Beste,
Gisteravond heb ik een rij ontzegging gekregen van 24 uur gezien ik achter het stuur zat van een voertuig (auto stond uit) en toe had gegeven dat ik had geblowd. Volkomen logisch verder gezien thc 24 uur in je systeem kan blijven en ik dus zowiezo een misdrijf aan het plegen was indien ik vandaag/gisteravond nog zou gaan rijden.
Nu staat dit verder wel in hun systeem en als ik het goed had begrepen kan ik (met meerdere van deze gevallen) moeite krijgen met het behalen van een VOG in bepaalde omstandigheden.
Ik vroeg me hierin af wat hier exact de regels in zijn, stel ik zou achterin zitten, zouden ze me dan geen rijontzegging (met de gevolgen van dien) kunnen opleggen?
In het weekend zit ik namelijk vaker met vrienden in een auto indien we gezamenlijk willen blowen als we verder geen plek hebben om te zitten/buiten slecht weer is. Is dit gewoon een complete no-go of zijn hier specifiekere regels over. De agent hier gisteren ook over gevraagd en hij kon geen duidelijk antwoord geven.
Onder invloed achter stuur met stil staande auto
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Re: Onder invloed achter stuur met stil staande auto
U heeft een rijverbod gekregen, geen rijontzegging.
Een rijontzegging hoort al bij strafrechtelijk optreden, het rijverbod gaat daar in deze casus nog aan vooraf..en kan, bij overtreding daarvan, wel leiden tot strafrechtelijk optreden.
Dit is de juridische tekst:
1 Een van de in artikel 159, onderdeel a, bedoelde personen kan de bestuurder van een voertuig van wie, uit het in artikel 160, vijfde lid, bedoelde onderzoek of op andere wijze, naar het oordeel van die persoon gebleken is dat hij onder zodanige invloed van het gebruik van een stof als bedoeld in artikel 8, eerste lid, verkeert, dat hij onvoldoende in staat is een voertuig behoorlijk te besturen, een rijverbod opleggen voor de tijd gedurende welke redelijkerwijs verwacht mag worden dat deze toestand zal voortduren tot ten hoogste vierentwintig uren. De vorige volzin is van overeenkomstige toepassing op degene die aanstalten maakt een voertuig te gaan besturen. Indien de betrokken bestuurder of degene die aanstalten maakt om een voertuig te gaan besturen tevens is geregistreerd als begeleider, dan geldt het opgelegde rijverbod tevens als begeleidingsverbod.
Kennelijk vond de collega voldoende aanleiding om aan te nemen dat u (op korte termijn) zou gaan rijden..
Hoe dan ook; voor u is er nog niets aan de hand want er is nog niets strafbaars gebeurd. Dit is voor mij hetzelfde als dat een agent tegen mij zegt; 'Prima dat u in de auto stapt, maar niet handsfree bellen, he..'
Het enige dat nu vastligt is dat u een drugsgebruiker bent..
Een rijontzegging hoort al bij strafrechtelijk optreden, het rijverbod gaat daar in deze casus nog aan vooraf..en kan, bij overtreding daarvan, wel leiden tot strafrechtelijk optreden.
Dit is de juridische tekst:
Wetstekst
Artikel 162 Wegenverkeerswet1 Een van de in artikel 159, onderdeel a, bedoelde personen kan de bestuurder van een voertuig van wie, uit het in artikel 160, vijfde lid, bedoelde onderzoek of op andere wijze, naar het oordeel van die persoon gebleken is dat hij onder zodanige invloed van het gebruik van een stof als bedoeld in artikel 8, eerste lid, verkeert, dat hij onvoldoende in staat is een voertuig behoorlijk te besturen, een rijverbod opleggen voor de tijd gedurende welke redelijkerwijs verwacht mag worden dat deze toestand zal voortduren tot ten hoogste vierentwintig uren. De vorige volzin is van overeenkomstige toepassing op degene die aanstalten maakt een voertuig te gaan besturen. Indien de betrokken bestuurder of degene die aanstalten maakt om een voertuig te gaan besturen tevens is geregistreerd als begeleider, dan geldt het opgelegde rijverbod tevens als begeleidingsverbod.
Kennelijk vond de collega voldoende aanleiding om aan te nemen dat u (op korte termijn) zou gaan rijden..
Hoe dan ook; voor u is er nog niets aan de hand want er is nog niets strafbaars gebeurd. Dit is voor mij hetzelfde als dat een agent tegen mij zegt; 'Prima dat u in de auto stapt, maar niet handsfree bellen, he..'
Het enige dat nu vastligt is dat u een drugsgebruiker bent..
'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'
-
- Infopolitie Gast
Bedankt voor uw reactie maar mijn vraag is nog niet volledig beantwoord, hoe zou het zitten indien ik achterin zit? Kan een van uw collega dan iets opleggen? Gisterenavond zaten er ook andere mensen in de auto met een rijbewijs maar hun werd niks opgelegd terwijl hun net zo goed naar huis zouden kunnen hebben gereden…
Of is het puur dat ik de eigenaar ben dat daardoor de twijfel kan ontstaan dat ik naar huis wil rijden? Ik probeer de regels wat beter te begrijpen gezien er niks over te vinden is online.
Laat me even voorop stellen voor iedereen die dit leest dat je simpelweg een sukkel bent als je onder invloed gaat rijden, prima dat je jezelf doodrijd maar je brengt ook andere in gevaar
Of is het puur dat ik de eigenaar ben dat daardoor de twijfel kan ontstaan dat ik naar huis wil rijden? Ik probeer de regels wat beter te begrijpen gezien er niks over te vinden is online.
Laat me even voorop stellen voor iedereen die dit leest dat je simpelweg een sukkel bent als je onder invloed gaat rijden, prima dat je jezelf doodrijd maar je brengt ook andere in gevaar
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Als je geen strafblad hebt, krijg je gewoon een VOG. Je kunt het zelf (anoniem) checken op https://vogcheck.justis.nl/
En de vraag over het achterin zitten was wel degelijk beantwoord, kijk even naar het vetgedrukte deel van het antwoord.
Als je achterin zit, maak je geen aanstalte om te gaan rijden.
En de vraag over het achterin zitten was wel degelijk beantwoord, kijk even naar het vetgedrukte deel van het antwoord.
Als je achterin zit, maak je geen aanstalte om te gaan rijden.