Ik heb een vraagje over een elektrische skelter,
Ik ben van plan om een elektrische skelter te maken met remmen en verlichting,kan deze op het fietspad?
(Het zult een 3KiloWatt motor hebben,snelheid weet ik nog niet helemaal perfect)
E-Skelter
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Beheerder
- Berichten: 8849
- Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
- Roepnaam: Ron
- Locatie: N-Brabant
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: E-Skelter
Moet je ook meetrappen om te rijden, of zal de skelter rijden met alleen de motor?
Als het gezien zou moeten worden als een fiets met trapondersteuning, dan is het gekozen motorvermogen te groot, en dat is niet het enige probleem.
Als het een (bijzondere) bromfiets zou moeten worden, voorzie ik heel veel andere problemen. Ik denk dan aan bv:
● De onderdelen van de elektrische aandrijflijn moeten deugdelijk zijn, deugdelijk bevestigd en mogen niet beschadigd zijn.
● De onderdelen mogen geen lekkage vertonen en moeten goed afgeschermd zijn, met uitzondering van de kabelset.
● De onderdelen moeten goed geïsoleerd zijn.
● De accu moet deugdelijk bevestigd zijn.
● De elektrische bedrading moet deugdelijk bevestigd en goed geïsoleerd zijn.
● Elektrisch aangedreven bromfietsen mogen niet langer zijn dan 4,00 m, niet breder dan 1,00 m (2,00 m voor bromfietsen op meer dan twee wielen) en niet hoger dan 2,50 m.
● De bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter die ook 's nachts goed afleesbaar is (voor bromfietsen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen).
● De motor moet deugdelijk zijn bevestigd en de motorsteunen mogen niet ernstig beschadigd zijn.
● De wiellagers mogen niet teveel speling vertonen.
● Indien de bromfiets is voorzien van een veersysteem, moet dit systeem goed werken.
● De stuurinrichting moet deugdelijk zijn en de bestuurde wielen moeten goed reageren op de draaiing van het stuurwiel.
● De bromfiets moet zijn voorzien van een goedwerkend remsysteem.
● De wielen en banden mogen geen breuken, scheuren, ernstige corrosie of ernstige vervorming vertonen.
● De banden mogen geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
● Bromfietsen moeten zijn voorzien van de verplichte verlichtingselementen zoals voorgeschreven in de Regeling voertuigen.
● Hybride elektrische of elektrische bromfietsen mogen zijn voorzien van een akoestisch voertuigwaarschuwingssysteem dat werkt tot het voertuig een snelheid van 25 km/h heeft bereikt.
Leg dus eens even uit wat de bedoeling is, zodat we een beter antwoord kunnen geven.
Als het gezien zou moeten worden als een fiets met trapondersteuning, dan is het gekozen motorvermogen te groot, en dat is niet het enige probleem.
Als het een (bijzondere) bromfiets zou moeten worden, voorzie ik heel veel andere problemen. Ik denk dan aan bv:
● De onderdelen van de elektrische aandrijflijn moeten deugdelijk zijn, deugdelijk bevestigd en mogen niet beschadigd zijn.
● De onderdelen mogen geen lekkage vertonen en moeten goed afgeschermd zijn, met uitzondering van de kabelset.
● De onderdelen moeten goed geïsoleerd zijn.
● De accu moet deugdelijk bevestigd zijn.
● De elektrische bedrading moet deugdelijk bevestigd en goed geïsoleerd zijn.
● Elektrisch aangedreven bromfietsen mogen niet langer zijn dan 4,00 m, niet breder dan 1,00 m (2,00 m voor bromfietsen op meer dan twee wielen) en niet hoger dan 2,50 m.
● De bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter die ook 's nachts goed afleesbaar is (voor bromfietsen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen).
● De motor moet deugdelijk zijn bevestigd en de motorsteunen mogen niet ernstig beschadigd zijn.
● De wiellagers mogen niet teveel speling vertonen.
● Indien de bromfiets is voorzien van een veersysteem, moet dit systeem goed werken.
● De stuurinrichting moet deugdelijk zijn en de bestuurde wielen moeten goed reageren op de draaiing van het stuurwiel.
● De bromfiets moet zijn voorzien van een goedwerkend remsysteem.
● De wielen en banden mogen geen breuken, scheuren, ernstige corrosie of ernstige vervorming vertonen.
● De banden mogen geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
● Bromfietsen moeten zijn voorzien van de verplichte verlichtingselementen zoals voorgeschreven in de Regeling voertuigen.
● Hybride elektrische of elektrische bromfietsen mogen zijn voorzien van een akoestisch voertuigwaarschuwingssysteem dat werkt tot het voertuig een snelheid van 25 km/h heeft bereikt.
Leg dus eens even uit wat de bedoeling is, zodat we een beter antwoord kunnen geven.
-
- Infopolitie Gast
Re: E-Skelter
Het zou met alleen gashandel/gaspedaal bestuurd worden.Ik zult dde batterij vast en in een beschermende doos zitten
- MotoRon
- Beheerder
- Berichten: 8849
- Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
- Roepnaam: Ron
- Locatie: N-Brabant
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: E-Skelter
Ik denk dat je het plan maar moet vergeten. Jouw skelter moet dan een kenteken hebben. Dat betekent aan hele berg technische regels voldoen, een kenteken aanvragen, voertuig laten keuren, verzekering afsluiten en nog veel meer. Dat kost bergen met geld en als jij er mee op een weg wil rijden heb je een bromfietsrijbewijs nodig.
- Autodefensa
- Nieuw lid
- Berichten: 6
- Lid sinds: 27 okt 2024, 19:30
- Roepnaam: Autodefensa
- Contact:
Re: E-Skelter
TS kan dan beter voor een gehandicaptenvoertuig met motor gaan dan voor een bijzondere bromfiets. Een gehandicaptenvoertuig mag door allen bestuurd worden, 16+ (indien max. snelheid >10km/h), geen rijbewijs nodig, geen maximumvermogen van 4 kW zoals in het geval van een bijzondere bromfiets, geen helmplicht en het allerbelangrijkste een maximumsnelheid van 45 km/h op de rijbaan ipv 25 km/h op het fietspad.MotoRon schreef: ↑28 okt 2024, 15:22 Moet je ook meetrappen om te rijden, of zal de skelter rijden met alleen de motor?
Als het gezien zou moeten worden als een fiets met trapondersteuning, dan is het gekozen motorvermogen te groot, en dat is niet het enige probleem.
Als het een (bijzondere) bromfiets zou moeten worden, voorzie ik heel veel andere problemen. Ik denk dan aan bv:
● De onderdelen van de elektrische aandrijflijn moeten deugdelijk zijn, deugdelijk bevestigd en mogen niet beschadigd zijn.
● De onderdelen mogen geen lekkage vertonen en moeten goed afgeschermd zijn, met uitzondering van de kabelset.
● De onderdelen moeten goed geïsoleerd zijn.
● De accu moet deugdelijk bevestigd zijn.
● De elektrische bedrading moet deugdelijk bevestigd en goed geïsoleerd zijn.
● Elektrisch aangedreven bromfietsen mogen niet langer zijn dan 4,00 m, niet breder dan 1,00 m (2,00 m voor bromfietsen op meer dan twee wielen) en niet hoger dan 2,50 m.
● De bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter die ook 's nachts goed afleesbaar is (voor bromfietsen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen).
● De motor moet deugdelijk zijn bevestigd en de motorsteunen mogen niet ernstig beschadigd zijn.
● De wiellagers mogen niet teveel speling vertonen.
● Indien de bromfiets is voorzien van een veersysteem, moet dit systeem goed werken.
● De stuurinrichting moet deugdelijk zijn en de bestuurde wielen moeten goed reageren op de draaiing van het stuurwiel.
● De bromfiets moet zijn voorzien van een goedwerkend remsysteem.
● De wielen en banden mogen geen breuken, scheuren, ernstige corrosie of ernstige vervorming vertonen.
● De banden mogen geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
● Bromfietsen moeten zijn voorzien van de verplichte verlichtingselementen zoals voorgeschreven in de Regeling voertuigen.
● Hybride elektrische of elektrische bromfietsen mogen zijn voorzien van een akoestisch voertuigwaarschuwingssysteem dat werkt tot het voertuig een snelheid van 25 km/h heeft bereikt.
Leg dus eens even uit wat de bedoeling is, zodat we een beter antwoord kunnen geven.
Als TS van plan is een eigen skelter te bouwen, dan is een passende scootmobiel vinden en upgraden een makkie.
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9327
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: E-Skelter
Klopt wel, maar hoe lang nog? In deze brief aan de regering staat o.a.:
Piet
Ik verwacht het komend jaar nog geen wijzigingen, maar de politiek ziet het misbruik, of verkeerd gebruik van de wettelijke mogelijkheden, want dat is feitelijk wat Autodefensa adviseert, ook groeien en wil maatregelen.De komende periode gaat IenW in nauwe samenwerking met RDW, CBR, Politie, Wegbeheerders, belangenorganisaties en gebruikers, verder met de ontwikkeling van het gehandicaptenvoertuigenkader. De Kamer wordt door middel van de verzamelbrief verkeersveiligheid op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Het kader is naar verwachting in de tweede helft van 2025 gereed.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit