Oplichting of toch niet? (geld uitlenen)

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Incy TS
Infopolitie Gast

Oplichting of toch niet? (geld uitlenen)

Ongelezen bericht door Incy »

Goedendag.
Hier is een korte :-) beschrijving van de situatie:

Enige tijd geleden heb ik geld geleend aan een kennis – in totaal ong 800 euro's. Alle afgesproken terugbetalingstermijnen verstreken zonder dat er geld werd terugbetaald. Op mijn herinneringen reageerde hij ofwel niet, ofwel door nieuwe termijnen voor te stellen die hij vervolgens niet nakwam; het was een eindeloze cirkel.

Op een dag vroeg hij plotseling of ik de voorkeur gaf aan contant geld of een bankoverschrijving. Ik koos voor een bankoverschrijving. De volgende dag liet hij weten dat hij een deel van het bedrag (ongeveer 15% van het totaal) via Western Union had verstuurd en gaf hij me een code om het contante geld bij een van hun locaties op te halen. Hij voegde eraan toe dat de medewerker had gezegd dat het niet mogelijk was om het geld rechtstreeks naar een bankrekening over te maken. Daarnaast bood hij zijn excuses aan voor de hele terugbetalingskwestie en beloofde hij elke week een soortgelijk bedrag te sturen totdat de schuld volledig was afgelost. Tja, ik dacht: beter iets dan niets, dus ging ik naar de Western Union-locatie om het geld op te halen. Het bleek dat ik het niet kon ophalen omdat hij mijn tweede voornaam (die hij wel kende) niet had vermeld, waardoor de gegevens niet overeenkwamen met mijn legitimatiebewijs. De medewerker zei dat hij de gegevens eenvoudig kon corrigeren en bevestigde dat het wel degelijk mogelijk was om geld naar een bankrekening over te maken (!). Ik gaf deze informatie door aan mijn kennis en hij beloofde het zo snel mogelijk in orde te maken.

De volgende dag werd er onverwacht een pakketje door mijn brievenbus gedaan; het was geadresseerd aan mijn kennis, maar naar mijn adres gestuurd. Kort daarna stond hij voor de deur met de vraag of hij het pakketje kon ophalen. Ik was totaal overrompeld en gaf het aan hem mee. We hadden afgesproken om samen naar een Western Union-locatie te gaan om de betaling te corrigeren, maar onderweg naar mij toe las hij online dat de correctie alleen kon worden uitgevoerd op de locatie waar het geld oorspronkelijk was verstuurd. Hij beloofde het diezelfde dag nog te regelen. Na twee dagen stilte controleerde ik het transactienummer om te zien of hij het had opgelost. Het bleek dat hij het geld had teruggeboekt naar zichzelf. Ik ontdekte ook dat een correctie eigenlijk op elke locatie kan worden uitgevoerd; hij had me dus voorgelogen door te beweren dat dit tot slechts die ene plek beperkt was. Ik belde hem om te vragen waar mijn geld was. Zijn antwoord: "In mijn broekzak." Vervolgens zei hij dat hij niet met me wilde praten en blokkeerde hij me.

De vraag is nu: is er hier sprake van fraude, of gaat het slechts om een civielrechtelijke kwestie? Ik vraag me af of ik hiervan aangifte moet doen bij de politie, of dat een civiele rechtszaak mijn enige optie is.
Alvast bedankt voor de reacties.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Oplichting of toch niet? (geld uitlenen)

Ongelezen bericht door MotoRon »

Even terug naar de kern van de zaak.

Je hebt geld uitgeleend aan een kennis en die betaald niet terug. Het deel van het verhaal over de betaalpoging via Western Union doet daar niets aan af, je hebt nog steeds geen geld.
Het pakket dat naar jouw adres is gestuurd en wat voor hem bestemd was heeft niets te maken met het geleende geld, dus dat laat ik helemaal buiten beschouwing.

In mijn ogen blijft er geen strafbaar feit over, slechts een civiele zaak, waar de politie niets mee doet/kan doen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Inderdaad het is en blijft een civiele zaak waarmee deze kennis met al zijn handelingen feitelijk alleen maar tijd aan het rekken is om jou aan het lijntje te houden.
Voor een civiele zaak moet je wel kunnen aantonen dat je geld hebt uitgeleend en welke voorwaarden je aan de terug betaling hebt verbonden.
Mondelinge afspraken zijn weliswaar bindend maar uitermate lastig aan te tonen of te bewijzen. Ik hoop dat je iets zwart op wit met zijn handtekening hebt om je claim te onderbouwen.
Stay safe out there.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik ben toch benieuwd of het echt een kennis was...

En met betrekking tot het pakketje. Je beseft hopelijk wel dat jij daar de rekening van krijgt toch?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Zolang op het pakketje alleen het adres van TS staat en niet zijn naam dan vlat dat wel mee hoewel incassobureaus daar mogelijk in eerste instantie niet veel van zullen aantrekken. Het kan wat anders worden als het pakketje een illegale inhoud bevatte. TS kan dan wel een verdachte worden in een strafrechtelijk onderzoek.
Stay safe out there.
Incy TS
Infopolitie Gast

Hilde schreef: 13 sep 2026, 22:46 Ik ben toch benieuwd of het echt een kennis was...

En met betrekking tot het pakketje. Je beseft hopelijk wel dat jij daar de rekening van krijgt toch?
Bedoelde u ex-partner? Nee.
Trouwens... Dit was niet het einde van de zaak (en niet het enige pakket), dus ben ik in de tussentijd ook nog even naar het politiebureau gegaan voor advies.
Incy TS
Infopolitie Gast

SWAT schreef: 14 sep 2026, 10:34 Het kan wat anders worden als het pakketje een illegale inhoud bevatte. TS kan dan wel een verdachte worden in een strafrechtelijk onderzoek.
Wie zou dit strafrechtelijk onderzoek starten? Op wiens verzoek? Het ging hier om pakketten (ja, meervoud) met een niet al te legale inhoud (medicijnen).
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Internationale pakketten orden altijd door de Douane bekeken. Als zij vermoeden dat er iets illegaals in zit, dan heeft de ontvanger een probleem.
Dit kan van alles zijn: medicijnen, drugs, wapens, namaakkleding
Bij nationale post kan ook het transportbedrijf alarm slaan en om een onderzoek vragen. Dit gebeurt niet zo snel, maar kan wel
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Incy schreef: 14 sep 2026, 11:43 Dit was niet het einde van de zaak (en niet het enige pakket), dus ben ik in de tussentijd ook nog even naar het politiebureau gegaan voor advies.

Ah, nu ben ik retebeniuwd wat je daar voor advies kreeg...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Incy schreef: 14 sep 2026, 11:43
Hilde schreef: 13 sep 2026, 22:46 Ik ben toch benieuwd of het echt een kennis was...

Bedoelde u ex-partner? Nee.
Trouwens... Dit was niet het einde van de zaak (en niet het enige pakket), dus ben ik in de tussentijd ook nog even naar het politiebureau gegaan voor advies.
Nee, ik bedoelde niet ex-partner.
Het klinkt niet als een kennis, klinkt meer als iemand die jou gebruikt. Meerdere pakketten bij jou thuis (waarom bij jou??), geld wat niet terugkomt, etc etc
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Plaats reactie