verkeersborden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
anouk 9 jr
Infopolitie Gast

verkeersborden

Ongelezen bericht door anouk 9 jr »

ik maak een werkstuk over verkeersborden, maar ik kan nergens vinden wie de verkeersborden neerzet. Kan iemand mij dit vertellen? :?:
Gebruikersavatar
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3709
Lid sinds: 18 jan 2004, 10:13
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Ongelezen bericht door Julio »

De wegbeheerder (meestal is dit de gemeente) plaats de verkeersborden, op advies van de politie.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16708
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Ongelezen bericht door Frans »

Hmmm, julio, niet helemaal correct (als het om een gemeente gaat)


@anouk: De mensen van de gemeente plaatst de verkeersborden na een genomen verkeersbesluit. Dit besluit betekent eigenlijk dat de gemeente dus heeft gezegd dat je bijvoorbeeld ergens niet mag parkeren of een straat niet mag inrijden. Als dat in de gemeenteraad (de burgemeester enzo) is goedgekeurd dan gaat iemand van de gemeente (ORV - Openbare ruimte & verkeer) de verkeersborden neerzetten.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Mo
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mo »

Anouk, misschien is dit een leuke site voor je

http://proto.thinkquest.nl/~klb019/

Alles over verkeersborden en ook nog links naar sites over de geschiedenis en andere wetenswaardigheden over verkeersborden.

Succes met je werkstuk en dat je maar een hoog cijfer haalt!

gr
Mo
Gebruikersavatar
Beamer
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Beamer »

Julio schreef:De wegbeheerder (meestal is dit de gemeente) plaats de verkeersborden, op advies van de politie.
Niet op advies van de politie, hoor. Alleen denk ik dat het nog veel vaker het Rijk/rijkswaterstaat (autosnelwegen) of de provincie/provinciale waterstaat (andere wegen) zijn die de verkeerstekens (borden) plaatsen.
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Even een samenvatting voordat 9-jarige Anouk door de boompjes het bos niet meer ziet.

Binnen de bebouwde kom, dus in jouw dorp, wijk, stad, is het bijna altijd de gemeente die de verkeersborden plaatst. Soms ligt een grotere weg in het dorp, die eigendom is van de provincie.

Buiten de bebouwde kom (in het buitengebied dus) en soms een paar grote wegen binnen de kom ligt het er aan wie de eigenaar van de weg is.

Dat kan de gemeente zijn (op de kleinere wegen in het buitengebied)

Het kan de provincie zijn (op de grotere wegen in het buitengebied). De instantie die de borden plaatst is de Provinciale Waterstaat.

Maar het kan ook het Rijk zijn, mar dan praat je bijna altijd over de autosnelweg. Op die wegen worden de borden geplaatst door de Rijkswaterstaat.
Gebruikersavatar
Beamer
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Beamer »

Leo, bedankt. Ik had even niet op de leeftijd van de vraagstelster gelet... :oops: :oops: :oops:
Gesloten