeving van een ander EU land dient te respecteren... of zoiets.. :lol:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

mark taxi TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mark taxi »

als ik het goed heb, is de auto goedgekeurd zoals hij nu is, dat wil zeggen hij is goedgekeurd (hiermee bedoel ik niet de apk maar de algemene goedkeuring door de rdw) conform de wetgeving van de EU (in 1950) aangezien hij in nederland goedgekeurd is, mogen ze hem niet weigeren/bekeuren in een EU land (waaronder frankrijk)
funkyduck
Toplid
Hoofdagent

Ongelezen bericht door funkyduck »

Maar een Duitser hoeft in Duitsland geen losbreekreminrichting te hebben, maar in Nederland kan hij daar wel voor worden bekeurd.

Zou het daarom misschien toch mogelijk zijn dat het in Frankrijk anders geregeld is?
dymy TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door dymy »

bedankt allemaal,

bij de anwb kwam ik ook niet verder daar vertelde ze me idd wat hier ook gezegd werd over dat ie hier is goed gekeurd dus binnen europa zou dat goed moeten zijn.
Ik kan het nog wel eens proberen misschien dat er nu een andera chter zit :)
En hoe dan ook gaan doen we toch :twisted:

groetjes dymy
mark taxi TS
Infopolitie Gast

funkyduck schreef:Maar een Duitser hoeft in Duitsland geen losbreekreminrichting te hebben, maar in Nederland kan hij daar wel voor worden bekeurd.

Zou het daarom misschien toch mogelijk zijn dat het in Frankrijk anders geregeld is?
een losbreekinrichting?
ik weet niet wat dat is maar als dat een voorwerp is dat niet standaard bij een auto hoort (zoals bijvoorbeeld een stuur) maar een los voorwerp wat wel verplicht is (zoals bijvoorbeeld, een extra benzine tankje op de duitse autobahn) dan heeft dit natuurlijk niks te maken met de europese goedkeuring van de auto zelf.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Een losbreekinrichting is een faciliteit die standaard bij aanhangers hoort (eraan vast zit) en zorgt dat, op het moment dat een aanhanger van de trekhaakkogel zou losraken de aanhanger in ieder geval vol in de remmen gaat en niet als een ongeleid projectiel met 80 km per uur blijft doorrijden.

Meestal gaat het hier om een staalkabel(tje) of ketting die aan de ene kant vast zit aan de handrem van de aanhanger en via een oog(je) wordt bevestigd aan de trekthaak. ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
mark taxi TS
Infopolitie Gast

aha zo'n geval, maar dit heeft dus niet direct iets met de goedkeuring van een auto te maken, maar valt eerder onder het kopje, extra benzine tankje in duitsland, veiligheidsvestje in spanje, enz. zeg maar de regels per land voor accesoires en die moet je natuurlijk altijd goed lezen van te voren
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nou, het is een behoorlijke 'technische ingreep' aan een aanhangwagen en zeker niet iets wat je ff aanschaft omdat je op vakantie bent in Nederland. Dat is echt onmogelijk... :wink:

Daarom ben ik er ook van overtuigd dat duitsers daarvoor niet bekeurd kunnen worden in Nederland, en terecht.

Net zomin als dat het 'veiligheidshesje' voor ons verplicht is in Spanje. :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

funkyduck
Toplid
Hoofdagent

Ongelezen bericht door funkyduck »

zijlvaart67 schreef:Nou, het is een behoorlijke 'technische ingreep' aan een aanhangwagen en zeker niet iets wat je even aanschaft omdat je op vakantie bent in Nederland. Dat is echt onmogelijk... :wink:

Daarom ben ik er ook van overtuigd dat duitsers daarvoor niet bekeurd kunnen worden in Nederland, en terecht.

Net zomin als dat het 'veiligheidshesje' voor ons verplicht is in Spanje. :wink:
Volgens mij geldt losbreekreminrichting correct bevestigen ook voor Duitsers, net als de maximumsnelheid van 120 op de autosnelwegen. :twisted:
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

funkyduck schreef: Volgens mij geldt losbreekreminrichting correct bevestigen ook voor Duitsers, net als de maximumsnelheid van 120 op de autosnelwegen. :twisted:
Die twee kun je niet vergelijken, want die taan in verschillende wetten.
Het RVV geldt voor iedereen.

De eis van de losbreekreminrichting geldt alleen voor nederlandse aanhangwagens. Net zoals er in verschillende EU landen een verschillende verlichtingseisen zijn. En zijn er wel meer zaken. Een extreem voorbeeld hiervan: Ga jij een Engelsman bekeuren omdat zijn stuur aan de rechterkant zit?
Gesloten