Teveel geluid uit uitlaat, maar twijfel over meting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Steef
Infopolitie Gast

Teveel geluid uit uitlaat, maar twijfel over meting

Ongelezen bericht door Steef »

Hoi, ik ben stefan uit Den Helder. Ik heb me geregistreerd,maar mijn account is nog niet geactiveerd.

Ik ben vanmorgen aangehouden en ter plekke gecontroleerd op het geluid uit mijn uitlaat. Ik heb een sportuitlaat van Remus die zat er onder toen ik de auto kocht. Is fout begrijp ik.

Na veel lezen op internet en dit forum heb ik nu me twijfels bij de meting die plaats gevonden heeft. Ik zou graag jullie mening hierover willen.

Ik heb geen kennisgeving van bekeuring gehad, mag dit?? Dus heb geen flauw idee wat nu de decibel waarde was. Na paar keer bellen ben ik er achter gekomen dat het 114 decibel is. Vind ik nogal wat, want is geen holle pijp ofzo.

Volgende punten zijn volgens mij niet correct gegaan:
<ul><li>Auto was niet op bedrijfstemperatuur (3 minuten gereden van huis)
<li>Geluid gemeten met volgas aanhouden, heb gelezen dat het gas losgelaten moeten worden
<li>Uitlaat was direct naast het troittoir.(stond op parkeerplek)
<li>Meter direct voor uitlaat geplaatst (niet in een hoek en juiste afstand), de juiste afstand is nooit afgemeten. Vind een aanname niet echt terecht.
<li>Politiebus stond 1 1/2 meter achter de uitlaat
<li>Mensen op 1 meter afstand van meter.
<li>Lantaarnpaal op max 1/2 meter afstand, dus direct naast de uitlaat.
<li>Langs rijdende auto (dit is niet meegenomen met startwaarde)
<li>1 malig een meting gedaan</li></ul>Op deze site vond ik wel aardige info
http://wetten.overheid.nl gaat om artikel 2.3.6 en 2.3.7

<ol><li>Maak ik kans om bezwaar aan te tekenen? volgens wat ik gelezen heb kloppen er een aantal dingen niet.
<li>Is het verstandig om de uitlaat al te vervangen voor bezwaar tekenen?</li></ol>Overigens kom net terug van de garage. Deze hebben me verteld dat men er niet achter kan komen hoeveel decibel een bepaalde uitlaat levert en kan me al vertellen dat ik met een originele uitlaat boven de norm van geluid zal komen. Dit door de leeftijd van de auto. Dus zal dan problemen blijven houden.

Ben benieuwd naar jullie reactie, alvast bedankt.

Stefan
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Als ik het zo lees heb je redenen om bezwaar aan te tekenen, vooral vanwege de wijze van meten.

Dat je geen kennisgeving van beschikking hebt gehad is op zich geen probleem.

Wat de garage zegt slaat echter nergens op. Politie hoeft niet te weten hoeveel geluid een bepaalde uitlaat levert. Het gaat erom hoeveel geluid een auto bij een bepaald toerental mag leveren.

Overigens doe je er wijs aan je uitlaat wel te vervangen.
De meeste dienders hebben toch wel een bepaald gehoor om de brulpijpen er uit te halen. Bij een volgende controle loop je dus waarschijnlijk gewoon tegen de lamp met het risico dat je je kentekenbewijs ook mag inleveren.
Gebruikersavatar
Steef
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Steef »

De garage bedoelde dat hun niet konden garanderen hoeveel decibel een bepaalde uitlaat geeft. Sommige autos hebben met een standaard uitlaat ook vaak teveel decibel,waaronder vaak oude auto's.

Ik heb een afspraak gemaakt om er een standaard demper onder te zetten met daarop de eindstukjes van de remusuitlaat gelast. Dat staat beter dan van die mini pijpjes.

Ook bleek me middendemper lek te zijn. Vond het al zo raar klinken bij de meting. Dus had dit aangegeven bij de politie.

Ik ben na de meting achter de politie aangereden, omdat ze hier op de brug nog na wilden kijken. Ze vonden dat de middendemper niet lek was. Bij de garage hebben ze proppen in de einddemper gestopt en kwam er allemaal rook uit scheurtjes uit de middendemper.

Dus is het slim om hier nog wat over te zeggen bij het bezwaar aantekenen?
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Jeeeh me account werkt.

Ik ben overigens wel me kentekenbewijs kwijt.
Dus voorlopig zal hij stil staan.

Alleen ik bedacht me net. Ik woon in Den Helder en na vervanging van de uitlaat moet ik voor controle in Heerhugowaard dat is ongeveer 45 minuten rijden.

Ik mag officiëel gezien niet rijden in de auto, omdat ze me kenteken hebben ingenomen. Waarom controleren ze dan niet in Den Helder?
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Nee heeft geen zin.

Het is niet door de agenten geconstateerd immers.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

maarja is ook een gebrek aan kennis blijkbaar.
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

maakt niet zoveel uit.

Het gaat erom dat als jij beweert dat er een schuer in de middendemper zat die agenten zullen zeggen dat ze dat niet geconstateerd hebben.

Uiteraard als je de achterdemper gaat dichtstoppen er op diverse plaatsen wat uitlaatgas zal ontsnappen, al is het alleen maar door de afwateringsgaatjes.
Verder is het niet ondenkbaar dat de lekkage in de middendemper al dan niet bewust nadien zou zijn ontstaan.

Punt is dus of het door de controlerend agenten terplaatse is vastgesteld en dat is dus niet het geval.

Dan kunnen we vervolgens nog uren doordiscussieren daarover maar dat is dus zinloos.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Ik geef nog niet op

Ongelezen bericht door Gast »

Ben ik weer, ik had gister dus een mailtje gestuurd naar Remus fabrikant of hun nog rekening hielden met aantal Decibel.

Dit kreeg ik als antwoord :

Goedemorgen,

Een remus uitlaat is altijd tuv gekeurd, dit houd onder andere in dat het
geluidsniveau binnen wettelijke grenzen liggen. De metingen die hiervoor
plaatsvinden worden door politie niet goed uitgevoerd, nl een goede
geluidsmeting heeft heel erg te maken met de afstand en de hoogte van de
microfoon en de plaats waar de meting plaatsvind. Dit moet namelijk op een
open veld met binnen een straal van zeker een kilometer geen gebouwen.

U ziet dat het dus vrij lastig is om een goede meting te doen en dat een
microfoon bij een uitlaat een heel andere uitslag laat zien dan een
officiële.

Met vriendelijke groeten,

XXXXX

*Is het waar dat een TUV-Waarde aangeeft dat de uitlaat binnen de wettelijke grenzen ligt op het gebied van geluidsniveau?

*Klopt het ook dat er binnen een straal van zeker een kilometer geen gebouwen mogen zijn??
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Op vraag 1;

weten wij niet. Er wordt gemeten volgens een wettelijk model.

op vraag 2:

flauwekul
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

gvdbor schreef:Op vraag 1;

weten wij niet. Er wordt gemeten volgens een wettelijk model.
Hmm is toch raar dat het niet bij jullie bekend is. Stel dat die TUV waarde staat voor dat het geluid binnen de wettelijke eisen valt. Heb ik dus niks misdaan, want dan mag ik er gewoon mee rijden. Dan ben ik slachtoffer van een foute meting door dat ze de procedure bij mij niet goed hebben uitgevoerd en dat niet alles bekend is bij de politie zelf. Dus wordt ik als burger gewoon op kosten gejaagd. Ik heb een aantal personen van de politie aan de telefoon gehad en zelfs op het bureau vragen gesteld, maar zijn een hoop dingen die ze zelf niet kunnen beantwoorden.
Geeft dit niet aan dat het betreft dit onderwerp nog allemaal te vaag is vastgelegd en bekend bij de politie. Ze konden op het bureau nog niet eens aantonen hoe een controle moest gaan.

Waar kan ik dat wettelijk model vinden of is dat wettelijk model niets meer dan dat het geluid uit de uitlaat moet voldoen aan wat geregistreerd staat op het kenteken? Waar ik het zo ie zo niet mee eens ben, want een oudere auto gaat in de loop de jaren meer geluid maken door slijtage.
Gebruikersavatar
olle-griese
Superlid
Superlid
Berichten: 696
Lid sinds: 02 mar 2005, 18:48
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Ongelezen bericht door olle-griese »

TÃœV is een duitse norm ,
ik denk dat daar het verschil zit met de Nederlandse wetgeving.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

olle-griese schreef:TÃœV is een duitse norm ,
ik denk dat daar het verschil zit met de Nederlandse wetgeving.
Het leuke is juist dat de duitse normen betreft regels van een auto veel strenger zijn dan in Nederland. Mag je echt blij zijn dat onze APK niet zo heel ver gaat als daaroh. Daar lopen ze helemaal te zeuren.
Lijkt me stug dat die duitsers dan wel meer decibel zouden mogen.

Toch brengen de nederlandse leveranciers Remus naar voren van kijk heeft een TUV keurmerk dus dan voldoet hij binnen nederland aan de nederlandse eisen betreft geluid
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Steefmen schreef:[Waar kan ik dat wettelijk model vinden of is dat wettelijk model niets meer dan dat het geluid uit de uitlaat moet voldoen aan wat geregistreerd staat op het kenteken? Waar ik het zo ie zo niet mee eens ben, want een oudere auto gaat in de loop de jaren meer geluid maken door slijtage.
Zoek even rond op dit forum, daar staat ergens in een topic precies beschreven (door mij) hoe zo'n controle dient te verlopen. Waar precies weet ik niet maar het was na 1 nov. 2004
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

omdat de vragen die hier gesteld zijn al in meerdere topics beantwoord zijn wordt dit topic gesloten.
Gesloten