politiescanners/c2000
Moderator: Moderatorteam
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Wat al eerder is gezegd: als er digitale berichten mee te luisteren zijn, dan is dat van het P2000 systeem, dat onder andere voor bepaalde doeleinden (naast C 2000) bij brandweerkorpsen in gebruik is.
C2000 is niet af te luisteren (nog niet althans) en niet omdat men dat zo graag wil, maar het heeft meer te maken met de digitale systematiek, waarmee C2000 werkt. Het systeem maakt namelijk gebruik van het zogenaamde 'trunking' en dan wel voor gedeelten van berichten. Dat wil zeggen dat een gedeelte van een gesproken bericht opgepakt wordt en neergezet wordt op een communicatiegedeelte dat op dat moment vrij is en zo doet het systeem het met alle gedeelten van het gesprek. Als het bij de ontvanger van het bericht aankomt, worden allen gedeelten bij elkaar gestopt en hoort de ontvanger het bericht, alsof het in een geheel naar hem is overgeseind. De gespreksgedeelten worden bovendien nog eens versleuteld.
Kortom, het is heel moeilijk om een afluistersysteem voor C2000 te maken.
Een algemene opmerking is dat het niet verboden is om berichten van politie en andere hulpdiensten af te luisteren, zolang er maar niet gezonden wordt door iemand die niet tot deze diensten behoort. Dus: het is niet zo dat C2000 speciaal ontworpen is om niet te kunnen worden afgeluisterd en als dat in de toekomst wel mogelijk blijkt te zijn is dat geen ramp en zelfs goed nieuws voor verslaggevers en journalisten, want die luisteren beroepsmatig vaak mee.
C2000 is niet af te luisteren (nog niet althans) en niet omdat men dat zo graag wil, maar het heeft meer te maken met de digitale systematiek, waarmee C2000 werkt. Het systeem maakt namelijk gebruik van het zogenaamde 'trunking' en dan wel voor gedeelten van berichten. Dat wil zeggen dat een gedeelte van een gesproken bericht opgepakt wordt en neergezet wordt op een communicatiegedeelte dat op dat moment vrij is en zo doet het systeem het met alle gedeelten van het gesprek. Als het bij de ontvanger van het bericht aankomt, worden allen gedeelten bij elkaar gestopt en hoort de ontvanger het bericht, alsof het in een geheel naar hem is overgeseind. De gespreksgedeelten worden bovendien nog eens versleuteld.
Kortom, het is heel moeilijk om een afluistersysteem voor C2000 te maken.
Een algemene opmerking is dat het niet verboden is om berichten van politie en andere hulpdiensten af te luisteren, zolang er maar niet gezonden wordt door iemand die niet tot deze diensten behoort. Dus: het is niet zo dat C2000 speciaal ontworpen is om niet te kunnen worden afgeluisterd en als dat in de toekomst wel mogelijk blijkt te zijn is dat geen ramp en zelfs goed nieuws voor verslaggevers en journalisten, want die luisteren beroepsmatig vaak mee.
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
-
andre TS
- Infopolitie Gast
En ook de zendgolven van een radarverklikker mag je ontvangen hoor. Alleen niet in een voertuig. Ik heb even niet de preciese tekst bij de hand, dus even onder voorbehoud.Guidoweb5 schreef: volgens mij is het zo dat in nederland je gewoon alles uit de lucht mag pikken wat je wilt (behalve de zendgolven van een radarverklikker) en deze mag uitluisteren, volgens mij is er wel de beperking dat je berichten niet mag de-codereren
-
anoniem TS
- Infopolitie Gast
-
Bouwe TS
- Infopolitie Gast
Toen ze hier in Groningen definitief overgingen op C2000, heeft men die avond de scannerluisteraars bedankt voor het luisteren. Regelmatig werd er door politie gevraagd of scannerluisteraars konden bellen, omdat een locatie van een voorval niet exact bekend was. Vooral in oost-Groningen waar het soms flink zoeken is. Gebeurde hier met enige regelmaat.redfrisian schreef:Ach af en toe hielp een scannerluisteraar wel eens, maar niet vaak. Heb het nog maar drie keer meegemaakt in drie jaar... Ik vind het wel lekker hoor, we kunnen nu nog vrijuit praten, zonder eerst te moeten bellen
Maar goed: het weegt niet op tegen de voordelen van C2000, ik maak er dan ook geen problemen van.
- r0n.
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 73
Wel hoorandre schreef:En ook de zendgolven van een radarverklikker mag je ontvangen hoor. Alleen niet in een voertuig. Ik heb even niet de preciese tekst bij de hand, dus even onder voorbehoud.
Je mag het overal ontvangen, alleen mag je het niet gebruiken om de aanwezigheid te detecteren. ..........
Veilige groeten;
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Ja, maar heb je dan wel C2000 berichten meegeluisterd? Niet elke regio is namelijk al overgegaan op C2000, dat gebeurt gefaseerd.anoniem schreef:oke. ik had dus bij de digros een wereldontvanger van 4 euro gekocht, zat ik lekker te luisteren hoor ik ineens dat er een overval op de sacha in de haarlemmerstraat was. en het is niet de brandweer maar de politie..
-
anoniem TS
- Infopolitie Gast
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Heeft niets met de grootte van de regio te maken. Amsterdam-Amstelland is ook nog niet voor wat betreft de gehele regio overgeschakeld op C2000. En het heeft nogal wat voeten in aarde als je alleen al beschouwt dat alle dienstauto's omgebouwd moeten worden. Dat is niet niks, hoor.anoniem schreef:dat zal het dan zijn. maar toch gek dat leiden nog niet op c2000 zit. het is wel een grote regio. van mij mogen ze het nog even uitstellen..
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
Of je serieus bent weet ik niet. Maar het ontbreekt je in ieder geval aan alle kanten aan orriginaliteit !!!!!WalterFRL schreef:en jij dacht dat ik serieus was Ernie?Bert schreef:Ontvangen wel, maar luisteren niet. C2000 veranderd heel veel van code. En die codes zal die wereldontvanger niet allemaal kennen. En als hij ze wel allemaal kent dan weet ie nog steeds niet wanneer welke code wordt gebruikt.