Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Martin134
Infopolitie Gast

Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door Martin134 »

Goedendag.

Vandaag stonden er twee volledig in uniform geklede politieagenten voor mijn deur die een kluiscontrole wilde doen.
Mijn vrouw, die ook volledig verlofhouder is, deed open en antwoordde op de vraag van de politieagent om kluiscontrole te doen dat het op dit moment niet uitkwam. De politieagent vertelde toen dat dit verplicht is om aan mee te werken en als er niet aan meegewerkt werd dat dat een negatieve vermelding zou kunnen opleveren, wat tot gevolg zou kunnen hebben op het intrekken van het verlof.
Mijn vrouw stond op het punt om met de hond weg te gaan en er waren mensen in huis die niet op de hoogte hoeven te zijn van ons wapen bezit, dus kwam het echt niet uit dat deze politieagenten op dit moment een controle kwamen doen.
Mijn vraag is dan ook: mag je de controle weigeren als het echt niet uitkomt?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2170
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door Proost »

Alles een beetje naar redelijkheid. Je was thuis, de controle had Max 5 min. In beslag genomen. Dus waarom dan niet meewerken. De mensen die in je huis waren zullen ook vast van het politiebezoek hebben opgekeken en met de hond eruit gaan kan vast ook 5 min. Later.

Maar sec gezien mag je het aangeven als het niet uit komt. Zoals gezegd als dat redelijk is. Maar als de collega's er de volgende keer staan en je geeft weer aan dat het niet uit komt en die keer er op weer. Dan ben je waarschijnlijk niet heel lang verlof houder.

Aan het hebben van een verlof hangen voorwaarden dus het is wederkerig. De staat staat jou iets toe en gunt je dus het gebruik en bezit van een vuurwapen. Dit is echter geen recht (we leven niet in de VS). Dus als de politie, in redelijkheid, kan stellen dat jij je niet houdt aan de voorwaarden van je verlof (het toelaten van de politie ter controle is er daar een van), is het minstens zo redelijk dat ze dit verlof weer intrekken. Dan mag je het vijf jaar later opnieuw proberen.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 541
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik voer zelf deze controles ook uit. Wanneer iemand echt een goede reden heeft dan kom ik op een ander (onaangekondigd) moment terug.
De hond uitlaten vind ik geen goede reden en dat er andere mensen in huis zijn… tja, als het er maar een paar zijn kunnen die vast ook wel even 5 minuten wachten. Hond uitlaten kan ook 5 minuten later. Of ik wacht zelf even tot iemand terug is.

Ik wil het juist op onaangekondigde momenten doen omdat ik dan pas echt kan zien of alles in orde is. Niet alleen qua de wapens en de kluizen zelf maar ook andere dingen waar ik tijdens zo’n controle op let.

Als je dit vervelend vindt dan moet je geen verlofhouder willen zijn. Zoals ik al aangaf ben ik heus de moeilijkste niet maar ja, mijn wenkbrauwen gaan wel even omhoog als iemand mij om bovenstaande redenen weigert.
Gebruikersavatar
Martin134
Infopolitie Gast

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door Martin134 »

Ten eerste bedankt voor de reacties van bovenstaande agenten.

Ik ben absoluut voorstander van onaangekondigde controles maar soms komt het niet uit toch?
Natuurlijk kan mijn vrouw later met de hond naar buiten maar het voor ons belangrijkste reden was dat ik klanten in mijn huis aanwezig had.
Ik heb een tattoostudio aan huis en soms zijn er klanten aanwezig in mijn woongedeelte die niet op de hoogte hoeven te zijn van de aanwezigheid van vuurwapens in mijn huis, dit was dan ook de reden dat mijn vrouw ze weigerde.
Maar dan de reactie van de agent van: je moet meewerken aan de controle en doe je dat niet zal dit een negatieve aantekening zijn en zal dit je verlof kosten vindt ik niet professioneel, of zie ik dit verkeerd?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2170
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door Proost »

Sec gezien heeft de collega natuurlijk wel gelijk. En het is erg belangrijk dat wij de burger waarschuwen voor zijn gedragingen of keuzes. Hij zal niet hebben gezegd dat je mee moest werken aan deze ene controle, of het gaat je verlof kosten?

Ga er maar vanuit dat je weigering en de omstandigheden waarin, geregistreerd is. Je hebt op dit moment je verlof nog naar ik aanneem dus wat dat betreft is er geen onvertogen woord gezegd. Maar zoals ik al eerder aan gaf gaat het je verlof wel degelijk kosten als je blijft weigeren. Of dat na twee of drie keer is, is niet vastgelegd. Op zich dus best goed dat je die waarschuwing hebt gehad toch?
jjk
Lid
Lid
Agent
Berichten: 120
Lid sinds: 25 jun 2022, 20:48
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door jjk »

Ik vind de waarschuwing wel professioneel. Een aantal geweigerde controles kan je, je verlof kosten. Nu weiger je voor een reden uit gemak en kan je ervoor kiezen om een ander pad te bewandelen.

