Alleen overnachten verboden of ook overdag slapen in voertuigen Verboden

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Oost-limburg
Infopolitie Gast

Alleen overnachten verboden of ook overdag slapen in voertuigen Verboden

Ongelezen bericht door Oost-limburg »

Ik ben veel in Limburg vlak tegen de Duitse grens. In Nederland is het overnachten in een auto niet toegestaan. In Duitsland echter wel
Voor één nacht bij locatie.
Dus rij ik gewoon even Duitsland in waar het wel mag

Nu komt de vraag
Het verbod in Nederland om in een auto te overnachten is dat van toepassing tussen 21 uur en 6 uur .
Dus als ik ergens overdag in de auto slaap tussen 6 u en 22 u is dat dan gewoon legaal. Of is dat van zonsopgang tot zonsopgang .
Is alleen het overnachten verboden of totaal hey slapen in auto verboden. Ik wil na een lange wandeling met de hond 20 km vaak paar uur rusten. En daarna weer 10 km ten lopen.
Ik kan mij zelf voorzien.Maar wens mij te houden aan de wet dat geld in het desbetreffende land waar ik mij bevind .
Duitsland en Frankrijk laat het 1 nacht per lokatie toe. België gedoogd uitgezonderd gemeentes grenzende aan de noordzee

Lijkt mij sowieso beter het voor 1 nacht per lokatie te legaliseren . Soms zijn mensen moe en dan zie ik ze liever net als mensen met alcohol op niet rijden.

Met vriendelijke groet

Johan
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Alleen overnachten verboden of ook overdag slapen in voertuigen Verboden

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dat is een vraag die niet algemeen te beantwoorden is. Het is afhankelijk van de lokale wetgeving, die per gemeente kan verschillen. Er zijn gemeenten die helemaal geen bepalingen hebben opgenomen met betrekking tot het overnachten, terwijl andere gemeenten er zeer ruime bepalingen op na houden voor het slapen. Zo heeft Den Haag bv in de APV opgenomen:

Wetstekst

Artikel 2:38B. (Nacht)verblijf aan de weg
1. Het is verboden om -al dan niet gebruikmakend van enige vorm van beschutting, waar onder in ieder geval begrepen het gebruik van een auto- op of aan de weg tussen zonsondergang en zonsopgang te liggen of te slapen, danwel tussen zonsopgang en zonsondergang te liggen of te slapen, nadat door een ambtenaar van politie in het belang van de openbare orde of veiligheid is aangezegd dat dit moet worden beëindigd.
Zoals je kunt lezen mag je in Den Haag tussen zonsondergang en zonsopkomst niet overnachten, (ook niet in een auto, maar zelfs zonder beschutting mag het niet), terwijl andere gemeenten bv. bepalen dat je geen gebruik mag maken van kampeermiddelen buiten kampeerterreinen om te overnachten.
Het ligt dus helemaal aan de plaatselijke regels in een bepaalde gemeente.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Als ik me niet vergis is F114B de feitcode voor een algemeen artikel hiervoor (model APV).
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ik weet dat in Amsterdam een taxichauffeur eens een boete heeft gehad terwijl hij even lag te slapen op de standplaats terwijl hij als derde man stond te wachten
Oost Limburg
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Oost Limburg »

Handhaving kijkt te veel naar regels zijn. regels en politie veel meer naar menselijk maat .
Iemand kan overdag beter even uurtje rusten dan vermoeid de weg op .
Regels zijn regels voor de goede orde voor ons. Wij zijn er niet voor de regels
Vermoeid rijden vergroot 4 X het risico op verkeersongeluk
Waardoor politie in de desbetreffende opgezadeld word. Terwijl er voor de politie handhaving prioriteiten zat
Verkeers overtredingen kunnen doden mee vallen. Met stelen niet .

Daarom zeg ik nooit dat de politie beter boeven kan vangen dan bonnen schrijven.
Dan breekt er ware anarchie uit op de weg. En durf ik de weg niet meer op
Ik denk eerder andersom. Pak eerst de gevaarlijke verkeersovertredingen. Wat niet betekend dat boeven vrij rond moeten lopen en niet bij de kladder gepakt moet worden.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door MotoRon »

Eerst vraagt u hoe de regels luiden. U vermeldt daarbij dat u zich aan de regels wenst te houden.
Oost-limburg schreef: 05 sep 2024, 01:56Maar wens mij te houden aan de wet dat geld in het desbetreffende land waar ik mij bevind
Daar krijgt u vervolgens netjes antwoord op, de regels worden verteld, maar die regels staan u kennelijk niet aan.
Vervolgens komt u met een klaagschrift dat er (door handhaving) teveel naar de regels gekeken wordt. Wat wilt u nou, weten hoe het zit met regelgeving of wilt u duidelijk maken dat u het niet eens bent met de handhaving van de regels?
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door SWAT »

Dat handhaving wellicht wat stricter op het uitschrijven van boetes zit is logisch vanuit haar taakstelling.
De taakstelling van de politie is aanzienlijk breder. Als.je.met het een bezig bent kan je minder handhavend optreden op het ander. Als ik bezig ben met gericht toezicht op jeugdoverlast kan ik mij niet of minder bezig houden met actief toezicht bijvoorbeeld parkeeroverlast. Een fout parkeerder krijgt dan misschien eerder een waarschuwing.
Toezicht op parkeeroverlast is wel een prioriteit voor handhaving en dus de kans op een boete hoger.
Stay safe out there.
Plaats reactie