Kan een straf verjaren ?wil op vakantie gaan

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Jolanda @@@
Infopolitie Gast

Kan een straf verjaren ?wil op vakantie gaan

Ongelezen bericht door Jolanda @@@ »

:thanks:
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66

Re: Kan een straf verjaren ?wil op vakantie gaan

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ja, strafbare feiten kunnen verjaren. Om verjaring van een strafbaar feit te achterhalen moet je naar de max straf kijken. Als we niet weten om wat voor feit het gaat, kunnen we je niet vertellen wat de verjaringstermijn is.
IMG_9249.jpeg
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Gaat het om de oplegging van een straf of om de ten uitvoerlegging van een straf? Wil je op vakantie maar is de straf nog niet ten uitvoergelegd en heb je ook nog geen oproep gehad om je straf uit te zitten dan kun je op vakantie omdat je niet gesignaleerd staat.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
ActusReus
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ActusReus »

Ja, ook de tenuitvoerlegging van een straf kan verjaren. De termijn daarvoor is geregeld in artikel 76 Sr en is een derde meer dan de verjaringstermijn voor vervolging. De tenuitvoerlegging van een straf met een verjaringstermijn van hierboven is dus na acht jaar verjaard.

Dat betekent dat er na het vonnis dus wel een hele tijd niets ondernomen moet worden door de staat. Als u bericht heeft gekregen u te melden om een straf uit te zitten en u liever eerst op vakantie gaat, dan is de straf niet verjaard en kunt u niet op vakantie.

Bij helemaal geen bericht staat u inderdaad niet gesignaleerd dus dan zou u in principe gewoon het land mogen verlaten.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Gezien het feit dat PostNL volgens onze postwet nog steeds hofleverancier van 's-Neerlands officiële staatspost is, zij 95% van de post bezorgen en dat al jaren niet halen zou ik dit
Bij helemaal geen bericht staat u inderdaad niet gesignaleerd
niet zo stellig zeggen. Erg vervelend als je bij de Marechaussee op Schiphol staat met je gezinnetje in je Sol de la Mar T-shirt, korte broekje en je teenslippers om vervolgens te horen dat ze je nog even willen spreken, een maand of 8.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Daarnaast geven veel van onze "klanten" niet heel erg trouw hun nieuwe adres door aan de gemeentelijke basisadministratie.
Die verplichting geldt overigens ook als je weet dat er een incasso loopt bij het cjib.
Als je verhuisd dan geef je dat ook door aan anderen zoals bijvoorbeeld je verzekeraar.
Mij valt ook dat veel "klanten" ingeschreven staan op een postadres van de gemeente of alleen een RNI registratie hebben. Dan moet je niet klagen dat post je niet (altijd) bereikt.

Tip.van Flip.
Bel het cjib en vraag of er nog openstaande boetes zijn of loop met je ID bewijs een politiebureau binnen en laat daar controleren of je gesignaleerd staat. Er is dan natuurlijk wel een risico dat je gelijk moet aftikken of moet blijven. Maar dat is beter dan dit gebeurt in het zicht van de gate.
Stay safe out there.
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 59
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Hilde »

Waar wil je heen met vakantie?
Met de auto of vliegen?
Binnen Nederland, binnen Shengen landen (=grootste deel van Europa), buiten Shengen?
Heb je een visum nodig?
Etc etc etc....

Je vraag "kan een straf verjaren" en "ik wil op vakantie" zijn twee kreten die helemaal niets met elkaar te maken hoeven hebben, of juist heel veel.
Zonder de context te weten heb je niets aan de antwoorden.

Want ook als een straf nooit verjaart, wil je op vakantie en kan dat ook heel vaak.
En zonder straf wil je ook op vakantie, maar kan het soms niet.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
ActusReus
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ActusReus »

Frans schreef: 21 apr 2025, 06:14 Gezien het feit dat PostNL volgens onze postwet nog steeds hofleverancier van 's-Neerlands officiële staatspost is, zij 95% van de post bezorgen en dat al jaren niet halen zou ik dit
Bij helemaal geen bericht staat u inderdaad niet gesignaleerd
niet zo stellig zeggen. Erg vervelend als je bij de Marechaussee op Schiphol staat met je gezinnetje in je Sol de la Mar T-shirt, korte broekje en je teenslippers om vervolgens te horen dat ze je nog even willen spreken, een maand of 8.
Fair point. Ik vervloek minstens eens per week de postbezorging. Ik ben blij dat de fax (en steeds meer de beveiligde e-mail) in veel gevallen nog een optie is.

Het is inderdaad wel een belangrijk punt. De overheid gaat er (helaas) van uit dat als die brief verstuurd is, waarin dus zou kunnen staan dat er nog een straf tenuitvoergelegd moet worden, u daar dus van op de hoogte bent gesteld. Het klopt dus dat het kan zijn dat u inderdaad wel gesignaleerd staat.

Om het zeker te weten kunt u inderdaad even bellen of het gewoon ergens vragen met als risico dat gelijk aftikken of brommen tot de mogelijkheden behoren.

Misschien zou meer informatie kunnen helpen voor een betere beantwoording van de vraag?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De overheid gaat er (helaas) van uit dat als die brief verstuurd is, waarin dus zou kunnen staan dat er nog een straf tenuitvoergelegd moet worden, u daar dus van op de hoogte bent gesteld. Het klopt dus dat het kan zijn dat u inderdaad wel gesignaleerd staat.
Hier ben ik 't niet mee eens; verstuurde post wordt in de rechtszaal niet als 'sluitend bewijs' cq een 'voldongen feit' gezien.
Sterker nog; zelfs aangetekende brieven die met een handtekening voor ontvangst staan geregistreerd worden nog niet als overtuigend bewijs gezien..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Klopt @zijlvaart67, maar het is ook een feit dat de postbode van postNL zelf voor ontvangst tekent bij aangetekende stukken en ze vervolgens in de bus gooit (bij mijn buren). ;-)

En 't is toch al geen hogere wiskunde.

Maar je bewijst alsnog, enerzijds wel mijn punt, anderzijds,.volgens onze postwet moet de universele postdienst (op dit moment dus postNL) 5 dagen per week post ophalen em bezorgen (aangetekende stukken ook) en rouw- en medische post zelfs 6 dagen per week. Ik ben al blij als mijn post binnen de verjaringstermijn valt.

Tot slot, heel simpel van de website van rechtspraak.nl
Het is niet mogelijk om processtukken en zaaksgebonden gegevens te sturen naar het algemene e-mailadres. Deze stukken en gegevens kunt u per veilig mailcontact sturen naar het betreffende team, per post opsturen of langsbrengen bij de Centrale Informatiebalie van de rechtbank op beide locaties.

Elk contact met de Rechtbank moet voor de burger per papieren post en zijn voorzien van een natte handtekening (geldt overigens niet meer voor de advocatuur). Ik weet dus niet helemaal waar je opmerking vandaan komt maar de laatste briefwisseling in een zaak die ik heb gehad (en die loopt nog) gaat gewoon via post (en per pdf ook per mail, omdat de helft niet aan komt, en ook dat wordt gewoon geaccepteerd door de Rechtbank)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Bij de verkeerspolitie lopen we tegen het feit aan dat mensen 'via de post' (aangetekend en 'standaard') een OBM krijgen opgelegd maar de vervolging voor art 9 WvW pas kansrijk wordt als ze voor de 2e keer worden gepakt want dan staat pas definitief vast dat de verdachte het eea 'had moeten weten'..

Postbezorging wordt kennelijk door niemand, zelfs niet door de rechtbank, voor betrouwbaar aangezien.. :P

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Nou ja, dit "had het moeten weten" verhaal is bij een OBM, al versturen ze hem aangetekend (nogmaals, postbode tekent en stopt hem letterlijk op het verkeerde huis in de bus) al best vervelend. Toch deddelen we er met zijn allen op ons gemak al jaren mee aan, doet niemand er iets mee, ook postNL zelf niet, en staat het qua irritatiepuntje zo ongeveer op gelijle hoogte naast het weer. Het is of kloteweer of het is de ppst die weer eens....

Nou ja.

Om dus terug te komen op de opmerkijg hoe we hier uiteindelijk aan begonnen zijn, ik zou er dus zéker niet op vertrouwen dat geen bericht goed bericht is. 5 tot 10% van miljoenen poststukken die niet of verkeerd bezorgd worden, dan praat je
op jaarbasis niet over een doosje post wat je kwijt raakt maar over post ter grootte van de intercity Maastricht -Amsterdam.... en dat vindt iedereen prima binnen de marges....

Ik zou dus even informeren voor je op vakantie gaat.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Plaats reactie