Snelheidsboete vanuit Privévoertuig zonder meting
Moderator: Moderatorteam
- Bestuurder12344321
- Nieuw lid
- Geslacht:
Snelheidsboete vanuit Privévoertuig zonder meting
beste lezer,
Vandaag staande gehouden door een agent buiten dienst in zijn privé voertuig.
Hij beweerde dat ik te hard had gereden alleen heeft hij geen snelheid “geijkt” maar schrijft wel een boete uit.
Is dit wel toegestaan aangezien de snelheid dan puur op zicht aanname van de agent is.
Is het daarom de moeite dit aan te vechten aangezien de snelheid die hij noemde zeker niet overeenkwam met de snelheid die ik reed.
Vandaag staande gehouden door een agent buiten dienst in zijn privé voertuig.
Hij beweerde dat ik te hard had gereden alleen heeft hij geen snelheid “geijkt” maar schrijft wel een boete uit.
Is dit wel toegestaan aangezien de snelheid dan puur op zicht aanname van de agent is.
Is het daarom de moeite dit aan te vechten aangezien de snelheid die hij noemde zeker niet overeenkwam met de snelheid die ik reed.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Re: Snelheidsboete vanuit Privévoertuig zonder meting
Voor welk feit heeft u precies een bekeuring gekregen. Voor te hard rijden op een (woon)erf hoeft geen meting plaats te vinden.
Overigens, dat de kennelijke collega in een burger voertuig reed wil niet automatisch zeggen dat het een prive voertuig was.
Er zijn ook geijkte burger politie voertuigen.
Overigens, dat de kennelijke collega in een burger voertuig reed wil niet automatisch zeggen dat het een prive voertuig was.
Er zijn ook geijkte burger politie voertuigen.
Stay safe out there.
- Bestuurder12344321
- Nieuw lid
- Geslacht:
Hij noemde het zelf zijn prive voertuig dus ga ik daar vanuit
Het was op de snelweg
Het was op de snelweg
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Dit komt wel bijzonder op mij over, hoe dan ook; privevoertuigen mogen niet meer gebruikt worden voor snelheidsmetingen, zoals de richtlijn van het Openbaar Ministerie ook aangeeft:
Let wel; iedere andere overtreding kan wel bestraft worden. Daarnaast vraag ik me af hoe mijn collega u aan de kant heeft gekregen (tot stoppen heeft kunnen dwingen). Daarbij 'staande gehouden' is geen spreektaal voor een burger, maar evengoed graag geholpen, hoor. Succes met de opleiding?
Indien vanuit een privévoertuig een snelheidsovertreding wordt geconstateerd, dan is het niet toegestaan om daarvoor een beschikking uit te reiken of een proces-verbaal op te maken. In een privévoertuig is immers nooit een gekalibreerde boordsnelheidsmeter aanwezig, dus de mate van de snelheidsoverschrijding kan nooit direct worden vastgesteld en evenmin zal altijd duidelijk zijn of sprake is van een Muldergedraging dan wel een onder het strafrecht vallende overtreding.
Let wel; iedere andere overtreding kan wel bestraft worden. Daarnaast vraag ik me af hoe mijn collega u aan de kant heeft gekregen (tot stoppen heeft kunnen dwingen). Daarbij 'staande gehouden' is geen spreektaal voor een burger, maar evengoed graag geholpen, hoor. Succes met de opleiding?
'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Bijzonder ja, op de snelweg gemeten ? Hoe heeft hij u aan de kant gezet dan?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Overigens is het ook geen wet van meden en perzen. Ja het is in beginsel niet toegestaan om vanuit een privévoertuig een boete uit te schrijven voor snelheid om de hierboven genoemde reden. Maar na overleg met de OvJ die kennis heeft genomen van de omstandigheden kan hij alsnog toestemming geven om de bekeuring op te maken en daarbij aan te geven dat het het voertuig, bijv. zo kort mogelijk na het incident op een soortgelijke weg, alsnog geijkt wordt.
Zeker niet een alledaagse praktijk maar geheel onmogelijk is het dus ook weer niet.
Zeker niet een alledaagse praktijk maar geheel onmogelijk is het dus ook weer niet.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Ik ga mee met @zijlvaart67, want in de instructie staat bijvoorbeeld ook:
Piet
. Het zou mij verbazen als een OVJ daar een uitzondering op maakt. En terecht, dit moet je niet willen.Het parket CVOM accepteert dan ook geen beschikkingen of processen-verbaal inzake snelheidsoverschrijdingen die met privévoertuigen zijn geconstateerd.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Ik pleit hier niet voor of tegen een manier. Ik geef alleen aan dat er dus uitzonderingen gemaakt worden. Vaak in de gehele context van de waarneming en het feit. De OVJ maakt hierin geen verschil met 'politievertuig zonder ijking' of 'privevoertuig zonder ijking'. Sec gezien zijn die ook hetzelfde qua meting. Ik heb het in ieder geval zelf ook een keer meegemaakt. Maar zoals gezegd, zeer grote uitzondering.
Heeft hij ook gezegd dat de boete voor de snelheid was? Of zijn er door hem wellicht nog andere gedragingen door u geconstateerd die hij wel kan uitschrijven?
En ook ik ben wel benieuwd hoe hij het op de snelweg voor elkaar heeft gekregen om u met een privé voertuig aan de kant heeft gekregen?
En ook ik ben wel benieuwd hoe hij het op de snelweg voor elkaar heeft gekregen om u met een privé voertuig aan de kant heeft gekregen?
- Bestuurder12344321
- Nieuw lid
- Geslacht:
Ja echt voor de snelheid
Heel dicht achterop me rijden en met lampen seinen
Daardoor liet ik hem voorbij
Eenmaal naast me liet hij zijn badge zien en gebaarde dat ik moet volgen
Bij het eerstvolgende tankstation gingen we eraf en sprak hij me aan
Noemde 2 verschillende snelheden die ver uit elkaar lagen dus word nog afwachten welke ik krijg…
Heel dicht achterop me rijden en met lampen seinen
Daardoor liet ik hem voorbij
Eenmaal naast me liet hij zijn badge zien en gebaarde dat ik moet volgen
Bij het eerstvolgende tankstation gingen we eraf en sprak hij me aan
Noemde 2 verschillende snelheden die ver uit elkaar lagen dus word nog afwachten welke ik krijg…
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Ik vind hier wel wat van, maar goed; u heeft kunnen lezen wat een Officier v Justitie liever wel en liever niet op z'n bureau vindt..
Mocht u in bezwaar gaan, laat dan de term 'badge' achterwege, dat komt ook niet goed over..
Mocht u in bezwaar gaan, laat dan de term 'badge' achterwege, dat komt ook niet goed over..
'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Vooralsnog zult u af moeten wachten of de bekeuring op de deurmat valt en waarvoor er dan precies bekeurd is. Er zal een feitcode op vermeld staan, met de snelheid. Pas als je die op de mat hebt gevonden, kun je in bezwaar gaan.
Tot die tijd dus even geduld.
Mocht je de bekeuring ontvangen en vragen hebben over het verdere traject, dan horen we het graag. Verwijs dan even naar dit topic, zodat we weten waar een volgende vraag bij hoort.
Tot die tijd dus even geduld.
Mocht je de bekeuring ontvangen en vragen hebben over het verdere traject, dan horen we het graag. Verwijs dan even naar dit topic, zodat we weten waar een volgende vraag bij hoort.