bekeuring goedgekeurde uitlaat!!!

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

bekeuring goedgekeurde uitlaat!!!

Ongelezen bericht door Gast »

hallo,

op 19 mei jl. werden mijn vriend en ik staande gehouden voor de "brulpijp" zoals de agenten het z graag zeggen.
we werden verzocht om te volgen naar het bureau om even de auto op de brug te zetten,
maar daar kwam de agent erachter dat er een goedgekeurde remus sportdemper met e-keur onder zit..
alleen vond de agent in kwestie het raar dat de uitlaat zoveel "herrie" produceerd.
De uitlaat zit onder een golg uit 1984 dus daar zit GEEN katalisator standaard onder. dus dat geeft iets meer "herrie" ...
maar goed de agent heeft het genoteerd en zou het gaan uitzoeken, en als hij iets gevonden had zouden we geen bekeuring krijgen maar een week of 2 de tijd om het te veranderen zo niet dan een proces verbaal...

een week later komt de agent kijken bij de auto die voor het huis staat geparkeerd, en kijkt vervolgens onaangekondigd en onaangevraagd onder de auto.. ( vind dat best lef hebben) een week later word je gebeld door de agent om 23.00 uur 'SAVONDS dat je maar even een proces verbaal krijgt omdat hij iets had gevonden, namelijk dat de originele tussendemper er niet onder zit..

dus €95,- en geen tijd om het te veranderen. krom toch!!

-----------------------------------------------------------------------------

nog zo'n punt wat al heel veel besproken is, is... belindering van de ruiten..
er staat in het wetboek dat op de voorste ruiten/of zijruiten niet geblindeerd mogen worden..maar achter mag het wel mits je een rechterbuitenspiegel hebt. ..nou wij moetsen het er direct afhalen anders €95,- en inbeslagname van de auto dit gaat dan om de achterste ramen niet de voor ramen..

mijn vragen zijn:

*** mag de agent zo een bekeuring uitschrijven op deze gang van zaken??

Ik ben van mening dat de agenten/korpsen beter afspraken moet maken over wat wel mag/kan en wat niet mag/kan.
en dat ze het niet altijd op de sportieve uitziende auto's gemunt moeten hebben van de jeugd. want min. 4 keer per week aangehouden worden is geen pretje, terwijl je niets fout doet!! :twisted:
mashi TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mashi »

Ik hoor nu 1 kant van het verhaal, dus kan ik niet oordelen. Wat ik je wel kan vertellen is dat ondanks jou sportuitlaat e.e.a. wel aan het voertuigenregelement moet voldoen.

Ik weet niet of een garage jou nieuwe sportuitlaat geinstalleerd heeft??? In dat geval had deze beter moeten weten en de boel op de juiste manier moeten installeren/afleveren, ik zou in dat geval de garage in gebreke stellen en proberen de kosten van de boete te verhalen.

Voor wat betreft het folie-verhaal, bij een hoop collegae is dit een nieuwe materie. Dat is waarschijnlijk de reden dat niet iedereen op 1 lijn zit, is geen excuus want ik vind het nml een slechte zaak!

Zelf mulder ik veelvuldig voor n420a of n420b, heeft o.a. te maken met aangebrachte folie kost idd 95 eurie. Meestal doe ik deze mulder in de vorm van een toonbriefje, ik vind het nml veel belangrijker dat de folie verwijderd wordt.

Voor wat betreft de boete in jou situatie, zoals ik al zei ik ken maar 1 kant van het verhaal dus daar kan ik niet over oordelen.

mvg, Mashi
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Er van uitgaande dat je de waarheid spreekt even het volgende.
Dit staat in het voertuig regelement.
Artikel 5.2.11

1. Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.

3. Personenauto’s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

4. Personenauto’s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

5. Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Dus feitelijk indien je een goedgekeurde uitlaat hebt die gasdicht is en minder geluid maakt dan bovenstaande tekst, dan ben je niet in overtreding. Maar wat staat er precies op je verbaal?
Verder het geblindeerde ramen verhaal, dit is al veelvuldig besproken binnen het forum. Zoek het daar even op. Het komt er op neer dat het alleen geldt voor de voorruit en de voorste twee ramen.
Over het welles nietus spelletje doe ik geen uitspraken. Je staat in je recht om in beroep te gaan tegen het verbaal.

groetjes Kale :wink:
Gast TS
Infopolitie Gast

hey punt is dat ik telefonisch te horen heb gekregen dat ik een verbaal krijg dus weet niet wat er op staat. mag een agent telfonisch een verbaal geven????
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Sterker nog, hij mag u een verbaal geven zonder telefoon.... U krijgt vanzelf een acceptgiro en daar staan alle relevante gegevens op.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
carchost TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door carchost »

even ter correctie... een goedgekeurde uitlaat mag niet zomaar onder elke auto.

