Nieuwe radardetector

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Maurice I
Infopolitie Gast

Nieuwe radardetector

Ongelezen bericht door Maurice I »

Geachte heer / mevrouw

Ik zit met het volgende in september 2004 gepakt met een radardetector. Ik weet dit mag niet maar neem de boete op de koop toe! Nu heb ik sinds een week weer een nieuwe detector in mijn bezit (Dit is volgens mij niet strafbaar). Graag zou ik deze stinger weer inbouwen.

Maar nu vraag ik mijzelf af wat er gebeurt als ik gepakt wordt met deze stinger. Een boete van 250 euro of meer?

Wellicht spelen met vuur...... Ik hoor dan ook graag wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voordat ik tot inbouw overgaan. Indien het een boete is wordt het rekenen wat levert het op? en wat kost het?

Alvast dank!

Maurice
Wess
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Bij mijn weten word de boete voor een raderdetector bij recidive niet verhoogd. 250 euro (zo uit m'n hoofd) is een vast bedrag. Je stinger word wel in beslag genomen. Omdat het een ingebouwde detector is loop je ook het risico dat je kentekenbewijs deel 1 word ingenomen. Je mag dan niet meer rijden met de auto, alleen nog van huis naar het politie bureau. Je kenteken bewijs deel 1 krijg je terug wanneer je komt laten zien dat de stinger uit de auto is. Tevens gelijk je stinger inleveren.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Even als aanvulling op het verhaal van Wess:

Aangezien het geen 'mulderfeit' is (en men dus niet gebonden is aan vaste bedragen), is er een recidiveregeling van kracht.

Oftewel, wordt je binnen 2 jaar gepakt voor hetzelfde feit dan bedraagt het transactievoorstel al 300,-

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

k a
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door k a »

maar is het niet zo dat er legale systemen zijn die met gps werken? ik heb altijd begrepen dat die wel mogen, of is dat weer zo'n fabeltje van de verkoper?
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

k a schreef:maar is het niet zo dat er legale systemen zijn die met gps werken? ik heb altijd begrepen dat die wel mogen, of is dat weer zo'n fabeltje van de verkoper?
Dat hangt er van af. Als het mede een apparaat is dat geschikt is om radarsignalen op te vangen dan is het verboden in de auto te hebben.

Als het een apparaat is waar de plaatsen van de flitspalen zijn ingeprogrammeerd, en dat een signaal geeft als u een (bekende) flitspaal nadert, dan mag het wel.

De vraag is dan of u er veel mee opschiet.
U weet nog niet of een flitspaal wel of niet actief is.
De software is altijd achterhaald, want de plaats van flitspalen wil wel eens wijzigen, er komen nieuwe bij en soms worden er ook weggehaald (echt waar).
U wordt alleen gewaarschuwd voor vaste flitspalen en niet voor mobiele controles.
Voor trajectcontrole heeft u er ook weinig aan.

Dan mag u zelf bepalen of zo'n GPS systeem zijn prijs waard is.
Wess
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

zijlvaart67 schreef:Even als aanvulling op het verhaal van Wess:

Aangezien het geen 'mulderfeit' is (en men dus niet gebonden is aan vaste bedragen), is er een recidiveregeling van kracht.

Oftewel, wordt je binnen 2 jaar gepakt voor hetzelfde feit dan bedraagt het transactievoorstel al 300,-
Tja, daar heb je helemaal gelijk. Stom van mij. Inbeslag nemen onder de wet mulder kan natuurlijk nooit, dus GEEN vast bedrag, dus WEL recidieve regeling.

De belastingdienst kan gerust zijn ivm PC Prive regeling. Ik gebruik mijn computer echt wel om mijn vakkennis op peil te houden!! :D
olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door olle-griese »

ook de techniek staat niet stil.
Las vorige week dat er een garagedeuropener is die radarsignalen oppikt.
Bij aanhouding kun je hem uit zetten en blijft dan gewoon een garagedeuropener.
Is dit apparaat inmiddels bekend bij de politie, en hoe gaan jullie er (wettelijk gezien) mee om?
Roland
Infopolitie Gast

Re: Nieuwe radardetector

Ongelezen bericht door Roland »

Maurice I schreef:Indien het een boete is wordt het rekenen wat levert het op? en wat kost het?
Als je je gewoon aan de snelheid houdt kost het in ieder geval geen mensenleven(s). :idea:
Bouwe
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe »

Maurice, de boete is nog steeds 250 euro, mijn detector ligt al ruim een jaar in een kartonnen doos.

Overigens heeft het Ministerie van Transport in Engeland bekend gemaakt dat volgens hen detectoren en GPS-detectoren bijdragen aan de verkeersveiligheid link

Wil je de detector beschermen tegen de RDD? Er is momenteel een filter verkijgbaar waarmee de detector onzichtbaar wordt voor de RDD. Kijken even bij flitsservice.

/edit

PS: Heb jij toevallig de nieuwe Stinger DSI? De DSI is niet strafbaar, op aanvraag kan ik je een kopie toemailen van een rechtelijke uitspraak.
DK
Lid
Lid
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door DK »

Deze Stinger DSI zou na een softwareupdate geschikt zijn om radarapparatuur te detecteren.
Het lijkt me voor de opsporingsambtenaar niet te controleren of deze update aanwezig is.
Is deze stinger niet gewoon helemaal verboden volgens het voertuigreglement?
Deze stelt immers strafbaar het rijden met apparatuur die geschikt is voor het detecteren van snelheidsradars e.d.
Bouwe
Infopolitie Gast

DK schreef:Deze Stinger DSI zou na een softwareupdate geschikt zijn om radarapparatuur te detecteren.
Het lijkt me voor de opsporingsambtenaar niet te controleren of deze update aanwezig is.
Is deze stinger niet gewoon helemaal verboden volgens het voertuigreglement?
Deze stelt immers strafbaar het rijden met apparatuur die geschikt is voor het detecteren van snelheidsradars e.d.
Voor alsnog is deze DSI niet strafbaar gesteld. De DSI wordt in Nederland verkocht zonder de radarsoftware (de DSI wordt veel gebruikt voor ritregistratie), maar goed, hier valt via via wel aan te komen, als men even in het buitenland zoekt. Het is inderdaad zo dat de politie niet weet of deze software er op zit; de DSI is onvindbaar voor de RDD, en bij een verkeerscontrole of aanhouding is de software te verwijderen met een druk op de knop.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Klopt inderdaad... Met 1 druk op de knop is de software voor het 'detectiegedeelte' te verwijderen...

Maar nu even advocaat van de duivel spelen...

Ik rijd met een 'rdd' rond en signaleer dat de desbetreffende auto een detector heeft. Zet de auto aan de kant, tref een dergelijk apparaat aan, maar volgens de bestuurder is het 'allemaal niet waar'... Alleen is bij iedereen de mogelijkheid van het 'wissen' natuurlijk ook bekend...

Oftewel, denkt ook maar iemand dat hij, door naderhand even op een knopje te drukken, zo aan een boete (en inbeslagneming!) kan ontsnappen?

Laat me niet lachen... Daar trapt toch geeneen rechter in... 8)

Ik weet dat de importeur het zo populair brengt, die wil tenslotte ook een dikke auto rijden, maar als je een beetje je gezonde verstand gebruikt...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

En de praktijk zal waarschijnlijk zijn:

shit, radarcontrole, staan die agenten me daar nog op te wachten op. Ik moest een knopje indrukken maar welke ook al weer, o ja, die daar.
En ondertussen staat men al aan de kant.

Bij een schrikreactie heeft men een aantal seconden nodig om weer helder te gaan denken. Op het moment dat dat weer lukt staat men waarschijnlijk al aan de kant.
Bouwe
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef: Ik rijd met een 'rdd' rond en signaleer dat de desbetreffende auto een detector heeft.
De DSI is niet te detecteren door de RDD. Beetje technisch uitleg: iedere radardetector geeft, om een radarsignaal te herkennen, een beetje lekstroom af. Op die lekstroom reageert die RDD nu juist. Maar nu komt het: de DSI geeft (vrijwel) geen lekstroom af. Die dingen die je voor het raam kon hangen gaven gigantisch veel lekstroom af, je kon er een lamp mee laten branden :D

Next: iemand rijdt op de A7 en ziet bij Heerenveen een verkeerscontrole. Hij wist ruim van te voren de detectiesoftware. Hij kan echter wel aan jou demonstreren dat hij het apparaat gebruikt voor ritregistratie. De agent test de auto langs een flitspaal, maar daar reageert het apparaat niet op. Logisch, hij detecteer niet meer. Neem je het apparaat in beslag of niet met de kennis die jij nu hebt?
foreverblue
Infopolitie Gast

Re: Nieuwe radardetector

Ongelezen bericht door foreverblue »

Roland schreef:
Maurice I schreef:Indien het een boete is wordt het rekenen wat levert het op? en wat kost het?
Als je je gewoon aan de snelheid houdt kost het in ieder geval geen mensenleven(s). :idea:
Dat is onzin natuurlijk, ook als je 100 rijdt op de snelweg kan het mensenlevens kosten. Het risico bij een te hoge snelheid is alleen groter.
Gesloten