Ik heb een ietswat misschein domme vraag.
Ik zie vaak op tv en hoor in mijn omgeving dat er bijvoorbeeld bij vervolging bij meerdere aangifte maar 1 zaak vervolgd word van de zovele.
Ik vroeg me af waarom dit was. Kijk dit zitting is er toch, dan kan het om toch beter proberen alle aangiften proberen te vervolgen ipv eentje.
Ook al is er voor die andere zaken amper bewijs maar niet geschoten is altijd mis toch?
vervolging bij meerder aangfite
Moderator: Moderatorteam
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Re: vervolging bij meerder aangfite
De politie bepaalt niet voor welke feiten een verdachte wordt vervolgd. Die beslissing is aan het Openbaar Ministerie. Het heeft geen zin en het is zonde van de beschikbare tijd om iemand proberen te vervolgen voor feiten die je niet kan bewijzen.
Stay safe out there.
-
- Infopolitie Gast
dat snap ik wel, maar ik bedoel als het toch voorkomt dan kunnen ze de overige zaken toch proberen? Niet geschoten is altijd mis en door die ene vervolging moet er toch een rechtszaak komen.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Dat zou waarschijnlijk veel extra tijd op een zitting vragen van het toch al overbelaste rechtssysteem.
Als er tegen een verdachte veel zaken liggen, kan het openbaar ministerie ervoor kiezen een aantal zaken op de dagvaarding zetten, en de rest wordt dan “ad informandum” gevoegd, wat zoveel betekent dat die zaken als informatie aan een rechter worden voorgehouden. De rechter kan die zaken dan wel meenemen bij de strafbepaling voor de feiten op de dagvaarding.
Als er tegen een verdachte veel zaken liggen, kan het openbaar ministerie ervoor kiezen een aantal zaken op de dagvaarding zetten, en de rest wordt dan “ad informandum” gevoegd, wat zoveel betekent dat die zaken als informatie aan een rechter worden voorgehouden. De rechter kan die zaken dan wel meenemen bij de strafbepaling voor de feiten op de dagvaarding.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Opmerking van moderator Skipperje
Omdat, zoals eerder aangegeven, die beslissing bij het OM ligt, heeft het geen meerwaarde op een politieforum hier over te discussiëren.Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit