klachtdelict

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Britta
Infopolitie Gast

klachtdelict

Ongelezen bericht door Britta »

Hoe kan je zien of er bij aangifte van een klachtdelict ook een klacht is gedaan?

En waarom zijn deze delicten zo moeilijk te vervolgen?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: klachtdelict

Ongelezen bericht door maestro »

De aangifte is gelijk de klacht (het verzoek tot vervolging), tenzij een derde persoon de aangifte doet. In dat laatste geval zal moeten worden vastgesteld dat de benadeelde vervolging wenst.
Klachtdelicten zijn niet moeilijker te vervolgen dan andere delicten. Het verschil met andere delicten zit hem dus in het feit dat zij alleen tot een veroordeling kunnen leiden als de benadeelde aangifte doet.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: klachtdelict

Ongelezen bericht door SWAT »

Niet helemaal correct. De klacht moet opgenomen worden door een hulpofficier van justitie. Vaak zal deze daarna door een andere opsporingsambtenaar het hele verhaal middels een aangifte laten opnemen. De klacht is dus een separaat proces verbaal tenzij de hulpofficier ook de gehele aangifte opneemt.
Het daarop volgende onderzoek is niet anders dan bij andere zaken, zij het dat omdat een klacht binnen 8 dagen kan worden ingetrokken, het onderzoek vaak pas na die termijn wordt opgestart.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Britta
Infopolitie Gast

Re: klachtdelict

Ongelezen bericht door Britta »

Dank voor jullie reactie.

Ik heb gewoon aangifte gedaan, geen idee of dit bij de hulpofficier was. Ik weet ook niet of dit gelijk een klacht was.
Dus als er in de aangifte staat dat ik vervolging wil dan is dit dus de klacht?

Dat is toch hetzelfde als een gewone aangifte, want toen mijn fiets was gestoken stond dat zinnetje er ook in.

Erg verwarrend.
Gebruikersavatar
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3704
Lid sinds: 18 jan 2004, 10:13
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: klachtdelict

Ongelezen bericht door Julio »

Waar heeft u aangifte van gedaan?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: klachtdelict

Ongelezen bericht door SWAT »

Waar heeft u nu aangifte of klacht van gedaan? Dus voor welk feit?
Dat maakt de beantwoording makkelijker.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Britta
Infopolitie Gast

Re: klachtdelict

Ongelezen bericht door Britta »

Laster en Belaging
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: klachtdelict

Ongelezen bericht door SWAT »

Laster en belaging zijn inderdaad feiten die alleen via een klacht vervolgd kunnen worden. Als er dus geen klacht wordt opgenomen kan er niet vervolgd worden. Uitsluitend een aangifte is dan niet genoeg. Daarnaast geldt dat de klacht moet worden gedaan binnen 3 maanden nadat de klacht gerechtigde kennis heeft genomen van het feit.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Britta
Infopolitie Gast

Re: klachtdelict

Ongelezen bericht door Britta »

dank, maar in mijn aangifte moet dus staan dat ik wens tot vervolging. En dat is dan dus de klacht? Maar dit staat toch standaard in elke aangifte?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: klachtdelict

Ongelezen bericht door SWAT »

Nee dat staat niet standaard in elke aangifte. Een aangifte is wettelijk gezien een verzoek tot vervolging.
Bij een klacht moet de klager dit ook duidelijk benoemen. Bij een klacht kan de klager het verzoek tot vervolging immers ook weer intrekken.
Een aangifte kan niet worden ingetrokken.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Britta
Infopolitie Gast

Re: klachtdelict

Ongelezen bericht door Britta »

@SWAT

U zegt 'Een aangifte is wettelijk gezien een verzoek tot vervolging.' Dat is wat ik dus ook dacht. Hoe weet je dan of de klacht is gedaan?
NickB
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Berichten: 165
Lid sinds: 12 jul 2006, 16:12
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contact:

Re: klachtdelict

Ongelezen bericht door NickB »

De hulpofficier van justitie maakt een apart "proces verbaal van ontvangst klacht op". Ik zou bij het bureau waar je de aangifte hebt gedaan checken of dit gedaan is. Dat is de enige manier om hier zekerheid over te krijgen.

Een "normaal" strafbaar feit kan door het OM ook vervolgd worden zónder dat het slachtoffer aangifte doet en dus ook tegen de wil van het slachtoffer in. Bij feiten die zijn aangemerkt als klachtdelict kan dit niet. Dat is een extra bescherming van het slachtoffer. Het gaat om feiten die een zware inbreuk hebben op de persoonlijke levenssfeer, privacy etc. Daarnaast is de rechtspraak in Nederland openbaar. Als jij aangifte/klacht doet van smaad/laster en de verdachte wordt uiteindelijk vervolgd kunnen dus details van de zaak naar buiten komen. Dat alles maakt dat de wetgever vind dat het slachtoffer hier "een nadrukkelijk verzoek tot strafvervolging moet doen".

Verder verloopt het onderzoek en ook de beslissing tot vervolging hetzelfde als bij andere zaken. Per geval wordt bekeken of er opsporingsindicaties zijn, welke prioriteit het heeft ten opzicht van andere zaken en of er tot een kansrijke vervolging kan worden gekomen.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: klachtdelict

Ongelezen bericht door MotoRon »

Vraagsteller Britta is naar het bureau verwezen om duidelijkheid te krijgen over de klacht, waarmee de vraag voldoende aan de orde is geweest (voor het gastendeel).
Tijd voor verhuizing naar het archief.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten