Brommer begrensd... ik wil dat niet... maar dan ?
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Brommer begrensd... ik wil dat niet... maar dan ?
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe scooter. Ik heb express een duurder model met injectie genomen, want die zouden minder verbruiken, en minder uitstoot geven, kortom, beter voor het milieu en je portomonee.
Echter kwam er van al dat moois niet terecht. Hij verbruikt veel benzine, veel olie, draaidt veels te hoge toeren en wordt daardoor oo veel warmer. Inmiddels weet ik dat dat blijkbaar komt door de begrenzer. Kortom: door die begrenzer verbuikt mijn brommer meer, en wordt het blok warmer, wat de levensduur halveert. Daar gaat mijn mooie investering.
Het lijkt me duidelijk, ik wil die begrenzing niet. Ik heb geen 200 euro extra betaald voor een injectiemotor om vervolgens net zo veel benzine te gebruiken, en een blok te hebben wat veel langer meegaat.
Nu weet ik dat er controles zijn, maar ik weet ook dat er sinds 1997 al niet meer gecontroleerd mag worden met een rollerbank... dit wegens de europeese wetgeving. Een brommer mag dan namelijk tot 4,5 kilwatt hebben. Zolang ik mij aan de snelheid hou, moet er niets aan de hand zijn...
Maar zo'n rollerbank is juist het tegenovergestelde... ze jagen dat ding op volle toeren, en behandelen (bekeuren) mij alsof ik die snelheid ook gereden heb. Dat is hetzelfde als een auto aan de kant halen, op het circuit van Zandvoort op zijn staart trappen naar de 230 km/u, en vervolgens de eigenaar een boete geven voor het rijden van 230 km/u... want DAT gebeurt nu bij brommers... je krijgt een boete voor een snelheid die je niet gereden heb, maar die je in theorie zou kunnen halen.
Het lijkt me duidelijk... wat zijn mijn opties, want ik vind het uitermate vervelend dat ik nu A: veel meer verbruik, en dat mijn spullen veel harder slijten, en B: dat ik, als ik dit ongedaan laat maken, vogelvrij ben, en een boete kan krijgen wanneer de politie dat wil, of ik nu de wet heb overtreden of niet.
Graag uw mening en advies.
Echter kwam er van al dat moois niet terecht. Hij verbruikt veel benzine, veel olie, draaidt veels te hoge toeren en wordt daardoor oo veel warmer. Inmiddels weet ik dat dat blijkbaar komt door de begrenzer. Kortom: door die begrenzer verbuikt mijn brommer meer, en wordt het blok warmer, wat de levensduur halveert. Daar gaat mijn mooie investering.
Het lijkt me duidelijk, ik wil die begrenzing niet. Ik heb geen 200 euro extra betaald voor een injectiemotor om vervolgens net zo veel benzine te gebruiken, en een blok te hebben wat veel langer meegaat.
Nu weet ik dat er controles zijn, maar ik weet ook dat er sinds 1997 al niet meer gecontroleerd mag worden met een rollerbank... dit wegens de europeese wetgeving. Een brommer mag dan namelijk tot 4,5 kilwatt hebben. Zolang ik mij aan de snelheid hou, moet er niets aan de hand zijn...
Maar zo'n rollerbank is juist het tegenovergestelde... ze jagen dat ding op volle toeren, en behandelen (bekeuren) mij alsof ik die snelheid ook gereden heb. Dat is hetzelfde als een auto aan de kant halen, op het circuit van Zandvoort op zijn staart trappen naar de 230 km/u, en vervolgens de eigenaar een boete geven voor het rijden van 230 km/u... want DAT gebeurt nu bij brommers... je krijgt een boete voor een snelheid die je niet gereden heb, maar die je in theorie zou kunnen halen.
Het lijkt me duidelijk... wat zijn mijn opties, want ik vind het uitermate vervelend dat ik nu A: veel meer verbruik, en dat mijn spullen veel harder slijten, en B: dat ik, als ik dit ongedaan laat maken, vogelvrij ben, en een boete kan krijgen wanneer de politie dat wil, of ik nu de wet heb overtreden of niet.
Graag uw mening en advies.
-
- Infopolitie Gast
ik heb eerlijk gezegt geen idee. wel vind ik het waar wat je zegt...dat we nu bekeuren voor iets wat je eigelijk niet doet...wij hadden een controle waar wij als we wilden de scooters die wij dachten dat die harder gingen op de rollerbank gingen zetten...en de eigennaar daar een bon voor geven is eigelijk wel onzinnig!! je hebt gelijk..ben benieuwd wat de andere 'ervaren' ageten hier van vinden!!
Groetjes Kim
Groetjes Kim
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Als een rollentestbank al sinds 1997 verboden zou zijn, zou die ook niet meer gebruikt worden... 'Borrelnootjesverhalen' dus... En als het al zo zou zijn, dan heb je dus niets te vrezen...
'Een boete krijgen wanneer de politie dat wil'? 'Of je de wet nu hebt overtreden of niet'?
Dit lijkt me al helemaal sterk. Ik heb namelijk nog nooit iemand veroordeeld kunnen krijgen, als die persoon de wet niet overtrad...
De feiten zijn dus gewoon dat er al jarenlang, en dan bedoel ik ook echt jarenlang, eisen worden gesteld aan het maximum vermogen van een brom- en snorfiets...
Dat je vervolgens een bromfiets koopt met allerlei dure 'injectiesystemen', terwijl je weet dat die toch geknepen wordt, en dus in feite het hele dure systeem op een laag pitje zet, is gewoon zonde van de investering en die investering had je dus ook nooit! (in mijn opinie) moeten doen.....
Je hebt je, vrees ik, gewoon slecht voor laten lichten en een (dure) miskoop gedaan...
Iets anders kan ik niet concluderen...
Maar je kan de gok nemen en de begrenzer eraf halen... Je moet dan alleen hopen dat je niet te vaak politie tegenkomt.... Maar die afweging moet je zelf maken... Daar kan niemand je mee helpen...
'Een boete krijgen wanneer de politie dat wil'? 'Of je de wet nu hebt overtreden of niet'?
Dit lijkt me al helemaal sterk. Ik heb namelijk nog nooit iemand veroordeeld kunnen krijgen, als die persoon de wet niet overtrad...
De feiten zijn dus gewoon dat er al jarenlang, en dan bedoel ik ook echt jarenlang, eisen worden gesteld aan het maximum vermogen van een brom- en snorfiets...
Dat je vervolgens een bromfiets koopt met allerlei dure 'injectiesystemen', terwijl je weet dat die toch geknepen wordt, en dus in feite het hele dure systeem op een laag pitje zet, is gewoon zonde van de investering en die investering had je dus ook nooit! (in mijn opinie) moeten doen.....
Je hebt je, vrees ik, gewoon slecht voor laten lichten en een (dure) miskoop gedaan...
Iets anders kan ik niet concluderen...
Maar je kan de gok nemen en de begrenzer eraf halen... Je moet dan alleen hopen dat je niet te vaak politie tegenkomt.... Maar die afweging moet je zelf maken... Daar kan niemand je mee helpen...
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Volgens mij heeft dit weinig te maken met de begrenzer maar meer hoe de brommer is afgesteld.Hij verbruikt veel benzine, veel olie, draaidt veels te hoge toeren en wordt daardoor oo veel warmer. Inmiddels weet ik dat dat blijkbaar komt door de begrenzer. Kortom: door die begrenzer verbuikt mijn brommer meer, en wordt het blok warmer, wat de levensduur halveert. Daar gaat mijn mooie investering.
Zoals bovenstaand gezegd wist u dit al voor u uw aankoop deed.
Er zijn een aantal auto's die het zuinigst rijden bij 140km/u maar ze zullen zicht toch ook werkelijk aan de maximum snelheid moeten houden
-
- Infopolitie Gast
Hoe kom je bij die onzin?Nu weet ik dat er controles zijn, maar ik weet ook dat er sinds 1997 al niet meer gecontroleerd mag worden met een rollerbank... dit wegens de europeese wetgeving
Dit is niet waar. De wet schrijft voor dat de constructiesnelheid doorslaggevend is. Wanneer de rollerbank aanwijst dat de constructiesnelheid niet aan de eisen voldoet, wordt de gebruiker bekeurt. De fabrikant levert brommers daarom af met de begrenzer om het vermogen te temperen. Dat de brommer niet niet aan jouw ' verwachtingen' voldoet ligt ook volgens mij niet aan de begrenzer.Zolang ik mij aan de snelheid hou, moet er niets aan de hand zijn...
Ga eens terug naar de verkoper en laat de brommer opnieuw afstellen.
-
- Infopolitie Gast
Hoe ik aan deze "onzin" kom ? Dat kun je overal op internet vinden... simpele zoekactie met Google op vermogen en rollerbank leverde mij talloze links naar dit verhaal: Het komt uit een krant, en is overgenomen door vele websites...
http://www.fortunecity.com/marina/cypru ... ijbaan.htm
Wat beteft het verbruik: ook dat is puur te wijten aan de begrenzer. Ook dat wordt bevestigd door de dealer, en de mensen die meer verstand hebben van brommers dan ik. Dus het is geen geval van afstellen, het is puur de begrenzer die het hoge verbruik en de hogere slijtage veroorzaakt.
En nee, ik wist dit NIET voor ik de koop aanging... en wat denken jullie zelf, dat een verkoper van te vore gaat vertellen dat het op zich goede injectiesysteem alleen in Nederland niet werkt, omdat alleen in Nederland die begrenzers erin zitten ? Natuurlijk niet, dan verkopen ze niks.
Ik vind het alleen te zot voor woorden dat de politie op dit punt zo star is als een rol prikkeldraad. Het feit dat een brommer 70 KAN, geeft niet het recht om mij te bekeuren alsof ik die snelheid ooit gehaald heb. Dat is dan snel verdiend, dan kun je ook alle auto's gaan bekeuren voor hun topsnelheid, zonder dat ze het ooit gereden hebben.
Carchost: Waarop slaat de "constructiesnelheid" ? Dat is namelijk ook een puur Nederlandse maatstaaf. De brommers worden gemaakt in andere landen, waar ze perfect werken, en een zuinig verbruik hebben. Vervolgens wordt er in aankomst in Nederland aan het blok geknoeid, om het te laten voldoen aan de wensen van de regering... Dat heeft dus ook al niets te maken met mijn verwachtingen, maar met die van de regering. Oftewel: de regering geeft de opdracht om aan prima werkende brommers te knoeien. Door die aanpassingen voldoen ze niet meer aan de ontwerpen, en leveren ze niet meer de prestaties die ze hoorden te leveren... Dus juist door de begrenzer eruit te halen herstel je de juiste constructie.
http://www.fortunecity.com/marina/cypru ... ijbaan.htm
Wat beteft het verbruik: ook dat is puur te wijten aan de begrenzer. Ook dat wordt bevestigd door de dealer, en de mensen die meer verstand hebben van brommers dan ik. Dus het is geen geval van afstellen, het is puur de begrenzer die het hoge verbruik en de hogere slijtage veroorzaakt.
En nee, ik wist dit NIET voor ik de koop aanging... en wat denken jullie zelf, dat een verkoper van te vore gaat vertellen dat het op zich goede injectiesysteem alleen in Nederland niet werkt, omdat alleen in Nederland die begrenzers erin zitten ? Natuurlijk niet, dan verkopen ze niks.
Ik vind het alleen te zot voor woorden dat de politie op dit punt zo star is als een rol prikkeldraad. Het feit dat een brommer 70 KAN, geeft niet het recht om mij te bekeuren alsof ik die snelheid ooit gehaald heb. Dat is dan snel verdiend, dan kun je ook alle auto's gaan bekeuren voor hun topsnelheid, zonder dat ze het ooit gereden hebben.
Carchost: Waarop slaat de "constructiesnelheid" ? Dat is namelijk ook een puur Nederlandse maatstaaf. De brommers worden gemaakt in andere landen, waar ze perfect werken, en een zuinig verbruik hebben. Vervolgens wordt er in aankomst in Nederland aan het blok geknoeid, om het te laten voldoen aan de wensen van de regering... Dat heeft dus ook al niets te maken met mijn verwachtingen, maar met die van de regering. Oftewel: de regering geeft de opdracht om aan prima werkende brommers te knoeien. Door die aanpassingen voldoen ze niet meer aan de ontwerpen, en leveren ze niet meer de prestaties die ze hoorden te leveren... Dus juist door de begrenzer eruit te halen herstel je de juiste constructie.
Als je een krantenartikel aanhaalt, zorg er dan wel voor, dat je een actueel artikel hebt. Deze is van januari 1997 en sindsdien is er het een en ander veranderd aan o.a. de rollentestbanken.
Als je liever berichten gelooft die eigenlijk al in het museum thuishoren dan de antwoorden die je van mensen krijgt, die er dagelijks mee werken vind ik het prima. Haal de begrenzing er af en laat je eens controleren.
Wil je dan wel het resultaat van die controle hier weer even posten?
En nog een klein ps-je:
Het is niet de politie die star is. De politie voert uit wat in de wet staat, daar is ze immers voor aangenomen. Mocht je dus klachten hebben, moet je bij de wetgever, oftewel de politieK zijn. Wat dat betreft zit je met je laatste alinea beter in de richting.
Als je liever berichten gelooft die eigenlijk al in het museum thuishoren dan de antwoorden die je van mensen krijgt, die er dagelijks mee werken vind ik het prima. Haal de begrenzing er af en laat je eens controleren.
Wil je dan wel het resultaat van die controle hier weer even posten?
En nog een klein ps-je:
Het is niet de politie die star is. De politie voert uit wat in de wet staat, daar is ze immers voor aangenomen. Mocht je dus klachten hebben, moet je bij de wetgever, oftewel de politieK zijn. Wat dat betreft zit je met je laatste alinea beter in de richting.
-
- Infopolitie Gast
Dus zodra een regel meer dan 5 jaar oud is moet ik er maar van uit gaan dat het onzin is ? Ik ben, voor ik de vraag hier stelde, persoonlijk met brommer en al naar het politiebureau gegaan.Als je liever berichten gelooft die eigenlijk al in het museum thuishoren dan de antwoorden die je van mensen krijgt, die er dagelijks mee werken vind ik het prima.
De agenten, die net een controle hadden gedaan, zodoende wist ik uberhaupt dat ze er waren, hadden een hele simpele uitleg:
"We moeten het zo doen, dus dan zullen de regels wel zo zijn."
Je had mijn gezicht moeten zien, er zweefde een metergroot vraagteken boven mijn hoofd, ik zweer het je. Toen ik ze de uitdraai van dat stuk gaf, kreeg ik alleen "hmm, ja."
Ik ben dus ook verder niet op zoek naar een ruzie of wat dan ook, maar ik wil wel weten wat mijn opties zijn... wat zijn de constructie eisen van MIJN scooter ? Hij is zwaarder dan een Puch Maxi, dus het lijkt me ook niet meer dan logisch dat hij ook meer vermogen mag hebben, zeker met dat zware lijf van mij erop... maar hoeveel dan ? Waar kan ik dat navragen ?
Ik wil gewoon dat mijn brommer goed rijdt, EN aan de wet voldoet, maar aangezien niemand tot nu toe precies schijnt te weten hoe die hele wet in elkaar steekt, moet ik maar gokken wat goed en fout is... En dan sta ik met mijn goede gedrag me aan de regels te houden, krijg ik straks een boete omdat mijn brommer te hard KAN...
Ik ben ook niet op zoek naar ruzie, maar je hebt nu antwoorden gehad van politiemensen, die het verkeer bijna als primaire taak hebben. De een werkt bij het KLPD, de ander is motoragent en heeft daarmee veel met de rollenbank te doen.
En ja: nieuws van 5 jaar is oud nieuw. De molens van de ambtenarij draait dan misschien langzaam, maar voor dit probleem was binnen een maand de oplossing gevonden in de vorm van de constructiesnelheid.
Je wilt, dat de brommer goed rijdt EN aan de wet voldoet. Als je brommer aan de wet voldoet en hij doet het daarmee niet goed, kan ik alleen maar zeggen, dat je fietsenhandelaar zijn werk niet goed heeft gedaan.
Als je een typenummer van je brommer hebt, zou je ermee naar het politiebureau kunnen gaan. Zij kunnen dan voor je nakijken aan welke eisen de bromfiets moet voldoen. Deze eisen zijn per bromfiets anders en dus is daar zo geen zinnig antwoord op te geven.
En ja: nieuws van 5 jaar is oud nieuw. De molens van de ambtenarij draait dan misschien langzaam, maar voor dit probleem was binnen een maand de oplossing gevonden in de vorm van de constructiesnelheid.
Je wilt, dat de brommer goed rijdt EN aan de wet voldoet. Als je brommer aan de wet voldoet en hij doet het daarmee niet goed, kan ik alleen maar zeggen, dat je fietsenhandelaar zijn werk niet goed heeft gedaan.
Als je een typenummer van je brommer hebt, zou je ermee naar het politiebureau kunnen gaan. Zij kunnen dan voor je nakijken aan welke eisen de bromfiets moet voldoen. Deze eisen zijn per bromfiets anders en dus is daar zo geen zinnig antwoord op te geven.
-
- Infopolitie Gast
Dit is dus een non-argument in mijn ogen want je negeert het hele punt wat ik al vanaf mijn eerste post probeer te maken...Je wilt, dat de brommer goed rijdt EN aan de wet voldoet. Als je brommer aan de wet voldoet en hij doet het daarmee niet goed, kan ik alleen maar zeggen, dat je fietsenhandelaar zijn werk niet goed heeft gedaan.
Juist om aan de Nederlandse eisen te voldoen, zijn er aanpassingen gedaan aan mijn brommer, en DIE zorgen voor het minder goed rijden. De schuld bij mijn dealer neerleggen is struisvogelgedrag... Die heeft niets anders gedaan dan de brommer rijklaarmaken. Het probleem zit hem in het feit dat er een ring in zit die het "overtollige" vermogen omzet in meer toeren... wat dus hetzelfde oplevert als 100 km/uur rijden in de 3e versnelling. Wat dat met een motorblok doet kun je raden. En dat heeft dus niets te maken met afstellen, maar met de manier van begrenzen die nu wordt gebruikt.
- Michael
- Gewaardeerd lid
- Geslacht:
- Leeftijd: 48
Dit zegt de wet er over:Anonymous schreef:Ik wil gewoon dat mijn brommer goed rijdt, EN aan de wet voldoet, maar aangezien niemand tot nu toe precies schijnt te weten hoe die hele wet in elkaar steekt, moet ik maar gokken wat goed en fout is...
Dus gokken wat goed of fout is, is vanaf nu niet meer nodig.Aanwijzing voor het opsporings- en vervolgingsbeleid ten aanzien van de bepalingen betreffende de maximumconstructiesnelheid voor brom- en snorfietsen
Achtergrond
Door het op 10 december 1997 in werking getreden besluit van 24 november 1997, houdende wijziging van het Voertuigreglement (Stb. 1997, 603) is de richtlijn nr. 95/01/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 2 februari 1995 betreffende de door de constructie bepaalde maximumsnelheid, het maximumkoppel en het netto-maximumvermogen van twee- of driewielige motorvoertuigen (PbEg 8 maart 1995, L 52) in het Voertuigreglement geïmplementeerd.
Omdat deze richtlijn geen vermogenslimiet stelt, doch slechts de methode waarop het nettomaximumvermogen moet worden bepaald, kan het Voertuigreglement geen vermogenslimiet meer voorschrijven. Het zwaartepunt voor brom- en snorfietsen ligt bij de door de constructie bepaalde maximumsnelheid, welke beslist niet hoger mag liggen dan 45 km/h dan wel 25 km/h (art. 5.6.8 VR).
Blijkt die snelheid overschreden te kunnen worden, dan is dat een indicatie dat de brom- of snorfiets is opgevoerd. Daarom is dan ook bepaald, dat de maximale constructiesnelheid bij voortduring niet overschreden mag worden. Voor de meting van deze snelheid kan gebruik worden gemaakt van de aangepaste en opnieuw geijkte rollentestbanken.
In de overgangsfase van vermogenstestbank naar rollentestbank kan gebruik worden gemaakt van de in de Staatscourant d.d. 6 februari 1998 gepubliceerde herleidingstabel, die als bijlage 1 bij deze aanwijzing is gevoegd.
Samenvatting
Deze aanwijzing bevat normatieve beleidsregels voor het opsporings- en vervolgingsbeleid ten aanzien van de bepalingen betreffende de door de constructie bepaalde maximumsnelheid voor brom- en snorfietsen.
Opsporing
1 De rollentestbank
In het algemeen kan een voertuig als brom- of snorfiets worden aangemerkt zonder dat een technisch onderzoek behoeft plaats te vinden; voldoende is de constatering dat het voertuig op de voorgeschreven wijze is voorzien van een gele of oranje plaat c.q. vlakken. Mocht op een voertuig ten onrechte een gele of oranje plaat c.q. vlakken worden gevoerd dan kan daartegen op grond van artikel 5.1.4 VR worden opgetreden.
Controle van brom- en snorfietsen dient in principe niet door technisch onderzoek, maar door het gebruik van de rollentestbank plaats te vinden. De tijdwinst die wordt geboekt door het niet meer uit hoeven voeren van een technisch onderzoek kan voor extra controles met de rollentestbank worden benut. Het onmiddellijk ter plaatse bekeuren en de kans om binnen korte tijd opnieuw gecontroleerd te worden moet de bestuurders van brom- en snorfietsen er toe aansporen om hun voertuig bij voortduring te laten voldoen aan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid.
Gegeven de grotere pakkans is het niet aangewezen iedere brom- en snorfiets in beslag te nemen indien niet is voldaan aan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid. Inbeslagneming in deze gevallen zou ertoe leiden dat de tijdwinst geboekt met de meting op de rollentestbank, verloren zou gaan bij de afhandeling van de inbeslagneming.
Bron: Stapel en De Koning
En dat je brommer moet voldoen aan een bepaalde constructiesnelheid vind je in het voertuigreglement:
Artikel 5.6.8
Bromfietsen die zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van ten hoogste 45 km/h, moeten bij voortduring blijven voldoen aan deze door de constructie bepaalde maximum snelheid.
Bromfietsen die zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van ten hoogste 25 km/h, moeten bij voortduring blijven voldoen aan deze door de constructie bepaalde maximum snelheid.
Onze Minister stelt regels vast omtrent de wijze van meten van de in het eerste en het tweede lid bedoelde snelheden.
-
- Stamgast
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 70
Even een aanvulling:als je naar de politiek gaat, ga dan niet naar Den Haag maar naar Brussel. Deze regels worden daar bedacht en gelden voor heel Europa. Dus ook in Duitsland en Belgie 45 km/h (NB: Ga eens op internet zoeken wat de boetes in Belgie zijn voor het opvoeren van een bromfiets. Dan ben je blij dat je in Nederland woont)
Laatst gewijzigd door gelderblom op 15 mar 2005, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Infopolitie Gast
Maar goed, hoe willen ze dat testen dan ?
Bij zo'n rollerbank klimt een ventje van 50 kilo op mijn scooter, terwijl ik dik over de 130 kilo zit... laat staan als mijn vriendin achterop zit. Dus het feit dat hij boven de 45 kilometer gaat met die agent erop wil niet zeggen dat de scooter met mij erop ook boven de 45 komt...
Dat is dus de vraag die ik stel... hoe meet je zoiets ? Een rollerbank is wat dat betreft dus totaal ongeschikt, tenzij ik er zelf op spring, is dat toegestaan ?
Bij zo'n rollerbank klimt een ventje van 50 kilo op mijn scooter, terwijl ik dik over de 130 kilo zit... laat staan als mijn vriendin achterop zit. Dus het feit dat hij boven de 45 kilometer gaat met die agent erop wil niet zeggen dat de scooter met mij erop ook boven de 45 komt...
Dat is dus de vraag die ik stel... hoe meet je zoiets ? Een rollerbank is wat dat betreft dus totaal ongeschikt, tenzij ik er zelf op spring, is dat toegestaan ?
De test wordt uitgevoerd door iemand die meer weegt dan 75 kg.
De brommer wordt getest op vol vermogen, terwijl de voeten van de grond zijn.
De uitslag die vervolgens door de meter wordt aangewezen wordt zonodig naar beneden afgerond. Vervolgens wordt op een tabel vergeleken welke snelheid hoort bij de stand die de wijzer aangaf. Daar wordt dan 3 km correctie afgetrokken en dat is dan de uitslag.
De brommer wordt getest op vol vermogen, terwijl de voeten van de grond zijn.
De uitslag die vervolgens door de meter wordt aangewezen wordt zonodig naar beneden afgerond. Vervolgens wordt op een tabel vergeleken welke snelheid hoort bij de stand die de wijzer aangaf. Daar wordt dan 3 km correctie afgetrokken en dat is dan de uitslag.