voorrang nemen versmalling

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
kim n. TS
Infopolitie Gast

voorrang nemen versmalling

Ongelezen bericht door kim n. »

Ik rij op een wegversmalling af van 7 m lengte, mijn tegenligger (heeft voorrang op de wegversmalling) is nog voldoende verwijderd Ik rij de versmalling in en bij het eruit rijden rijd de tegenligger tegen mij aan. Rij 10 m. door en parkeer mijn auto, stap uit en ik zie dat de tegenligger op zijn kop ligt voor de versmalling. Nu moet ik aantonen dat tegenligger te hard heeft gereden, op voldoende afstand was e.d. Dat kan ik niet aantonen maar als ik al zo ver in de stuis zit (ben bezig met het verlaten van de sluis) mag de tegenligger toch niet zomaar voorrang nemen?

Kim
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Kim,

Je zegt zelf al dat 'bij het eruit rijden, je tegenligger tegen je aanreed'. Je stelt ook dat hij 'nog ver genoeg was verwijderd' en als ik nu advocaat van de duivel ga spelen zeg ik heel simpel: Kennelijk niet dus...

De tegenpartij mag inderdaad geen voorrang 'nemen,' maar hij heeft wel 'recht op voorrang', en zal jij, in eerste aanleg, moeten bewijzen dat jij dit ongeluk niet had kunnen voorzien of had kunnen voorkomen, in ieder geval 'voldoende' voorrang hebt verleend... en dat wordt, zeker zonder getuigen, heel moeilijk.

Dit valt namelijk ook niet onder strafrecht, maar onder civiel recht, (rechtspraak waar de politie totaal geen inbreng in heeft) en de verzekeringsmaatschappijen gaan dit onderling uitvechten... Maar, op punten sta je, vrees ik, toch wel 1-0 achter...

Ik hoop het beste voor je, maar puur op enkel jouw verhaal, kunnen wij natuurlijk geen conclusie trekken...

Ik hoop alleen dat je over getuigen beschikt die jouw lezing kunnen bevestigen...
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 25 apr 2005, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

k a TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door k a »

aantonen dat de ander te hard reed kan toch dmv sporenonderzoek?
T-nus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Dat is ook een taak van de politie, het opnemen van de sporen en deze vastleggen. Daarna mogen de verzekeringen samen uit gaan maken wie er voor de schade gaat opdraaien.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

De tegenligger reed tegen mijn zijkant van de auto spatbord / deur heeft ook op het schade formulier bekend en getekend dat hij fout was.

kim
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De bekentenis klinkt bemoedigend, maar is dat helaas niet...

De bestuurder bepaalt namelijk niet 'wie er fout is'... Dat gaan de verzekeringsmaatschappijen bepalen en daar hebben de bestuurders 'niets over te zeggen' en hun mening is, wat dat betreft, ook te verwaarlozen... Hoe raar dat ook klinkt...

En dat geldt eigenlijk net zozeer voor de plaats van de schade... Uiteindelijk is ook dat niet zo belangrijk... Het gaat veel meer om de aanleiding zelf...
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 25 apr 2005, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Het vreemde daarvan is wel dat je van je verzekering op je fl***er krijgt als je op het schadeformulier invult dat je schuldig bent.
Gesloten