Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3722
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door DiNozzo »

U redeneert nog altijd vanuit uw eigen perspectief. Voor uw informatie, ik ben jaren taakaccenthouder geweest en voerde 100+ van deze controles uit op jaarbasis. Ik heb het dus allemaal gezien, van losstaande kluizen tot wapens die ineens onder het bed vandaan kwamen nadat ze niet in de kluis bleken te liggen ("Net toevallig schoongemaakt"). En ja, ook tijdens feestjes en partijen kwamen wij wel eens langs en dat leidde nooit tot problemen.

Het hebben en houden van vuurwapens is in Nederland is aan strenge regels gebonden. Het is een gunst om als persoon iets te mogen hebben wat anderen niet mogen hebben, en daar zitten voorwaarden aan vast. Nogmaals, u hoeft u klanten niet te vertellen wat de agenten komen doen. De agenten mogen niets zeggen.
Wij wonen nu al meer dan 6 jaar op deze locatie en er is alleen een eerste kluiscontrole geweest direct na onze verhuizing daarna nooit meer, en dan zouden we nu direct alles op zij moeten gooien omdat er een agent niet gediend is van tegenspraak.
U hoeft niet alles op zij te gooien, het idee van een onaangekondigde controle is om op een willekeurig moment te bekijken of alles in orde is. Dat betekent inderdaad dat daar eventjes tijd voor gemaakt moet worden. Als ik geweigerd word geeft mij dat al snel het gevoel dat er iets verborgen wordt. U zegt dat u geen tijd heeft, maar misschien waren de wapens wel niet juist opgeborgen en kwam de controle voor u op dat moment niet uit.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 531
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik zie nog steeds geen redelijke argumenten om de controle te weigeren. Als het allemaal zo lastig is wanneer er klanten een keer in de woonkamer zitten dan is het wellicht beter om geen wapens in huis te hebben. Bij een volgende keer is er immers ook geen garantie dat de klanten niet in de woonkamer zitten op dat moment.

Indien u een klacht heeft over de betreffende agent zou ik vooral uw beklag ook daar doen als u vindt dat u niet correct behandeld bent. Controles komen vaak niet lekker uit bij mensen maar het hoort erbij.

Ik krijg het gevoel dat u hier op andere antwoorden gehoopt had dan u nu gekregen hebt. Ik blijf bij wat ik eerder heb gezegd, ook na een paar keer hetzelfde verhaal van u te hebben gelezen.

U mag het onredelijk vinden. U heeft zelfs 6 jaar lang ‘mazzel’ gehad dat er niet gecontroleerd is.

Ik hoor vaker dat het niet uitkomt, met de meest uiteenlopende argumenten. Als ik dit bij iedereen zou accepteren zonder uit te leggen wat de consequenties kunnen zijn dan betekent het dat ik alles op afspraak moet gaan doen en dat is nu juist niet de bedoeling met deze controles.
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 365
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door racefiets »

De andere kant van onaangekondigde bestuursrechtelijke controles is dat het wel eens niet uit komt. En ja dat kan vervelend zijn voor de controlerende agenten als ze op een later moment terug moeten komen. Ik kan me vergissen maar er is nergens in de wetgeving beschreven wat de criteria zijn wanneer iets uit komt en wanneer niet. Wat voor de een een issue is maakt een ander niets uit. Het feit dat er mensen in de woning aanwezig zijn die het niets aan gaat of er wapens in huis zijn vind ik een prima reden en zou voor mij ook een reden zijn om te vragen om op een ander moment terug te komen. (en in dit geval was 1 verlofhouder bovendien niet beschikbaar omdat hij aan het werk was. En ja koffie drinken met klanten hoort daar ook bij)
Ik heb ze ook al eens gevraagd om op een ander moment terug te komen aangezien ik op het punt stond om naar bed te gaan en de wekker de volgende dag om 4:30 ging. ( en bij mij duurt een controle gegarandeerd langer dan 5-10 minuten)
Gebruikersavatar
martin134
Infopolitie Gast

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door martin134 »

@carolien: nee ik had niet gehoopt op andere reacties, ik wilde weten hoe andere hier over dachten. Nou dat is mij duidelijk geworden.

Agenten denken er anders over dan ikzelf dat is duidelijk geworden.

@racefiets: zo dacht ik het ook te zien.

Natuurlijk begrijp ik dat de controles niet aangekondigd moeten worden maar soms komt het dus niet uit!
Daar zou ook begrip voor moeten zijn bij de controlerende agenten.
Ik bekijk het vrij zwart/wit blijkbaar, willen de agenten controleren moeten ze ook begrip hebben voor een nee, hebben ze dat niet moeten ze of de wet veranderen of met een huiszoekingsbevel komen. Het is en blijft mijn woning, en ik heb niets te verbergen maar ik bepaal ook wie er op welk moment binnenkomt.
En nogmaals ik vindt niet dat iedereen die in mijn woning aanwezig is hoeft te weten dat ik wapens in huis heb! Anders hang ik wel een bordje op mijn gevel.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door MotoRon »

Daar laten we het dan maar bij, vraagsteller is voldoende aan bod geweest en voorzien van antwoorden.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten