Rijbewijs BE en een aanhanger

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Joost
Infopolitie Gast

Rijbewijs BE en een aanhanger

Ongelezen bericht door Joost »

Beste allemaal, graag jullie hulp.

Ik zit bij een scoutinggroep en daar hebben we een dubbelasser om materialen te vervoeren.

Nu zijn er een aantal mensen met een BE-rijbewijs en is er discussie ontstaan of de aanhanger wel gebruikt kan worden.

De maximale toegestane massa van de aanhanger is 2700kg, het ledig gewicht ongeveer 700kg, dus 2000kg laadvermogen.
Volgens sommigen bij onze groep mogen alleen voertuigen die daadwerkelijk 2700kg mogen trekken volgens het kenteken van het trekkend voertuig deze aanhanger trekken, klopt dat?

Voorbeeld:
Ford Mondeo station: maximale toegestane massa 2200kg.
Maximaal trekgewicht 1500kg
Bestuurder in bezit van rijbewijs BE
Aanhanger zoals hierboven beschreven, beladen met 6 kano's + spullen = ca 400kg. De aanhanger weegt dus werkelijk 700+400=1100kg.

Mag de bestuurder deze combinatie rijden?

Ik zie de reacties graag tegemoet.

Hartelijke groet,
Joost
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Re: Rijbewijs BE en een aanhanger

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Volgens sommigen bij onze groep mogen alleen voertuigen die daadwerkelijk 2700kg mogen trekken volgens het kenteken van het trekkend voertuig deze aanhanger trekken, klopt dat?

Nee, klopt niet.
Om te beginnen moet iedereen(!) die met deze aanhanger gaat rijden een BE rijbewijs bezitten, maar dat was u al duidelijk..

Het maximaal trekgewicht geeft aan wat de auto feitelijk maximaal mag trekken en dat is in deze dus 1500 kg.
De aanhanger weegt op de weegschaal 700 + 400 kg, dus dat is geen probleem. Er is zelfs motorvermogen over..
Iedere auto die 1100 kg (geremd) mag trekken kan met deze aanhanger (en deze lading) op pad.

De theoretische maximummassa's die u zijdelings benoemt zijn alleen interessant voor de rijbewijsberekening, maar die som is simpel; alleen BE..
Theoretische maximummassa (auto en aanhangwagen) gaat ruim boven de 3500 kg uit, etc..

Daarna gaat het om de feitelijke massa (het gewicht op de weegschaal) en dan mogen veel kleine auto's dit ook gewoon trekken..zolang de bestuurder maar een BE heeft..
Kano's zijn niet zo zwaar, het is niet raar dat 80% van de auto's in Nederland met deze combinatie de weg op mag..

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Joost
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Joost »

Hartelijk voor uw reactie.

Sowieso rijden alleen mensen met een BE rijbewijs met deze aanhanger. En zoals ik u begrijp maakt het voor deze mensen niet uit wat theoretisch de maximum toegestane massa is, zolang de aanhanger niet zwaarder is dan wat het voertuig mag trekken.

Ik (in mijn geval met de Ford Mondeo) mag de aanhanger beladen tot een totaalgewicht van 1500kg (maximum massa samenstel is 3700kg)

Iemand die 2000kg mag trekken en zijn BE heeft mag de aanhanger dus beladen tot een totaalgewicht van 2000kg, leid ik uit deze logica af. Je hoeft dus niet per se een auto te hebben die de maximum toegestane massa van 2700kg mag trekken, maar je hebt uiteraard wel een BE rijbewijs nodig.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Helemaal correct..

Ee wetgeving was vroeger nog ingewikkelder, maar ik zou echt niet weten hoe 't nog makkelijker kan..ik begrijp namelijk volkomen dat mensen er nog moeite mee hebben..

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Daarmee is de vraag beantwoord en kan deze naar het archief.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten