identiteitsbewijs en brommeraanhouding
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
identiteitsbewijs en brommeraanhouding
Goedendag....
Op de school van mijn kinderen heerst een ware plaag met het zoekraken van identiteitsbewijzen. Mijn kinderen zijn 14 jaar.
Daar ik het een heel gedoe vind om aangifte te doen van vermissing en dat evenzo steeds veel geld kan kosten, dragen mijn kinderen een kopie van het originele bewijs bij zich.
Is dit een ware oplossing ? Of wat raad u mij of ons aan ?
Ook heb ik een vraag voor mijn zoon. Hij werd gisteren aangehouden.
Hij reed met zijn brommer door de bocht en er werd aan zijn arm gegrepen, terwijl er twee agenten voor de brommer schoten uit struikgewas. Hij schrok zodanig dat hij voor mij niet herhaalde taal uitsloeg. De agenten keken zijn brommer qua snelheid na, tot 2x herhaald, maar werd goedgekeurd. Brommercertificaat werd getoond na vraag. Identiteitsbewijs werd gevraagd.... maar waarom ? Hij had toch niets misdaan ? Wat wanneer hij deze niet kon tonen ? Is dit een boete zoeken ? Uiteindelijk werd hij bekeurd voor het niet strak genoeg zitten van zijn helm kin bandje.... 55 euro. Is dit een normale manier van aanpakken. Of is dit getreiter ? Een waarschuwing was misschien wel op zijn plaats geweest, want het zat vast en niet los. Alleen niet vast genoeg.
Tijdens de snelheid van zijn brommercontrole startte 1 van de agenten zijn brommer en reed, ongevraagd, zittend op mijn zoons brommer, zonder helm, naar de race bank. Daar heeft mijn zoon niets op gezegd, maar uiteindelijk vind ik dit geen vriendelijke aanpak. Wat zouden wij hiermee kunnen ? En wanneer wij er iets mee kunnen, heeft het zin ?
Alvast bedankt voor uw aandacht en antwoord.
Groetjes, Ingrid.
Op de school van mijn kinderen heerst een ware plaag met het zoekraken van identiteitsbewijzen. Mijn kinderen zijn 14 jaar.
Daar ik het een heel gedoe vind om aangifte te doen van vermissing en dat evenzo steeds veel geld kan kosten, dragen mijn kinderen een kopie van het originele bewijs bij zich.
Is dit een ware oplossing ? Of wat raad u mij of ons aan ?
Ook heb ik een vraag voor mijn zoon. Hij werd gisteren aangehouden.
Hij reed met zijn brommer door de bocht en er werd aan zijn arm gegrepen, terwijl er twee agenten voor de brommer schoten uit struikgewas. Hij schrok zodanig dat hij voor mij niet herhaalde taal uitsloeg. De agenten keken zijn brommer qua snelheid na, tot 2x herhaald, maar werd goedgekeurd. Brommercertificaat werd getoond na vraag. Identiteitsbewijs werd gevraagd.... maar waarom ? Hij had toch niets misdaan ? Wat wanneer hij deze niet kon tonen ? Is dit een boete zoeken ? Uiteindelijk werd hij bekeurd voor het niet strak genoeg zitten van zijn helm kin bandje.... 55 euro. Is dit een normale manier van aanpakken. Of is dit getreiter ? Een waarschuwing was misschien wel op zijn plaats geweest, want het zat vast en niet los. Alleen niet vast genoeg.
Tijdens de snelheid van zijn brommercontrole startte 1 van de agenten zijn brommer en reed, ongevraagd, zittend op mijn zoons brommer, zonder helm, naar de race bank. Daar heeft mijn zoon niets op gezegd, maar uiteindelijk vind ik dit geen vriendelijke aanpak. Wat zouden wij hiermee kunnen ? En wanneer wij er iets mee kunnen, heeft het zin ?
Alvast bedankt voor uw aandacht en antwoord.
Groetjes, Ingrid.
-
- Infopolitie Gast
Hallo Ingrid,
Ik begrijp dat kinderen hun id kaart nogal eens kwijtraken.
Maar zij hebben toch ook een busabonnement of schoolpas. Ik neem aan dat ze deze niet steeds kwijtraken. Dus misschien moeten ze het belang in gaan zien van een id kaart.
Een kopie is natuurlijk geen geldig identiteitsbewijs en zal zo niet worden geaccepteerd. Als je kinderen enkel bij een fietsverlichtingcontrole of iets dergelijks staande gehouden worden, zal een kopie (bij ons in Den Haag) niet zo een probleem opleveren.
Komen je kinderen vaker met politie in aanraking voor "kattekwaad"of erger, zal het wel een probleem worden.
Over de aanpak van de betreffende agenten van de bromfietscontrole, kan ik je vertellen dat niet veel bestuurders van bromfietsen meer stoppen voor politie. Ik begrijp de aktie van de collega's daarom wel.
Ben je je van geen kwaad bewust, dan is het absoluut schrikken.
Ik doe deze week mee aan de aktie bromnormaal in Den Haag en geloof me, zonder motorrijders van de politie, zouden we zeer weining brommers kunnen controleren. De meeste bromfietsers schieten je links en rechts voorbij als je probeert ze staande te houden.
Over de rest van de controle van de agenten kan ik mijn mening niet geven. Ik ben er niet bij geweest. Mijn ervaring leert wel dat jongeren de waarheid vaak verdraaien als ze het hun ouders vertellen
Je zou het beste even kunnen bellen met desbetreffende politiebureau en afspreken met de agenten die de bekeuring hebben uitgeschreven. Zij kunnen je het beste uitleggen waarom zij gehandeld hebben als boven beschreven.
Ik begrijp dat kinderen hun id kaart nogal eens kwijtraken.
Maar zij hebben toch ook een busabonnement of schoolpas. Ik neem aan dat ze deze niet steeds kwijtraken. Dus misschien moeten ze het belang in gaan zien van een id kaart.
Een kopie is natuurlijk geen geldig identiteitsbewijs en zal zo niet worden geaccepteerd. Als je kinderen enkel bij een fietsverlichtingcontrole of iets dergelijks staande gehouden worden, zal een kopie (bij ons in Den Haag) niet zo een probleem opleveren.
Komen je kinderen vaker met politie in aanraking voor "kattekwaad"of erger, zal het wel een probleem worden.
Over de aanpak van de betreffende agenten van de bromfietscontrole, kan ik je vertellen dat niet veel bestuurders van bromfietsen meer stoppen voor politie. Ik begrijp de aktie van de collega's daarom wel.
Ben je je van geen kwaad bewust, dan is het absoluut schrikken.
Ik doe deze week mee aan de aktie bromnormaal in Den Haag en geloof me, zonder motorrijders van de politie, zouden we zeer weining brommers kunnen controleren. De meeste bromfietsers schieten je links en rechts voorbij als je probeert ze staande te houden.
Over de rest van de controle van de agenten kan ik mijn mening niet geven. Ik ben er niet bij geweest. Mijn ervaring leert wel dat jongeren de waarheid vaak verdraaien als ze het hun ouders vertellen

Je zou het beste even kunnen bellen met desbetreffende politiebureau en afspreken met de agenten die de bekeuring hebben uitgeschreven. Zij kunnen je het beste uitleggen waarom zij gehandeld hebben als boven beschreven.
-
- Infopolitie Gast
Kinbandje ?
Op zich een heel verhaal over te schrijven, maar dit is duidelijk zoeken, ook al weet ik niet wat uw zoon heeft gezegd tijdens het stoppen(uit ervaring weet ik, dat sommige pubers een niet alledaags taalgebruik/misbruik hebben).
Ga uit van een oud Japans principe: Een deur is of open of dicht, op een kier staan is open staan. Dus een vastzittend (maar niet strak) kinbandje zit gewoon vast !
Voor de rest:
Stel een neutrale brief op met de beschrijving van het voorval en stuur deze naar de districtschef met een afschrift aan de korpschef. Normaliter volgt er een gesprek tussen u (als ouder) en de dienstleiding, waarin e.e.a. kan worden rechtgezet.
Ga uit van een oud Japans principe: Een deur is of open of dicht, op een kier staan is open staan. Dus een vastzittend (maar niet strak) kinbandje zit gewoon vast !
Voor de rest:
Stel een neutrale brief op met de beschrijving van het voorval en stuur deze naar de districtschef met een afschrift aan de korpschef. Normaliter volgt er een gesprek tussen u (als ouder) en de dienstleiding, waarin e.e.a. kan worden rechtgezet.
Re: Kinbandje ?
Behoorlijk stellige aanname.... Als je er niet bij bent geweest, en dus een verhaal van 1 kant hoort kun je nooit dit soort uitspraken doen.....Peter schreef:... maar dit is duidelijk zoeken, ook al weet ik niet wat uw zoon heeft gezegd tijdens het stoppen...
