wat als mijn hond een vreemde kat in tuin pakt.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Boyd Meyer TS
Infopolitie Gast

wat als mijn hond een vreemde kat in tuin pakt.

Ongelezen bericht door Boyd Meyer »

Ik heb de volgende vraag,

Ik heb twee Patterdale terriers die met mooi weer los in de afgeschermde achtertuin lopen welke rondom met een 1,8meter hoge schutting afgesloten is.
Nu lopen er ook veel katten los in de buurt en soms waagt er een kat zich in onze tuin, tot nu toe zijn de katten snel genoeg weer uit de tuin maar er komt een moment dat dit fout gaat.
Hoe zit het met aansprakelijkheid en met strafrecht.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: wat als mijn hond een vreemde kat in tuin pakt.

Ongelezen bericht door MotoRon »

Strafrechtelijk is er niet zoveel an de hand, maar u bent ingevolge art. 6.179 van het Burgerlijk Wetboek als bezitter van een dier wel aansprakelijk voor door het dier aangerichte schade, ook als dat op uw eigen terrein/in uw eigen tuin gebeurd.

Art. 6.179 Burgerlijk wetboek:

Wetstekst

De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

U bent dus altijd aansprakelijk maar in hoeverre u vervolgens verweten kan worden dat de schade is ontstaan is een tweede. De eigenaar van de kat heeft zijn eigen aansprakelijkheid. Op zijn of haar rust ook een verplichting om te zorgen dat er geen schade kan ontstaan.
In het uiterste geval zal de rechter daar iets van moeten vinden.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Zie: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2016:3194

Voor de wet is een dier een zaak waaraan een dagwaarde kleeft, net als aan een auto. De emotionele waarde doet er niet toe. De omvang van de het bedrag aan schadeevrgoeding blijft dan ook zeer beperkt, tenzij het dus bijvoorbeeld een zuivere raskat betreft.
(Bij vergoeding van kosten van een dierenarts wil een verzekering vaak wel meer betalen dan de dagwaarde uit coulance tegenover het slachtoffer).
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten