Terreinontzegging Festival

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Festival
Infopolitie Gast

Terreinontzegging Festival

Ongelezen bericht door Festival »

Goedenavond,

Vorig jaar heb ik helaas een terreinontzegging gekregen bij een festival vanwege klimmen in een tent (niet slim uiteraard....). Dit verbod geldt voor 13 maanden, dus ook voor dit jaar.
Echter, ik kan natuurlijk een ticket bemachtigen op een andere naam, want ID-kaarten worden niet gecontroleerd bij de ingang vanwege de drukte.
Verder hebben ze ook geen foto van mij gemaakt, alleen mijn naam genoteerd.

De vraag is echter welk risico ik hier loop. Dit jaar ga ik uiteraard wel normaal doen, dus ze krijgen geen reden om mijn ID te checken.

Indien ik gepakt word bij de ingang, is het natuurlijk ticket onklaar + naar huis toe. Hier heb ik dan vrede mee.
Echter, wat kan er gebeuren als ik tijdens het festival "gepakt" wordt?
Gelijk naar huis en nooit meer komen, of een hoge geldboete? Dit wil ik uiteraard niet!

Waarschijnlijk hebben jullie hier meer kijk op!

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Terreinontzegging Festival

Ongelezen bericht door SWAT »

U wilt van ons een risico inschatting met het oog op een mogelijke overtreding die u kennelijk wilt gaan plegen. Die gaat u niet krijgen.

Wel ben ik benieuwd hoe men dit verbod juridisch vorm heeft gegeven. U spreekt over een terreinverbod en een festival.
Ik veronderstel dat dit festival plaats vond op een terrein dat tijdelijk ter beschikking was gesteld aan de organisatie van het festival.
Als dit terrein is omgeven door een hekwerk dan mag de gebruiker inderdaad bepalen wie wel en geen toegang krijgt of wie de toegang zal worden ontzegd. Overtreding zal dan bestraft worden via artikel 461 Wetboek van strafrecht.
Als het festival na afloop echter afgebroken wordt en het terrein weer door een ieder gebruikt kan en mag worden dan lijkt het mij dat het verbod niet kan herleven op het moment dat het festival weer opgebouwd wordt en het terrein weer afgezet wordt.
Uiteraard moet u dan wel een geldig toegangsbewijs hebben.
Men kan wel weigeren u een toegangskaart te verkopen of u bij herkenning weer van het terrein verwijderen en een nieuwe ontzegging geven. Dat de oude ontzegging automatisch als strafbaar feit herleeft komt mij niet juridisch houdbaar voor.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Festival
Infopolitie Gast

Re: Terreinontzegging Festival

Ongelezen bericht door Festival »

Goedenavond.

Dank voor uw reactie.
Ik heb even online gezocht en voor een overtreding van artikel 461 staat een maximale geldboete van €450, klopt dit?
Is dit alleen een boete of kan dit leiden tot een strafblad?

Verder de vraag omtrent ID-kaart? Moet ik deze tijdens een festival kunnen tonen aan een beveiliger?
Of mag ik dit weigeren en naar huis gaan?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Terreinontzegging Festival

Ongelezen bericht door SWAT »

In de Wet staat de maximum boete die opgelegd kan worden. In de praktijk zal die bij een 1e keer zeker niet worden opgelegd.
Afhankelijk van de hoogte van de boet kan dit wel op een strafblad komen.
Het betreft hier echter een overtreding en geen misdrijf dus telt als feit op een strafblad niet heel zwaar.
Een beveiliger heeft niet meer bevoegdheden als een burger en kan dus geen inzage eisen in een ID document.
In de voorwaarden van het festival zou wel kunnen staan dat bezoekers moeten kunnen aantonen dat zij bevoegd aanwezig zijn door het tonen van hun ID kaart in combinatie met het toegangskaartje.
Niet voldoen aan die voorwaarde kan verwijdering van het festival als gevolg hebben.
Het zou kunnen dat daartoe de politie ter plaatse wordt gevraagd. Bij de politie moet u zich dan wel identificeren.
Stay safe out there.
Gesloten