Drukke t-splitsing, heeft de voetganger voorrang?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Rvisje
Infopolitie Gast

Drukke t-splitsing, heeft de voetganger voorrang?

Ongelezen bericht door Rvisje »

Hier is een t-splitsing te zien met daarnaast een fietspad.

Street View · Google Maps

Verken een plaats op een nog interactievere manier in Google Maps.

Situatie: Nu komt er vanuit de tollaan een auto die linksaf slaat. Op hetzelfde moment wil een voetganger de weg oversteken richting de tollaan (deze voetganger staat al een tijdje te wachten totdat het verkeer van links en rechts voorbij is gegaan).

De vraag is of de voetganger (die voor mijn gevoel rechtdoor gaat) voorrang heeft op de auto (die afslaat en dus de weg van de voetganger doorkruist.).

Zoals te zien is in de situatie is er geen voorrangsbord gegeven en zijn er alleen haaientanden te zien voor de fietsers afkomstig van de tollaan die het fietspad op willen draaien.

Doordat de weg tegenwoordig een stuk drukker is geworden is het voor het gevoel gevaarlijker geworden omdat de een wel voorrang verleend en de ander niet. Dus ik was benieuwd naar jullie mening over deze situatie en of ik de gemeente wellicht zou kunnen vragen om deze plek veiliger te maken..
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht: Man
Leeftijd: 63

Re: Drukke t-splitsing, heeft de voetganger voorrang?

Ongelezen bericht door SWAT »

De voetganger is voor de auto recht doorgaand verkeer dus moet de afslaande auto de voetganger voorrang verlenen.
Stay safe out there.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Enerzijds kan ik mij vinden in de mening van @SWAT, anderzijds is het toch ook zo dat de voetganger van links of rechts is gekomen en dus geen recht doorgaand verkeer op de Tollaan is, maar afslaand verkeer. En dan heb je als voetganger geen voorrang. Maar kernpunt is, in mijn ogen, maakt de doorgang door de berm al deel uit van de Tollaan? Wel interessant om hier meer meningen over te horen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario

Ongelezen bericht door maestro »

Bijzondere situatie. Ik zou zeggen dat veotgangers die vanaf de tolstraat komen voorang hebben maar voetgengers die naar de Tolstraat oversteken niet. Daar heeft Skippertje gelijk, deze zijn zelf ook afgeslagen.

De brede berm maakt naar mijn mening onderdeel uit van de Tolstraat, het voetpad wordt aan beide zijde doorgetrokken naar de T-splitsing, zelfs helemaal tot het fietspad.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
rvisje
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rvisje »

@maestro, zou je niet kunnen stellen dat het deel van het korte deel van het voetpad een verlengde is van de tollaan en derhalve gezien kan worden als onderdeel van de tollaan? De voetganger is immers op het fietspad al afgeslagen naar de tollaan (de haaietanden op het fietspad geven immers aan waar de tollaan eindigt vanuit de tollaan?)... wanneer dus de voetganger zich op de tollaan bevindt dan heeft deze voorrang bij het oversteken.

Het andere dat speelt bij deze situatie is overigens dat door de drukte op de weg het een tijd kan duren voordat je kunt oversteken.
Daarmee komt dus de gedachte als voetganger dat als je theoretisch gezien je bent afgeslagen (je liep immers aan de linkerkant van het fietspad en steekt het fietspad over), je dit allang vergeten bent en het gewoon ziet als dat je op de tollaan loopt (ook omdat het voetpad overloopt van de ene zijde naar de andere zijde).
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Eigenlijk heb ik wel een bijzondere insteek:
Komt de voetganger vanuit de Tollaan (en steekt hij recht over naar het fietspad) dan heeft hij mi voorrang op auto's die 'met hem meerijden', die slaan tenslotte af.

Staat een voetganger op het fietspad en wil hij oversteken naar de Tollaan dan is 't voor mij geen 'rechtdoorgaand verkeer' want de voetganger komt niet van een rechtdoorgaande weg (hij kan alleen maar van de Landeweerdijk komen) en moet derhalve voorrang verlenen.

We hebben 't hier al een keer over gehad:

https://www.forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=37399

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door SWAT »

We moeten in het oog houden dat de wetgever bij het opstellen van het RVV 1990 niet de bedoeling heeft gehad om voor elke feitelijk mogelijke verkeerssituatie een wettelijke oplossing te vinden.
In onduidelijke en potentieel gevaarlijke verkeerssituaties zal de wegbeheerder aan zet zijn. Deze situatie lijkt aan die criteria te voldoen. De wegbeheerder zal in actie moeten komen door bijvoorbeeld een voetgangersoversteekplaats in te richten of door het plaatsen van verkeerslichten dan wel het aanpassen van de weg inrichting.
Stay safe out there.
rvisje
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rvisje »

@zijlvaart67 hij staat niet op het fietspad, hij staat op het voetpad naast het fietspad dat wil oversteken naast naar de tollaan, maar de vraag die Skippertje ook denk ik terecht stelde is of dat voetpad en deel van het fietspad tot aan de haaientanden deel uitmaakt van de tollaan of dat dit deel uitmaakt van de landeweerdijk; de locatie van de haaientanden geeft de grens aan van waar de landeweerdijk (fietspad) dan loopt lijkt het. Of te wel, bepaalt de locatie van de haaientanden de grens van de weg?
Je ziet immers haaientanden bij een kruisende weg wanneer voorrang moet worden verleend. Dus je zou kunnen stellen: na de haaientanden bevindt zich een nieuwe weg. (fietspad landeweerdijk).
Sowieso zie je bij fietsers vanaf die kant veelal ook riskante acties, maar dat terzijde.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Voor mij houdt de Tollaan op bij de stoeprand. Daarboven zie je een berm met wat inhammen maar die berm loopt zowel links als rechts honderden meters door. De meest logische verklaring is mi dat die berm dus niet bij de Tollenstraat hoort, dat is voor mij niet logisch..

Ik vind 't prachtig dat er in die berm een inham is gemaakt voor een voet- cq fietspad maar dat is voor mij geen aanduiding dat de Tollenstraat op dat punt een stukje wordt doorgetrokken.

Het is voor mij ook niet interessant waar mensen zich letterlijk bevinden, het gaat erom waar ze vandaan komen en waar ze heengaan; voetgangers die daar willen oversteken komen waarschijnlijk honderden meters van links of rechts aangewandeld en willen haaks oversteken en daardoor heb je geen voorrang. Zo nuchter benader ik 't...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik ben het geheel eens met @zijlvaart67. Ik wilde, door de vraag over de doorsteken te stellen, wel de discussie openen, maar kennelijk hebben wij die al eerder gevoerd. Ik heb nog wel een argument dat de "doorsteken" in de berm niet behoren tot de Tollaan. Stel dat dat wel zo zou zijn, dan ontstaat er een nog veel gevaarlijkere situatie. Stel ik ben fietser en ik fiets op het fiets/bromfietspad van de Landeweerdijk richting Tollaan en wil daar links af slaan. Als de doorsteek al Torenlaan zou zijn, dan heb ik nader ik na 2 a 3 m het kruispunt van de door mij nu bereden Tollaan en de Landeweerdijk. Nu moeten bestuurders, die de Landeweerdijk in dezelfde richting als mij bereden, mij voorrang verlenen, ik kom immers van rechts. Zien jullie het al voor je?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Ongelezen bericht door Frans »

Een kleine insteek voor de voetgangers dan:

Voorrang of niet, bij het kopen van je schoenen heb je daar ook een rem bij gekocht, net als die fietser, bromfietser en automobilist. Recht hebben op voorrang geeft je nog niet het recht om dat te nemen, wel om het te krijgen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten