Onderdelen van scooter inbeslaggenomen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
anoniem007 TS
Infopolitie Gast

Onderdelen van scooter inbeslaggenomen

Ongelezen bericht door anoniem007 »

Mag de politie tijdens technisch onderzoek aan een bromfiets onderdelen verwijderen, zonder dat je er voor tekent??
Onderdelen hebben ze verwijderd die er niet op zaten :?
en ze kunnen niet aantonen dat ze het eraf hebben gehaald

Wat moet ik nu doen
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

De politie mag voor technisch onderzoek inderdaad onderdelen verwijderen en desnoods inbeslag nemen als dit nodig is ( bijvoorbeeld als onderdelen aan het verkeer onttrokken dienen te worden).

In beslagname is een bevoegdheid van de politie en daar kunnen ze ook gebruik van maken als de eigenaar geen afstand van de goederen wenst te doen.

In deze moet je je verhaal even wat verduidelijken want het stukje "onderdelen hebben ze verwijderd die er niet op zaten" kan ik even niet plaatsen.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

De richtlijn is echter dat er geen onderdelen in beslaggenomen worden. Zeker niet zolang het mulderfeiten betreft. Dan is het zelfs niet eens toegestaan.

Indien geen mulder meer maar strafrecht (overschrijding meer dan 30 km/u) is de richtlijn hele voertuig inbeslagnemen.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Daarom vroeg ik ook om nadere uitleg. ;)

Het komt nog wel eens voor dat er om een andere reden wat gesleuteld moet worden..
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
T-nus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Wij nemen de scooter alleen mee naar het bureau waar de bestuurder zelf de onderdelen er af mag komen halen. Doet hij hier vrijwillig afstand van, wordt dit achterop het mini PV gezet. Vaak houdt Justitie dan rekening met de hoogte van de boete.

Doet de bestuurder niet vrijwillig afstand of wil hij niet sleuetelen aan zijn scooter, dan wordt dit ook aangegeven en zal de boete waarschijnlijk aanzienlijk hoger zijn.... :wink:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

T-nus schreef:Wij nemen de scooter alleen mee naar het bureau waar de bestuurder zelf de onderdelen er af mag komen halen. Doet hij hier vrijwillig afstand van, wordt dit achterop het mini PV gezet. Vaak houdt Justitie dan rekening met de hoogte van de boete.

Doet de bestuurder niet vrijwillig afstand of wil hij niet sleuetelen aan zijn scooter, dan wordt dit ook aangegeven en zal de boete waarschijnlijk aanzienlijk hoger zijn.... :wink:
Op grond van welke wetgeving doe je dat dan?
anoniem007 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door anoniem007 »

Ze hebben een z.g. Electronische begrenzer verwijderd
Zonder dat het erop heeft gezeten. :? Ik weet 100% zeker dat er geen begrenzer op heeft gezeten!!!
K heb gevragen of ik desbetreffende onderdeel kon zien, maar daar werdt op geantwoord`het is inbeslag genomen door technische recherse en als je het onderdeel wilt zien moet je een advocaat inschakelen`!!!

Wat moet ik nu doen
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Het lijkt me dat je bezwaar moet gaan maken want als het werkelijk zo is gegaan als je vertelt komt me dit allemaal bijzonder vreemd voor.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Tenzij de betreffende collega's bedoelden dat er een eigenbouw begrenzer is aangetroffen. Of te wel een begrenzer die door de bestuurder zelf in of uitgeschakeld kan worden.
Je ziet hem rijdem met 80 km/u en op de rollenbank gaat hij ineens niet meer harder dan 40 km/u.
Je hebt ze in de vorm van een "geheim" schakelaartje tot geavanceerde met draadloze afstandbediening.
Stay safe out there.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Maar dan nog, als je iets inbeslag neemt, zul je bepaalde handelingen moeten gaan verrichten.

De verdachte zal er over gehoord moeten worden lijkt me zo.

Het simpelweg afdoen met, Je moet een advocaat nemen lijkt mij een eigen wetboek van strafvordering.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

gvdbor schreef:Maar dan nog, als je iets inbeslag neemt, zul je bepaalde handelingen moeten gaan verrichten.

De verdachte zal er over gehoord moeten worden lijkt me zo.

Het simpelweg afdoen met, Je moet een advocaat nemen lijkt mij een eigen wetboek van strafvordering.
Die advocaat zal je wel nodig hebben voor het indienen van een klaagschrift om het in beslaggenomene terug te krijgen via de rechter.
Gesloten