Opnemen verhoor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Joerie
Infopolitie Gast

Opnemen verhoor

Ongelezen bericht door Joerie »

Is het strafbaar als je een verhoor bij de politie stiekem opneemt?

En wat als er uitspraken op staan die een agent nooit had mogen doen? Hoe toon je dit dan aan zonder zelf verwijtbaar te zijn?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Re: Opnemen verhoor

Ongelezen bericht door Proost »

Waarom zou je dit stiekem willen doen?
De politie neemt ook veel verhoren op. Wij zijn daarin voorafgaand aan het gesprek open, eerlijk en transparant. Welke goede reden heb jij om dat niet te zijn? Je kunt toch gewoon aangeven dat jij het gesprek graag wilt opnemen. Zal vast geen probleem zijn zolang jij maar deel uitmaakt van dat gesprek.

Even helemaal los gezien of het strafbaar is.
Of is het je intentie om de collega te "baiten"? Omdat je het juist specifiek stiekem wil doen. Waarom is het voor jou van meerwaarde dat de agent er niet van op de hoogte is dat zijn woorden opgenomen worden?
Joerie
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Joerie »

Het is al opgenomen, en er zijn dingen gezegd die niet kunnen en info is anders opgeschreven. Vandaar mijn vraag.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Het opnemen van een gesprek is niet strafbaar, zolang je daar zelf deel aan neemt. Het gaat dan wel om audio, dus g alleen geluid. je mag geen beelden maken. Dat is wel strafbaar.

Voor de overheid heeft de Nationale Ombudsman regels opgesteld, waaraan ook burgers zich hebben te houden. Van belang is daarbij dat je het van te voren meld dat je het gesprek opneemt. Met deze regels heb jij niets te maken, maar de rechter kan er wel naar teruggrijpen en er vervolgens geen acht op slaan.
Het is verstandiger om de politie te vragen een opname te maken en daarvan een copie aan jezelf te verstrekken. Maakt het bewijs wat er gezegd is een stuk makkelijker omdat het dan meoilijker wordt te zeggen dat de opname gemanipulieerd is.

Voor de regels vand e natioanle ombudsman zie hier: https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... idsopnamen

Deze heeft zich niet uitdrukkelijk over de politie uitgelaten.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Joerie schreef: 18 mei 2025, 01:32 Het is al opgenomen, en er zijn dingen gezegd die niet kunnen en info is anders opgeschreven.
Oke, dan ook even vanuit mij een vraag. Waarom heb je het gesprek stiekem opgenomen zonder er vooraf eerlijk over te zijn dat je dit deed?

wat was het voor verhoor? Aangever, getuige, verdachte?

Daarnaast is een schriftelijk uitgewerkt verhoor vaak een weergave van het gesprek. Geen letterlijke transcriptie. Vandaar dat je die ook te lezen krijgt na het verhoor zodat je je handtekening kan zetten om aan te geven dat je vindt dat de tekst de essentie van het gesprek weergeeft.
Jan
Superlid
Superlid

Ongelezen bericht door Jan »

Ik ben in het verleden onterecht verdachte geweest, en ik had destijds mijn eigen verhoor ook heimelijk opgenomen. Het is in Nederland niet verboden om een geluidsopname te maken waar je zelf aan deelneemt. Het is inderdaad niet netjes om dat niet vooraf te melden, maar het is dus ook niet verboden.
Ik ben zelf geen politie maar dit is hoe ik er in sta :

-Of de rechter een heimelijke opname naast zich zal neerleggen wegens een uitspraak van de Ombudsman zal afhangen van het geval. Mocht je immers op onaanvaardbare wijze door de politie behandeld zijn, of wijkt het schriftelijke procesverbaal totaal af van hetgeen er is besproken is het zelfs je enige bewijs wat je kunt aandragen. Want anders is het jouw woord tegen het woord van de politie, en de politie wint het dan altijd.Sowieso heb je als verdachte een achterstand bij een verhoor en als letterlijke verklaringen al dan niet bewust anders worden omschreven kan dat in sommige gevallen al grote gevolgen hebben.
Volgens mij mag je het een heimelijke opname weer niet gaan publiceren, en alleen een rechter zou het volgens mij kunnen gebruiken als bewijs. Een Nationale Ombudsman kan het ook gebruiken in een eventueel onderzoek , maar (althans is mijn ervaring) die zal heel terughoudend zijn in een oordeel over het handelen van politie justitie .

- De redenen om zo'n verhoor te willen opnemen kunnen uiteenlopend zijn. Vergeet ook niet dat je bij een politieverhoor in een emotionele achtbaan zit, je niet alles kan onthouden wat er in zo'n verhoor is besproken en het is logisch dat je zoiets op een rustig moment nog allemaal wil nalezen. Zeker als je onterecht beschuldigd bent en niet duidelijk is wat de aangever dan precies heeft verklaard over je en het politieonderzoek al heel heel lang op zich liet wachten waardoor de boel nogal is geëscaleerd .Ik heb de opname ook meteen laten beluisteren door mijn vrouw : zij mocht niet mee naar het verhoor, maar zij was dus wel degelijk partij.

-Ik denk ook niet dat de politie toestemming zou hebben gegeven om het verhoor op te gaan nemen als ik dat vooraf had gevraagd. Misschien wel als je verdachte bent van fietsendiefstal , maar niet als je verdachte bent van een misdrijf. In mijn geval kreeg ik ook geen copietje mee van het procesverbaal wat ik moest ondertekenen na het verhoor. Toen ik daarom vroeg werd het geweigerd en werd gezegd dat zoiets nooit gebruikelijk was.

-Achteraf , lang na het sepot, heb ik na heel veel moeite en heel veel aandringen wel inzage gekregen. En uit het dossier bleek dat de aangever wel een copie mee kreeg van het procesverbaal. Het zal dus inderdaad afhangen van of je verdachte bent, of aangever of getuige.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Kennelijk is onze gast niet meer voornemens om te reageren, tijd voor het archief.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten