Opvragen politie-dossier

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Plaats reactie
Jan654 TS
Infopolitie Gast

Opvragen politie-dossier

Bericht door Jan654 »

Na 2 weken geleden onterecht te zijn gearresteerd door twee politieagenten heb ik nu eindelijk na lang in discussie te gaan met de politie mijn proces-verbaal nummer gekregen. Hoe kan ik nu mijn politiedossier krijgen? Ik heb al meerdere keren met de politie gebeld op 0900-8844 maar die kunnen willen niks doen. De politie zou mij deze gegevens moeten verstrekken. Tevens heb ik drie klachten ingediend tegen de politie 1.het weigeren van drinkwater op cel waardoor ik water vanuit de wc pot moest drinken 2. en het niet willen legitimeren van de desbetreffende agenten omdat meneer dat niet wilde en mij daarop heeft aangehouden. 3. De handboeien omgedaan terwijl daar geen reden voor was. Ik was geen gevaar en ook niet vluchtgevaarlijk. Wat voor straffen kunnen de agenten krijgen?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Opvragen politie-dossier

Bericht door Frans »

1. Voor zover mij bekend hebben cellen drinkwater met uitzondering van de cellen waarin je wordt geplaatst als je onder toezich staat, dus voor je eigen veiligheid. Er zijn een aantal redenen die ik hier niet ga noemen waarbij je (tjjdelijk) niets mag eten of drinken. Dat is je dan dus ook medegedeeld. De agenten zullen hier geen straf voor krijgen.
  2. Een agent dient zich te allen tijde te legitimeren, wanneer daarom wordt gevraagd mits dit redelijkerwijs mogelijk is. De vraag is nu: werd je aangehouden en vroeg je toen om zijn legitimatie of was het andersom. In beide gevallen kun je er een klacht over indienen en hoor je er nooit meer iets van, het wordt intern afgehandeld.
  3. Transportboeien omdoen bij het transporteren van een verdachte is niets bijzonders. Jij kunt wel vinden dat je niet "vluchtgevaarlijk" was, dat is niet de enige reden dat ze gebruikt worden. Het gebruik van transportboeien legt geen enkele straf op aan agenten.
Tot slot, nu je je pv-nummer hebt kun je zelf NOOIT je dossier opvragen dus stop gerust met bellen. Als je je persoonlijke informatie wil inzien dan kun je daarvoor schriftelijk een verzoek indienen bij je eigen regio, zoek even op de site hier of op de website van de politie zelf. Je komt dan bij een privacy officer die samen met je naar je info gaat kijken en bekijkt wat jij van je eigen gegevens wel en niet mag zien (geen lopende zaken bijvoorbeeld). Zomaar even een kopietje van je dossier meenemen is er dus niet bij.

Dat kan weer wel als het gaat om een rechtszaak maar dat moet dan gebeuren door een echte advocaat.

Ook daar zijn al voldoende vragen over gesteld, gebruik even de zoekfunctie.

Als het je gaat om de info, maak je daar druk over, als het je erom gaat om de agenten een schop onder hun bips te geven, dat plezier zul jij nooit hebben.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Bericht door SWAT »

Ter aanvulling op Frans,

Als een cel een wc heeft dan is er ook een drinkwater kraan. Wellicht heb je geen bekertje gekregen maar dan kan je nog steeds uit de kraan drinken.

Zolang er geen strafdossier is ingeleverd door de politie bij het Openbaar Ministerie heb je alleen, onder beperkingen, een inzage recht in de bij de politie over jou geregistreerde gegevens. Geen recht op een fysiek afschrift.

Zodra er een strafzaak loopt bij het Openbaar Ministerie en de zaak is niet geseponeerd dan is ook een inzage recht. Er is ook daar geen absoluut recht op een afschrift. De officier van justitie bepaalt of er alleen inzage of een afschrift van het dossier wordt verstrekt.
Een raadsman kan wel een afschrift van het dossier krijgen voor de duur van het proces. In beginsel mag hij daar geen kopie aan u verstrekken.

De afhandeling van klachten geschied intern maar soms wordt u in gelegenheid gesteld nog een mondelinge verklaring af te leggen bij de klachtencommissie.
U hoort wel geïnformeerd te worden over de afhandeling van uw klacht.
Meent u vinden dat de afhandeling te lang duurt dan kunt u terecht bij de Nationale Ombudsman.
1
Stay safe out there.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Bericht door MotoRon »

En voor diegene die hier meeleest en zich afvraagt waar dit verhaal over gaat, zie Arrestatie vordering
2
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Als een klacht terecht wordt bevonden kunnen er diciplinaire maatregelen volgen. Dat kan varieren van een standje "niet meer doen" tot ontslag. Bij mij zijn ook ooit boeien aangelegd en werdt mijn klacht gegrond verklaard. Het is en blijft een vrijheidsbeperkend middel dat getoest moet worden. Maar of het verwijtbaar is hangt af van de omstandigheden en hoe het gebruik is gemotiveerd. Veelal zal men het eens zijn met de desbetreffende agent.
Het zonder reden niet verstrekken van water is een ernstigere zaak. Maar dat zou ik met je advocaat bespreken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Bericht door Frans »

Wat je nu zegt is correct, "het zonder reden niet verstrekken van water"...

Ik ga nog een stap verder. Een verdachte kan van de gemiddelde agent nog een kop koffie krijgen als ie wil maar dan moet dat wel mogen.

En zoals ik eerder zei, er zijn talloze redenen te noemen waarom iemand even moet wachten tot ie iets mag drinken, dat wordt die verdachte dan ook medegedeeld, inclusief de redenen.

Ingesloten worden is een zwaar middel en dat weten de bewaarders in een cellenblok maar al te goed, ze doen de hele dag niet anders. Ze zijn daar niet om mensen te treiteren maar om te zorgen dat het proces zo vlekkeloos mogelijk verloopt. Je gaat dat niet moeilijker maken door iemand geen bekertje te geven zodat ie niet uit uet kraantje kan drinken, snap je, het water kost niets, het bekert kost niets, ze zijn er speciaal voor het toezicht dus ze hebben letterlijk niets anders te doen dus het maakt niet uit.

Kortom, als meneer, of eender welke verdachte, geen water krijgt tijdelijk dan is daar een hele specifieke reden voor geweest, dat kan haast niet anders.

Ik ga hier niet in op de details van welke redenen dat zijn, ik heb bijv. al de arts genoemd maar er zijn er meer. Ook daar hebben diezelfde bewaarders mee te maken.

En als.meneer denkt dat ie echt ten onrechte geen water heeft gekregen, dit ligt allemaal vast in pv's, inclusief alle bevindingen die die mensen zien, horen, meemaken. Komt er dus een klacht dan worden deze pv's ook boven water getrokken en dan weet je meteen wat er daadwerkelijk is gebeurt.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Stefan
Superlid
Agent
Inspecteur

Bericht door Stefan »

maestro schreef: 23 jun 2026, 14:59 Als een klacht terecht wordt bevonden kunnen er diciplinaire maatregelen volgen.[...]
Een klacht op zichzelf staand zal nooit leiden tot een disciplinaire maatregel. Als er daaruit redenen ontstaan voor een intern onderzoek, dan wel. Het indienen van een klacht is gericht op herstel van vertrouwen tussen de burger die zich benadeelt voelt en de politie als overheidsinstantie. Het 'hoogst haalbare' met een klacht, als deze gegrond wordt verklaard, is een melding bij de ombudsman die het fenomeen aanhangig maakt bij de korpschef.

Zie ook https://www.politie.nl/binaries/content ... 2b3170.pdf
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Bericht door Frans »

Nou ja, dat is een beetje waar ik mee begon en wat Stefan en anderen ook zeggen.

Het lijkt erop of onze gast "Jan" zijn gelijk, wat hij op straat niet kreeg toen hij werd weggestuurd (ambtelijk bevel, je gaat nu weg, die kant op), vervolgens. vragen om een legitimatie... wat resulteerde in de aanhouding terzake 184 Sr alsnog wil krijgen door allerlei klachten in te dienen en vercolgnes te vragen wat voor "straffen" de agenten gaan krijgen maar die worden er niet warm of koud van. Zo naar de casus luisterend was dat allemaal correct, althans ik lees er niks vreemds in. Je bent vervolgens voorgeleid, die toetsing heeft plaats gevonden.

Ik weet niet in welke toestand je op het bureau aan kwam maar als je knap aan bachus had geofferd dan zit horen er al niet in dus wordt dat al uren later, in welke mate weten we niet maar... nou ja, enz.

Zoals voorgangers al zeiden: het allerbesre wat je eruit haalt is iemand die zegt: je had gelijk op dat ene hele kleine onderdeeltje... maar dat is het dan ook. Je kunt daar niks mee, je 184 blijft gewoon staan, je beschikking blijft gewoon staan en ja, je aantekening in je justitiele documentatie (strafblad) blijft dus gewoon staan. Wil je volgend jaar naar Nieuw Zeeland op vakantie dan heb je al een probleem, vraag 3 is volgena mij: bent u de afgelopen 10 jaar in contact geweest met de politie? Zo ja, bent u veroordeeld voor een misdrijf?

Als beide antwoorden ja zijn, en dat zijn ze, kun je meteen omdraaien..... doei vakantie (en Nieuw Zeeland is maar een voorbeeld, er is een enorme lijst van landen die dit protocol hebben.) En dat beseffen heel erg veel mensen niet... helaas.

Gelijk hebben en denken dat je gelijk hebt, echt een wereld van verschil.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Plaats reactie