Er geldt namelijk per type auto een serie beschikbare uitlaten, welke de fabrikant heeft aangegeven. De auto's zijn ook met deze uitlaten door de RDW goedgekeurd.

Indien je een goedgekeurde (lees TÜV of E-Keur) uitlaat hebt, zegt dat niets of deze uitlaat ook in combinatie met jouw auto mag. Het zegt alleen dat de uitlaat zelf aan de eisen voldoet.

De dealer zou moeten weten welke type uitlaat onder jouw Golf zou mogen. Dit voorkomt problemen zoals met geluidsoverlast e.d.

Onder punt 2 van Artikel 5.2.11 staat bijvoorbeeld ook vermeldt dat de uitlaat deugdelijk bevestigd moet zijn. Omdat niet alle uitlaten dezelfde bevestigingspunten hebben, zou dit een probleem kunnen zijn. De garage maakt de uitlaat dan wel vast, maar vaak niet op een wijze voorschreven. Wellicht dat de collega dit ook controleerde toen hij onder de auto keek. Verder keek hij waarschijnlijk naar het type uitlaat, omdat hij heeft nagekeken welke types onder jouw auto mochten. Schijnbaar mag dit type Remus sportuitlaat dus niet bij dit type Golf.

Mocht dit het geval zijn, stel dan je garage aansprakelijk. Zij zouden moeten weten welke uitlaat onder jouw auto mag.

Over de verkleuringen van de voorste twee zijruiten en de gehele voorruit kan ik kort zijn, dit is niet toegestaan. Er bestaat genoeg jurisprudentie om hiervoor een verbaal te schrijven. Ook ik doe dit via een toonbriefje, zodat ik zeker weet dat de auto daarna veiliger de weg op gaat. Het gaat dus niet om de hoeveelheid zicht of iets dergelijks, maar om het aanbrengen van onnodige verkleuringen op de ruiten. Dit mag dus niet en hiervoor wordt (terecht) bekeurd.
Roland TS
Infopolitie Gast

Re: bekeuring goedgekeurde uitlaat!!!

Ongelezen bericht door Roland »

Anonymous schreef:
een week later komt de agent kijken bij de auto die voor het huis staat geparkeerd, en kijkt vervolgens onaangekondigd en onaangevraagd onder de auto..
Kijken mag hoor, waarom zou hij dat aan jou moeten vragen?
Gast TS
Infopolitie Gast

@ carchost, de uitlaat is speciaal voor de golf type 2, en alles is gewoon zo bevestigd alst hoort.. vele mensen zeggen dus dat het niet mag die folie op de achterste ruiten, nou dan vind ik dat de politie zelf het goede voorbeeld moet geven , heb vandaag namelijk 2 politieauto's gezien met foli op de achterste ruiten, dan mag dat ook niet

@ Roland, ik vind het wel zo sociaal dat er tenminste even aangebeld word om het te zeggen. want als wij onder een dienstwagen van jullie rijden gaan jullie ook vragen stellen toch???
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Hoi,

Alles is gewoon bevestigd zoals het hoort? dat weet jij of zegt de garage dat???? Misschien is de demping in de uitlaat wel niet in orde??? Andere garage second opinion?

Zou idd netjes zijn als men even bij jou had aangebeld, aan de andere kant had men ook de auto in beslag kunnen nemen ivm technisch onderzoek, net nou je een blokje aan het rijden was!!??

Folie op de achterste ramen en zelfs de achteruit is toegestaan, mits je een linker- en rechterbuitenspiegel hebt.

Ik begrijp dat het niet leuk is om (zomaar) een proces-verbaal te krijgen. Valt mij echter op dat je in ieder bericht wijst op de politie die iets fout zou doen? Zou natuurlijk best kunnen, waar gewerkt wordt, worden weleens fouten gemaakt.

Als je het niet eens bent met de gang van zaken kun je 2 dingen doen;

1. bezwaar aantekenen tegen de beschikking en het voor laten komen.

2. Bij het regiokorps een klacht indienen over het optreden van de politie.

Jezelf blijven opvreten, wordt je alleen maar overspannen van!!??

gr, mashi
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Anonymous schreef:@ Roland, ik vind het wel zo sociaal dat er tenminste even aangebeld word om het te zeggen. want als wij onder een dienstwagen van jullie rijden gaan jullie ook vragen stellen toch???
Dat denk ik ook wel, als je onder een dienstauto rijdt...Is dat wel mogelijk??... :wink:

Maar als jij bij een dienstauto gaat 'snuffelen' zullen er zeker vragen komen, omdat je daar gewoonweg niets te zoeken hebt.
(omstandigheden daargelaten)
Gesloten