Laat me volstaan te zeggen dat ik de eerste jongere op de bromfiets die is bekeurd EN die thuis de volle waarheid heeft verteld nog moet tegen komen.....
-
- Infopolitie Gast
Peter schreef:
Dit kan altijd nog. Bel eerst even met het politiebureau en spreek iets af met de agenten. Samen met uw zoon en de agenten kunt u het voorval gaan bespreken. Vaak wordt alles dan duidelijk.
Dit is veel eenvoudiger en sneller.
Ik heb het vaak genoeg op deze manier gedaan.
Bij sommige jongeren bel ik zelf de ouders op om te melden wat er gebeurd is en mijn kant van het verhaal te vertellen.
- rai
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 52
Dus een kinbandje die maar net op het laatste restje vast zit, zit volgens u dus vast en conform de draagwijze, ook al raakt het kinbandje de kin nog niet eens ???Peter schreef:Ga uit van een oud Japans principe: Een deur is of open of dicht, op een kier staan is open staan. Dus een vastzittend (maar niet strak) kinbandje zit gewoon vast !
(Sommige kinbandjes zijn namelijk nogal vreselijk lang.....)
En rondrijden als "calimero" zoals in de zomermaanden bij veel berijders gebruikelijk is, dat de helm op het voorhoofd hangt, is volgens u ook gewoon de helm dragen ???
Hij zit namelijk op het hoofd en "open=open en dicht=dicht" ???
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Gelukkig heeft de wetgever en de rechtspraak de 'discussie' over het kinbandje al beslecht.
'Deugelijk bevestigd' is namelijk de eis en niet 'los', of 'half los'...
Helaas moeten de goeden dan maar onder de slechten lijden....
'Deugelijk bevestigd' is namelijk de eis en niet 'los', of 'half los'...

En verder kan ik me goed in het verhaal van Fido Dido vinden... Het gebeurt gewoon te vaak dat scooter- of brommerrijders proberen te 'ontsnappen' en daar ga je je maatregelen op nemen...m R 536 a als bestuurder of passagier van een bromfiets
geen goedpassende helm dragen, die middels een
sluiting op deugdelijke wijze is bevestigd en die is
voorzien van een goedkeuringsmerk.
Helaas moeten de goeden dan maar onder de slechten lijden....
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Het woord 'agent' is in de Dikke van Dale terug te vinden:
'spraakgebruik voor schaars voorkomende, al dan niet bewapende, wetshandhaver.
letterlijk: rang van ambtenaar van politie'.'
Oftewel, daar zijn er altijd tekort van... Wellicht was die was wel bij de controle aanwezig, maar al 'op jacht' naar anderen, of zoiets...
Ik neem tenminste aan dat ze wel 'standaard' worden ingezet bij bromfietscontrole's...
'spraakgebruik voor schaars voorkomende, al dan niet bewapende, wetshandhaver.
letterlijk: rang van ambtenaar van politie'.'
Oftewel, daar zijn er altijd tekort van... Wellicht was die was wel bij de controle aanwezig, maar al 'op jacht' naar anderen, of zoiets...
Ik neem tenminste aan dat ze wel 'standaard' worden ingezet bij bromfietscontrole's...
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
Als je er niet bij bent geweest is het misschien verstandig om je ietwat neutraal op te stellenPeter schreef:Op zich een heel verhaal over te schrijven, maar dit is duidelijk zoeken, ook al weet ik niet wat uw zoon heeft gezegd tijdens het stoppen(uit ervaring weet ik, dat sommige pubers een niet alledaags taalgebruik/misbruik hebben)..
Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik zeg ook weleens; "ik heb twee kinderen en een dochter"
En als ik dan zeg dat die dochter uit mijn eerste huwelijk is gaan ze helemaal vreemd kijken.
Krijg je opmerkingen van; "joh, ik wist niet dat je al een keer eerder getrouwd was" Maar dat ben ik du ook niet, ben nog steeds met mijn eerste huwelijk bezig.
En als ik dan zeg dat die dochter uit mijn eerste huwelijk is gaan ze helemaal vreemd kijken.
Krijg je opmerkingen van; "joh, ik wist niet dat je al een keer eerder getrouwd was" Maar dat ben ik du ook niet, ben nog steeds met mijn eerste huwelijk bezig.
-
- Infopolitie Gast