Rijden onder invloed (hasj)
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Rijden onder invloed (hasj)
Vraag over mijn situatie na een bloedtest voor THC en mogelijke sancties
Ik heb onlangs een bloedtest ondergaan na een verkeerscontrole waarbij ik THC had gebruikt. De politie was zich ervan bewust dat ik een joint had gerookt, maar ik vertelde hen dat het ongeveer een uur geleden was. De agent merkte op dat ik geen gevaarlijk rijgedrag vertoonde en dat er niets op mijn strafblad stond.
Hier zijn enkele belangrijke punten in mijn situatie:
Ik rook dagelijks, maar had op de dag van de controle in de middag slechts één dunne joint gerookt en de laatste had ik een uur voor de test gerookt.
Ik heb al mijn spullen weggegooid en heb aangegeven te stoppen met roken, waarop de agent zei dat het een mooie eerste stap was.
Ongeveer een jaar geleden kreeg ik een 24-uurs rijontzegging op een parkeerplaats, maar dit was meer een waarschuwing zonder verdere gevolgen.
Ik ben me zorgen aan het maken over de mogelijke gevolgen, zoals een boete of de verplichting om een cursus te volgen. Hoeveel kans heb ik dat ik alleen met een boete wegkom, gezien mijn medewerking en het feit dat ik een nette rijgeschiedenis heb?
Als iemand ervaring heeft met soortgelijke situaties of kennis heeft over de procedures en mogelijke sancties, zou ik graag jullie inzichten horen. Wat denken jullie dat een officier van justitie in mijn situatie zou overwegen?
Ik heb onlangs een bloedtest ondergaan na een verkeerscontrole waarbij ik THC had gebruikt. De politie was zich ervan bewust dat ik een joint had gerookt, maar ik vertelde hen dat het ongeveer een uur geleden was. De agent merkte op dat ik geen gevaarlijk rijgedrag vertoonde en dat er niets op mijn strafblad stond.
Hier zijn enkele belangrijke punten in mijn situatie:
Ik rook dagelijks, maar had op de dag van de controle in de middag slechts één dunne joint gerookt en de laatste had ik een uur voor de test gerookt.
Ik heb al mijn spullen weggegooid en heb aangegeven te stoppen met roken, waarop de agent zei dat het een mooie eerste stap was.
Ongeveer een jaar geleden kreeg ik een 24-uurs rijontzegging op een parkeerplaats, maar dit was meer een waarschuwing zonder verdere gevolgen.
Ik ben me zorgen aan het maken over de mogelijke gevolgen, zoals een boete of de verplichting om een cursus te volgen. Hoeveel kans heb ik dat ik alleen met een boete wegkom, gezien mijn medewerking en het feit dat ik een nette rijgeschiedenis heb?
Als iemand ervaring heeft met soortgelijke situaties of kennis heeft over de procedures en mogelijke sancties, zou ik graag jullie inzichten horen. Wat denken jullie dat een officier van justitie in mijn situatie zou overwegen?
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Rijden onder invloed (hasj)
Het belangrijkste bij de beoordeling van de situatie en de mogelijke gevolgen vertel je hier niet.
Wat is de uitslag van het bloedonderzoek?
Wat is de uitslag van het bloedonderzoek?
Of je daarvoor "netjes gereden" hebt doet niet ter zake. Het gaat om het potentiële risico. De lui die ik heb gepakt met veel te veel alcohol op reden ook keurig de maximum snelheid, regelmatig zelfs iets er onder. Maakt het niet minder gevaarlijk.
Qua bloedtest gaat men in de uitslag uit van de drempelwaarde. Die is met meervoudig gebruik (dus meerdere middelen) lager dan bij enkelvoudig gebruik (een middel). Je geeft zelf aan dagelijks te gebruiken. Dan kan ik op mijn klompen aanvoelen dat je de drempelwaarde voor enkelvoudig gebruik gaat halen. En hierbij maakt het niet uit hoeveel je er overheen zit in tegenstelling tot alcohol.
Dus ga er maar vanuit dat het een boete wordt (geen waarschuwing meer) en een cursus.
Die "nette geschiedenis" zal ik jou geval enkel inhouden dat je niet eerder gepakt bent. Niet omdat dit pas de eerste keer was dat je onder invloed reed. Of heb ik het mis?
Hopelijk ga je je aan je belofte houden die je aan de collega gemaakt hebt.
Qua bloedtest gaat men in de uitslag uit van de drempelwaarde. Die is met meervoudig gebruik (dus meerdere middelen) lager dan bij enkelvoudig gebruik (een middel). Je geeft zelf aan dagelijks te gebruiken. Dan kan ik op mijn klompen aanvoelen dat je de drempelwaarde voor enkelvoudig gebruik gaat halen. En hierbij maakt het niet uit hoeveel je er overheen zit in tegenstelling tot alcohol.
Dus ga er maar vanuit dat het een boete wordt (geen waarschuwing meer) en een cursus.
Die "nette geschiedenis" zal ik jou geval enkel inhouden dat je niet eerder gepakt bent. Niet omdat dit pas de eerste keer was dat je onder invloed reed. Of heb ik het mis?
Hopelijk ga je je aan je belofte houden die je aan de collega gemaakt hebt.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
De huidige richtlijn bij het OM voor het rijden onder invloed van drugs, 1e keer zonder gevaarlijk rijgedrag, is en geldboete van 850 euro.
Het handelt hierbij om enkelvoudig gebruik. Dus niet ook alcohol of nog éen andere drugs variant.
Bij drugs gebruik in het verkeer volgt ook een melding bij het CBR. Die zal een onderzoek in gaan stellen naar de rijgeschiktheid.
Het handelt hierbij om enkelvoudig gebruik. Dus niet ook alcohol of nog éen andere drugs variant.
Bij drugs gebruik in het verkeer volgt ook een melding bij het CBR. Die zal een onderzoek in gaan stellen naar de rijgeschiktheid.
Stay safe out there.
-
- Infopolitie Gast
Ja, gelukkig drink ik geen alcohol en gebruik ik geen andere middelen.
- MotoRon
- Beheerder
- Geslacht:
Als je dagelijks rookt (drugs gebruikt), is de kans groot dat het onderzoek uitwijst dat je niet rijgeschikt bent en dat het CBR jouw rijbewijs ongeldig verklaard, ongeacht wat de officier van justitie met jouw zaak doet.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Het CBR zal daartoe eerst onderzoek moeten laten verrichten. Niet meewerken aan dat onderzoek kan inderdaad leiden tot een ongeldig verklaren van het rijbewijs. Ook de uitslag van het onderzoek naar de rijgeschiktheid zal dit gevolg kunnen hebben.
Stay safe out there.
- MotoRon
- Beheerder
- Geslacht:
Zo kort door de bocht is het niet. Bij dagelijks drugsgebruik zal het onderzoek van het CBR al snel kunnen leiden tot de conclusie dat er sprake is van afhankelijkheid van drugs, wat kan leiden tot de conclusie “ongeschikt”. Dat is in elk geval mijn ervaring als verkeerscoördinator. En de laatste jaren heb ik alleen maar een trend gezien dat er een steeds strengere aanpak is gekomen van alcohol- en drugsgebruik achter het stuur.
En eerlijk is eerlijk, de ellende die wij meemaken als we weer eens bij een ernstige aanrijding staan waarbij de oorzaak alcohol en/of drugsgebruik is, dan kan de aanpak mij niet streng genoeg zijn.
Maar daar kunnen we best wel eens een boompje over opzetten in een afzonderlijk topic.
En eerlijk is eerlijk, de ellende die wij meemaken als we weer eens bij een ernstige aanrijding staan waarbij de oorzaak alcohol en/of drugsgebruik is, dan kan de aanpak mij niet streng genoeg zijn.
Maar daar kunnen we best wel eens een boompje over opzetten in een afzonderlijk topic.
- DiNozzo
- OnTroerend goed
- Geslacht:
- Leeftijd: 36
De richtlijn strafvordering voor enkelvoudig gebruik van drugs (dus één stof) is een geldboete van 850 euro.
Voorheen kreeg u een volledig onderzoek naar uw rijvaardigheid. Gedurende dat onderzoek werd uw rijbewijs geschorst waardoor u niet langer mocht rijden tot het onderzoek werd afgerond. Sinds 1 april heeft het CBR echter ook een cursus voor verdovende middelen in het verkeer, de Educatieve Maatregel Drugs. De cursus duurt drie dagdelen en kost u zo'n 1200 euro. Niet meewerken heeft als gevolg dat uw rijbewijs ongeldig verklaard wordt.
https://www.cbr.nl/nl/onveilig-rijgedra ... erkeer-emd
Wordt u nogmaals aangehouden voor het rijden onder invloed, dan zal er een volledig onderzoek opgelegd worden.
https://www.cbr.nl/nl/service/nl/nl/ond ... sgebruik-2
Voorheen kreeg u een volledig onderzoek naar uw rijvaardigheid. Gedurende dat onderzoek werd uw rijbewijs geschorst waardoor u niet langer mocht rijden tot het onderzoek werd afgerond. Sinds 1 april heeft het CBR echter ook een cursus voor verdovende middelen in het verkeer, de Educatieve Maatregel Drugs. De cursus duurt drie dagdelen en kost u zo'n 1200 euro. Niet meewerken heeft als gevolg dat uw rijbewijs ongeldig verklaard wordt.
https://www.cbr.nl/nl/onveilig-rijgedra ... erkeer-emd
Wordt u nogmaals aangehouden voor het rijden onder invloed, dan zal er een volledig onderzoek opgelegd worden.
https://www.cbr.nl/nl/service/nl/nl/ond ... sgebruik-2
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- MotoRon
- Beheerder
- Geslacht:
Ah, die had ik nog niet gezien. Ik wist dat ie in de maak was, maar had nog niet voorbij zien komen dat ie al ingevoerd was.