Wanneer is licht juridisch gezien een wapen ????

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Max Q
Infopolitie Gast

Wanneer is licht juridisch gezien een wapen ????

Ongelezen bericht door Max Q »

Ik kom op deze vraag n.a..v. een youtube filmpje over 2 lichtbronnen met hetzelfde wattage 5 Watt; te weten een ledlamp en een laserdiode. Als vervolg de vraag wanneer een zaklantaarn gebaseerd op LEP techniek als wapen wordt beschouwd. Dan bedoel ik dus niet het feit dat je het ding als slag- of stootwapen gebruikt maar gewoon waar het ding oorspronkelijk voor gemaakt is: een zaklamp met een enorm lichtbereik qua afstand maar geen gespreide bundel licht geeft.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: Wanneer is licht juridisch gezien een wapen ????

Ongelezen bericht door SWAT »

Een voorwerp is een wapen zodra dit voldoet aan de voorwaarden die de Wet Wapens en Munitie aan een wapen stelt.
Dat betekent niet dat je met een dergelijke lamp iemand (zwaar) zou kunnen mishandelen.
Als je dus met een dergelijke lamp de ogen van een persoon zou schijnen en dit veroorzaakt pijn of letsel (zoals al dan niet tijdelijke blindheid) maak je jezelf schuldig aan mishandeling.
Stay safe out there.
Max Q
Infopolitie Gast

Mag ik hieruit concluderen dat licht door de wetgever als wapen kan worden beschouwd ????
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Ja, zij het dat je de lamp als wapen gebruikt terwijl het geen wapen is als bedoeld in de Wet wapens en munitie en dus apart strafbaar is gesteld.
Voorbeeld een verdachte schiet een persoon neer met een vuurwapen.
Hij kan dan vervolgd worden voor een poging doodslag en het bezit van een vuurwapen.
Bij gebruik van licht als wapen kan je alleen vervolgd worden voor de mishandeling en niet mede het bezit van de lamp
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Ik ben even benieuwd als je licht gebruikt als wapen in de vorm van.... ik overdrijf in dit voorbeeld:

Je gaat naast een landingsbaan staan, je schijnt met een sterke lichtstraal, een klein lasertje in de ogen van de piloot van een boeing 767 en die crasht op schiphol.

Dan heb je wel degelijk licht gebruikt als wapen denk ik. Natuurlijk, dit is een film a la mission impossible verhaaltje maar als casus zou dat wel een optie zijn...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat is zeker geen rare casus want een laserlicht 'reflecteert' op de hele ruit; dat neemt een piloot je niet in dank af en daar wordt ook meteen actie op ondernomen..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Max Q
Infopolitie Gast

Als ik de intepretatie van de wet dus goed begrijp kan zelfs een (zoute) pinda een wapen kunnen zijn. Wanneer je doelbewust iemand een pinda laat eten die daar allergisch voor is en je weet dat dan is die pinda geen voedsel meer maar wordt juridisch gezien als wapen. Ik weet niet wie of wanneer deze wetten zijn gemaakt maar op een of andere manier wordt de indruk gewekt dat deze wetten oorspronkelijk voortkomen uit religieus gedachtengoed. B.v. iets als iemand geeft jou een mep, dan moet je je andere wang ook toekeren. (Je mag je officieel zelf niet verdedigen door een klap terug te geven) Het voorbeeld van Frans met het verblinden van een piloot zou nuchter beschouwd iets zijn van oorzaak en gevolg. Helemaal wanneer de betreffende laser niet meer dan een paar miliwatt uitstraalt. (klasse 1 laser) Weet ik nog wel eentje: Een architect ontwerpt een groot glazen gebouw. De gebruikte ramen dienen absolutu vlak te zijn. De fabrikant maakt een foutje zodat de ramen niet volledig vlak zijn maar naar buiten toe hol. Dan wil het gebeuren dat zodra de zon op dat raam schijnt iets kostbaars in het brandpunt staat wat verloren gaat door het gebundelde zonlicht. Daar komt tevens iemand bij om het leven. Je zou kunnen stellen dat het raam op dat moment een wapen is. Of is de zon het wapen ? Of............... Interessante materie dus..............
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Frans schreef: 10 jun 2025, 12:43 Ik ben even benieuwd als je licht gebruikt als wapen in de vorm van.... ik overdrijf in dit voorbeeld:

Je gaat naast een landingsbaan staan, je schijnt met een sterke lichtstraal, een klein lasertje in de ogen van de piloot van een boeing 767 en die crasht op schiphol.

Dan heb je wel degelijk licht gebruikt als wapen denk ik. Natuurlijk, dit is een film a la mission impossible verhaaltje maar als casus zou dat wel een optie zijn...
Voor het bezit van die lamp uitsluitend als wapen kan je echter niet vervolgd worden omdat de lamp geen wapen in de zin van de Wet wapens en munitie is. Uiteraard wel voor de gevolgen van het gebruik van die lamp als wapen. Wel moet bewezen worden dat de gevolgen van het gebruik van het licht van die lamp te verwachten waren.
Stay safe out there.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Verder is het altijd ter beoordeling van een rechter.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten