Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Bart
Infopolitie Gast

Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door Bart »

Hallo,
Ik heb schade gekregen bij mijn geparkerde auto, kan politie camera belden kijken als ik ga aangifte doen?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door maestro »

Als er een vermoeden van een misdrijf is, zoals vernieling of doorijden na een ongeval, kan de poltiie beelden vorderen. Dat wil niet zeggen dat de politie dat ook zal doen gezien een gebrek aan capaciteit kan het zijn dat zij hun prioriteiten anders liggen. Maar ik zou gewoon aangifte doen en melden dat er cameras zijn die het mogelijk hebben waargenomen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9222
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door Skipperje »

Maar zelf vragen bij een bedrijf of woning waar een camera hangt is natuurlijk ook een optie.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Bart
Infopolitie Gast

Re: Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door Bart »

Ik vermoed dat er toezihtcamera's aanwezig waren op die locatie. Wordt er door de politie naar die camerabeelden gekeken als ik aangifte ga doen?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14519
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Niet standaard, dat zou echt ondoenlijk zijn met alle aangiften die (ook online) worden ingediend..

Bij een aangifte gaat een politieagent niet 'standaard' de plaats delict bekijken.
Als u er specifiek melding van maakt wellicht wel, maar camerabeelden zijn per definitie tijdgebonden; geen enkele camera neemt weken aan beeldmateriaal op, dagen komt eerst.

Mochten er camera's zijn, dan is tempo geboden..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Bart
Infopolitie Gast

Re: Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door Bart »

Met andere woorden, betekent dit dat er waarschijnlijk weinig tot niets gedaan zal worden met mijn aangifte
JDO
Lid
Lid
Agent
Berichten: 90
Lid sinds: 08 jan 2022, 19:43
Contact:

Re: Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door JDO »

De politie mag de camerabeelden niet bij iemand anders opeisen (of vorderen, zoals dat heet) in dit geval.

De politie mag namelijk zelfstandig beveiligingscamerabeelden vorderen op grond van artikel 126nda van het Wetboek van Strafvordering mits het een misdrijf is waar voorlopige hechtenis voor is toegestaan. Deze zijn beschreven in artikel 67 lid 1 van het Wetboek van Strafvordering.

Verlaten van de plaats van een ongeval zonder opgaaf van gegevens met alleen schade valt onder artikel 7 lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet. Alleen 7.1a (verlaten met letsel/dood) en 7.1c (verlaten en hulpeloos achterlaten) vallen onder de feiten waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten en dus ook camerabeelden gevorderd mogen worden.

Maar als je zelf met camerabeelden komt bij een aangifte kunnen die wel gebruikt worden.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14519
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik ben 't niet met mijn voorganger eens. Ik heb beelden wel eens opgevraagd ogv art 126 nd, lid 6 en dat werd gehonoreerd door de rechter-commissaris:

Wetstekst

Art 126 nd wetboek van strafvordering
6 In geval van verdenking van een ander strafbaar feit dan bedoeld in het eerste lid, kan de officier van justitie in het belang van het onderzoek een vordering als bedoeld in dat lid doen met voorafgaande schriftelijke machtiging van de rechter-commissaris. De rechter-commissaris verleent de machtiging op vordering van de officier van justitie. Het tweede tot en met vijfde lid zijn van overeenkomstige toepassing. Artikel 126l, zevende lid, is van overeenkomstige toepassing.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

JDO
Lid
Lid
Agent
Berichten: 90
Lid sinds: 08 jan 2022, 19:43
Contact:

Re: Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door JDO »

Er is inderdaad een mogelijkheid om het via de OvJ en RC te laten doen op grond van een 126nd, dat klopt. Het is geen zelfstandige bevoegdheid iig en heeft meer voeten in aarde. @zijlvaart67 dat had ik er bij moeten zetten eigenlijk.

Vraag blijft wel of de OvJ en de RC het ernstig genoeg vinden in dit geval om de beelden te vorderen.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door SWAT »

Als de veroorzaker van de aanrijding onbekend is gebleven kunt u aangifte doen van het verlaten plaats ongeval zonder de identiteit behoorlijk kenbaar te maken.
Uitsluitend van een aanrijding met een bekende dader niet.
Zoals al aangegeven kan de politie die beelden niet zonder meer inzien.
De RC zal.pas toestemming geven als er een zwaar wegend maatschappelijk belang is. Dat zal bij, bijvoorbeeld, geringe schade niet snel het geval zijn.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door maestro »

Blijft over de vraag om zelf eigenaren van camera;s te benaderen met de vraag of zij bereid zijn beelden te deelen met de poltie. Als zij hiertoe bereid zijn is het delen vrijwillig en mag het. (Voor bedrijven ligt dat iets anders, die mogen alleen opnamen maken met een bepaald doel en vanuit dat doel gegevens delen).
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Bart
Infopolitie Gast

Re: Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door Bart »

Reactie op maestro, Het gaat hier over toezicht cameras van gemeente of politie, wordt hier dan wel naar gekeken?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Kan ik camera belden vragen voor mijn auto schade

Ongelezen bericht door maestro »

Waarschijnlijk dus van de gemeente. Dat is een lastige vraag omdat het dan dus gaat om het doel waarvoor de cameras daar zijn. Deze mogen alleen gebruikt worden voordat doel. Als de schade aan de auto niet binnen dat doel past mag men het niet aan de politie geven zonder daartoe te zijn gevordered. (Doet men dat wel dan is dat een onrechtmatige daad jegens degene die de schade heeft veroorzaakt).

Zoals gezged: doe gewoon aangifte. Het is ook handig als je eventueel een beroep wilt doen op het waarborgfonds motorverkeer. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... orvoertuig.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten