Spoofende scammers

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
gek gebeld
Infopolitie Gast

Spoofende scammers

Ongelezen bericht door gek gebeld »

Al iets meer dan een jaar wordt ik zeer regelmatig gebeld door scammers. Het varieert een beetje per maand, maar meestal wordt ik elke werkdag wel een keer gebeld door deze scammers. Kennelijk is mijn telefoonnummer op een lijst van doelwitten beland oid.
Het is steeds hetzelfde: een 06-nummer belt me en ik krijg een call-centre aan de lijn (duidelijk hoorbaar op de achtergrond). Verhaal is dat ze bellen vanuit een bedrijf met een dure naam (steeds anders trouwens) uit Zwitserland en dat mijn crypto-rekenig op het punt staat geblokeerd te worden. Ik moet een bedrag over maken en dan wordt mijn rekening vrijgegeven. Altijd in engels met een zwaar accent.
Buiten dat ik geen crypto-rekening heb is ook de hele opzet zo knullig dat het overduidelijk een scam is. Het is eigenlijk vooral erg irritant. Zeker als je meerdere keren per dag zo’n telefoontje krijgt.
Het probleem is dat de o6-nummers worden gespoofd en ze gebruik maken van een “nummer generator”: elke keer is het een ander nummer. Dit schijnt veel te gebeuren, en het is via VIOP-software relatief eenvoudig te realiseren.

Een en ander is eigenlijk vooral heel vervelend. Een deel van de telefoontjes wordt door mijn provider al herkend als "Mogelijk Fraude" maar het grootste deel komt er toch door. Helaas ontvang ik voor mijn werk telefoontjes van mogelijke klanten, dus onbekende nummers niet opnemen is geen optie. Ook een ander nummer nemen is geen optie: ik heb dit nummer al 25 jaar en iedereen in mijn netwerk heeft dit nummer en veel van mijn werk komt juist via-via doordat mensen mijn nummer doorgeven.

Het probleem is nu dat mijn nummer nu ook door de scammers wordt gebruikt om te spoofen, dus de scammers gebruiken ook mijn nummer om mensen te belen. De afgelopen maanden krijg ik namelijk telefoontjes van mensen die door mijn nummer zijn gebeld, maar b.v. het telefoontje hebben gemist en even terugbellen. Terwijl ik die mensen nooit heb gebeld.

Is er iets wat ik hier tegen kan doen?

Opmerking van moderator Frans

Dubbel bericht verwijderd, we moeten berichten goedkeuren dus soms duurt het even.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Spoofende scammers

Ongelezen bericht door maestro »

https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude/ie ... oonnummer/

Bij de fraudehelpdesk kun je melding maken. Tegen het gebruik van je nummer is weinig te doen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Spoofende scammers

Ongelezen bericht door SWAT »

Wat ook meespeelt is dat de daders opereren uit een ver buitenland en vaak een land waar de lokale politie onderbemand is en vaak de mogelijkheden ontbeert om op te treden. De Nederlandse politie heeft in die landen ook geen bevoegdheid om op te treden.
Stay safe out there.
Gesloten