Onze dochter staat op ons adres ingeschreven maar woont in een ‘tijdelijk
wonen huis’ in Lunteren. Daar moet zij uit.
Mijn man woont in een zelfstandig wooncomplex, al 9 maanden.
Onze dochter zegt: ik heb mijn spullen in jullie huis gezet en kom er weer
wonen. Ik vind dat niet juist.
Het huis is verkocht en wordt begin 2025 opgeleverd.
Mijn vraag is pleegt zij ‘huisvredebreuk’?
Huisvredebreuk?
Moderator: Moderatorteam
Huisvredebreuk?
Binnengekomen via mail:
-
- Infopolitie Gast
Re: Huisvredebreuk?
Leeftijd van uw dochter? Ik neem aan meerderjarig?
Ik zou een ander slot in de deur gezet hebben. Einde discussie.
Maakt ze een probleem dat ze niet bij haar spullen kan? Wil ze haar spullen?
Kan geregeld worden, op afspraak.
Overhandigen aan de deur. Niet binnenlaten tot zei een ander adres heeft waar ze zich inschrijft.
Een inschrijving biedt geen rechten.
Het is een administratieve handeling zodat de overheid weet waar haar post naartoe moet, simpel uitgelegd.
Net als bij een voertuig op naam zetten: ook een administratieve handeling die niks zegt over wie eigenaar is. Het is voornamelijk makkelijk om de boetes en andere zaken met betrekking tot het voertuig naartoe te sturen (boetes, aanbiedingen voor APK, etc)
Ik zie het probleem (nog) niet.
Ik zou een ander slot in de deur gezet hebben. Einde discussie.
Maakt ze een probleem dat ze niet bij haar spullen kan? Wil ze haar spullen?
Kan geregeld worden, op afspraak.
Overhandigen aan de deur. Niet binnenlaten tot zei een ander adres heeft waar ze zich inschrijft.
Een inschrijving biedt geen rechten.
Het is een administratieve handeling zodat de overheid weet waar haar post naartoe moet, simpel uitgelegd.
Net als bij een voertuig op naam zetten: ook een administratieve handeling die niks zegt over wie eigenaar is. Het is voornamelijk makkelijk om de boetes en andere zaken met betrekking tot het voertuig naartoe te sturen (boetes, aanbiedingen voor APK, etc)
Ik zie het probleem (nog) niet.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Re: Huisvredebreuk?
Zoals Gast al heeft verwoord geeft ingeschreven zijn op een adres nog geen woonrecht. Het zou anders kunnen zijn als dochter voor haar verblijf in het tijdelijk wonen huis wel daadwerkelijk woonachtig was op het adres waar naar zij nu wil terugkeren.
Wat was de reden dat zij elders is gaan wonen? Hoe lang heeft zij elders gewoond? Als bij het vertrek al direct duidelijk was dat dit tijdelijk was en de terugkeer voorzienbaar was dan zou de zaak anders kunnen liggen. Het is echter aan de civiele rechter om daar iets over te zeggen.
Was het vertrek echter duidelijk met een permanent karakter dan is er geen "recht" op terugkeer op het oude adres. Zeker als uw dochter meerderjarig is. Voor een minderjarige heeft u immers een zorgplicht.
Van huisvredebreuk is pas sprake als uw dochter uw woning binnendringt of als zij verblijvende in uw woning niet op vordering daartoe van u daaruit vertrekt
De politie bepaalt niet of iemand wel of geen "woonrecht" heeft. Wel zal.zij terughoudend optreden en niet snel aanhouden voor huisvredebreuk als daar ernstige twijfel over lijkt te bestaan.
Wat was de reden dat zij elders is gaan wonen? Hoe lang heeft zij elders gewoond? Als bij het vertrek al direct duidelijk was dat dit tijdelijk was en de terugkeer voorzienbaar was dan zou de zaak anders kunnen liggen. Het is echter aan de civiele rechter om daar iets over te zeggen.
Was het vertrek echter duidelijk met een permanent karakter dan is er geen "recht" op terugkeer op het oude adres. Zeker als uw dochter meerderjarig is. Voor een minderjarige heeft u immers een zorgplicht.
Van huisvredebreuk is pas sprake als uw dochter uw woning binnendringt of als zij verblijvende in uw woning niet op vordering daartoe van u daaruit vertrekt
De politie bepaalt niet of iemand wel of geen "woonrecht" heeft. Wel zal.zij terughoudend optreden en niet snel aanhouden voor huisvredebreuk als daar ernstige twijfel over lijkt te bestaan.
Stay safe out there.