Hoi allemaal,
Ik wil me vandaag inschrijven voor de politieopleiding op mbo 4-niveau. Mijn voorkeur ging eerst uit naar de eenheid Oost-Nederland. Nu zie ik dat ze daar erbij hebben gezet dat ze vooral opzoek zijn naar kandidaten die afkomstig zijn uit Gelderland Zuid. Ik woon zelf in Zuidwest Drenthe, niet echt in de buurt dus. Weet iemand in hoeverre dit zwaar meeweegt? Heeft het zin om toch te solliciteren voor Oost-Nederland, of kan ik in mijn situatie beter kiezen voor de eenheid Noord-Nederland? In Noord-Nederland zijn ze voornamelijk opzoek naar kandidaten die woonachtig zijn in het Noordoosten van de provincie Groningen, het Zuidoosten van de provincie Drenthe en het gebied Harlingen tot aan Lauwersoog. Iets dichterbij mijn eigen woonplaats dus. Echter zijn er voor Oost-Nederland 80 plaatsen beschikbaar en voor Noord-Nederland maar 48. Ik hoor graag jullie advies, zit zelf heel erg te twijfelen…
Welke eenheid solliciteren politieopleiding mbo 4-niveau
Moderator: Moderatorteam
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Re: Welke eenheid solliciteren politieopleiding mbo 4-niveau
Als het argument om voor oost te kiezen alleen het aantal plaatsen is, dan is dat geen goede overweging. De praktijk leert dat veel agenten later terug willen naar hun roots. Ik zelf ben ook gestart in Den Haag, maar later weer naar het noorden ben gegaan. Regio's hebben daarom meer belang bij kandidaten die graag in hun gebied willen blijven. Dus misschien is de kans daardoor in noord wel groter dan in oost, omdat je daar woont en, naar ik even aanneem, daar ook wel oud wilt worden.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- Krabsalade
- Gewaardeerd lid
- Roepnaam: Koen
- Geslacht:
- Leeftijd: 44
Toevallig werk ik al jaren in Oost-Nederland, ik kan hier wel wat over zeggen. In Oost-Nederland zijn vooral tekorten in district Gelderland-Zuid. Dat betekent dat veel studenten na hun opleiding geplaatst worden in Tiel, Nijmegen en Wijchen. Toen ik nog in Wijchen werkte zag ik regelmatig collega's die bijvoorbeeld in Zwolle of Hattem woonden geplaatst worden. En dan is je reistijd ineens 75 minuten. Nu weet ik niet waar je woont in Zuidwest Drenthe, maar de reistijd van bijvoorbeeld Havelterberg naar Nijmegen of Wijchen is zo al anderhalf uur.
Ik denk dus niet dat de kans dat je wordt aangenomen kleiner is als je niet in Gelderland-Zuid woont, zolang je geen bezwaar hebt tegen een langere reistijd (in ieder geval de eerste jaren). Dus neem dat vooral mee in je overweging.
Ik denk dus niet dat de kans dat je wordt aangenomen kleiner is als je niet in Gelderland-Zuid woont, zolang je geen bezwaar hebt tegen een langere reistijd (in ieder geval de eerste jaren). Dus neem dat vooral mee in je overweging.
Even the smallest person can change the course of the future!
Wees je heel bewust van de reistijd die je gaat hebben als je na je opleiding geplaatst wordt in een team. Je zult na je opleiding nog een landingsbaan traject volgen van 2 jaar waarin je hoofdagent wordt. “Even” switchen van basisteam is bijna niet mogelijk, en al helemaal niet als het naar een ander district of zelfs een andere eenheid is. Of je moet 1 op 1 met iemand kunnen ruilen.
Ik zeg dit niet om je bang te maken maar dat is wat ik bij mij in de praktijk zie gebeuren. Ik werk dan wel in het westen van het land maar hier gaat dat ook zo. Studenten worden in mijn basisteam geplaatst maar het ligt in een buitengebied dus lange reistijden voor sommigen.
Ook ken ik gevallen van studenten die nog in hun opleiding zitten en spijt kregen van hun keuze qua eenheid. Overplaatsen is gewoon niet mogelijk. Had je vooraf moeten bedenken zeggen ze dan… maar ik kan me voorstellen dat je totaal geen idee hebt hoe het allemaal werkt in een eenheid, district en basisteam. Goed dat jij hier op voorhand over nadenkt.
Je kunt in theorie solliciteren in een andere eenheid als je eenmaal klaar bent, maar dat is ook erg moeilijk als je nog in je landingsbaan zit. Vaak moet je voor zo’n functie minimaal hoofdagent zijn en dat wordt je pas na 2 jaar na afronden opleiding en zit je dus eerst nog 2 jaar op je basisteam. En dat zijn dan ook nog eens specifieke functies zoals rechercheur etc.
Dan moet je ook rekening houden met je nachtdiensten. Bij ons is het gebruikelijk dat je per maand 6 nachtdiensten doet als fulltimer. En dan nog naar huis rijden… soms ook overwerk en ben je pas halverwege de ochtend klaar. Dat zijn lange autoritten.
Wees slim in je keuze hierin of ben bereid te verhuizen.
Ik zeg dit niet om je bang te maken maar dat is wat ik bij mij in de praktijk zie gebeuren. Ik werk dan wel in het westen van het land maar hier gaat dat ook zo. Studenten worden in mijn basisteam geplaatst maar het ligt in een buitengebied dus lange reistijden voor sommigen.
Ook ken ik gevallen van studenten die nog in hun opleiding zitten en spijt kregen van hun keuze qua eenheid. Overplaatsen is gewoon niet mogelijk. Had je vooraf moeten bedenken zeggen ze dan… maar ik kan me voorstellen dat je totaal geen idee hebt hoe het allemaal werkt in een eenheid, district en basisteam. Goed dat jij hier op voorhand over nadenkt.
Je kunt in theorie solliciteren in een andere eenheid als je eenmaal klaar bent, maar dat is ook erg moeilijk als je nog in je landingsbaan zit. Vaak moet je voor zo’n functie minimaal hoofdagent zijn en dat wordt je pas na 2 jaar na afronden opleiding en zit je dus eerst nog 2 jaar op je basisteam. En dat zijn dan ook nog eens specifieke functies zoals rechercheur etc.
Dan moet je ook rekening houden met je nachtdiensten. Bij ons is het gebruikelijk dat je per maand 6 nachtdiensten doet als fulltimer. En dan nog naar huis rijden… soms ook overwerk en ben je pas halverwege de ochtend klaar. Dat zijn lange autoritten.
Wees slim in je keuze hierin of ben bereid te verhuizen.