Het is in mijn ervaring ook zo dat de meeste verlofhouders gelijk tijd maken voor de controle. Dus om een vrij kleine reden de controle weigeren is best wel bijzonder in mijn ogen. Net als de aanwezigheid van personen die je blijkbaar genoeg vertrouwd om alleen in je woning te laten maar niet genoeg om te weten dat er vuurwapens aanwezig zijn in diezelfde woning?
Gebruikersavatar
Martin134
Infopolitie Gast

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door Martin134 »

Ik geloof niet dat er hier erg begrepen wordt wat ik aan probeer te geven.

Nogmaals, ik heb een tattoostudio aan huis. Ik heb klanten van mij in het woongedeelte van mijn huis zitten waarvan ik het niet noodzakelijk vindt dat die weten dat ik vuurwapens in huis heb. Mijn vrouw wilde op het moment van aanbellen met de hond naar buiten gaan (ikzelf ga niet weg want mijn klanten zitten binnen).
We wonen in een drive-in woning dus de studio zit beneden naast de ingang van mijn huis, ikzelf zit dus met de klanten op de eerste verdieping (de woonkamer) en de kluizen staan op zolder.
Dus als mijn vrouw toestemming geeft aan de agenten komt zij via de trap door de woonkamer met de twee agenten om naar zolder te gaan. Mijn klanten vragen zich dan waarschijnlijk af wat die agenten samen met mijn vrouw naar boven gaan doen, wat zal ik dan moeten zeggen? Dat ze de dakpannen gaan controleren?
Dus vond mijn vrouw het aannemelijk om de agenten te weigeren om vragen te voorkomen van mijn klanten.
Als ze later terug hadden willen komen, zoals mijn vrouw ook voorstelde, had ik beneden geweest met mijn klanten en hadden zij de controle gewoon mogen doen, maar nee de agent vond het maar vreemd dat de controle werd geweigerd en maakte daarom dus ook de opmerking van negatieve aantekening en eventueel verlies van verlof.

Wij vonden dit wel een behoorlijk gegronde reden alleen de agent heeft nooit de moeite genomen om te vragen waarom ze niet binnen mochten komen.
Maar blijkbaar wordt dit door de hier aanwezige agenten toch anders geïnterpreteerd.
Ik ben nog steeds van mening dat niet iedereen die in mijn huis aanwezig is hoeft te weten dat ik vuurwapens in huis heb, om eventuele vreemde reacties of gedachten uit te sluiten. Wij zijn sportschutters en geen vuurwapen gevaarlijke personen, want een stempel heb je tegenwoordig al snel.

Maar toch bedankt voor de antwoorden die hier gegeven zijn, we nemen ze mee in onze gedachtegang.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1962
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door maestro »

Waarschuwing in de zin van dat je weet wat de gevolgen kunnen zijn. Niet dat het een waarschuwing is in de zin van de volgende keer dan ........
Je zult even moeten afwachten wat de gevolgen zijn en dat kan zijn dat het verlof wordt ingetrokken of dat je bijvoorbeeld extra controles krijgt of dat het bij een waarschuwing blijft.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 541
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door Carolien »

Dan is mijn volgende vraag: wanneer komt het wel uit dan? Als u een tattoostudio heeft en thuis klanten ontvangt is de kans groot dat bij een volgende keer weer klanten in de woning zijn, en de keer daarop ook. Wat verwacht u dan van ons? En wat doet u als er de volgende keer weer klanten in de woning zitten? Daar ontkomt u niet aan… Dan kunt u beter geen wapens in huis hebben. En wat u als verklaring geeft aan uw klanten is aan u, de politie kan daar geen rekening mee houden wanneer u klanten ontvangt.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2170
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door Proost »

Sterker nog. En zijn regels over waar de kluis mag staan. De aangewezen plek is de woning. Maar zelden betreft de woning tevens een bedrijfsruimte. Wat nu kennelijk het geval is.

Ik vraag me oprecht af of korpscheftaken überhaupt wetenschap hebben dat uw woning eigenlijk ook dienst doet als bedrijfsruimte waar mensen komen die u mogelijk helemaal niet kent. Ik vraag me ook af of dit überhaupt toegestaan is.
De kluis met wapens op een plek neerzetten in een gebouw wat niet uw woning is (bijvoorbeeld een vrijstaande garage) is niet toegestaan (voor zover ik begreep) dus dit zou best wel eens een dilemma zijn.

Sluit u dit zelf even kort met de collega's van korpschef taken om dit op te helderen?
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8693
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Topic geschoond. We beantwoorden in “Stel uw vraag als gast” de gestelde vraag waar mogelijk kort en bondig. Randverschijnselen/off-topic-berichten zijn voor vraagsteller niet interessant.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3726
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door DiNozzo »

U was dus zelfs thuis maar wilde niet uw werkzaamheden onderbreken om tijd te maken voor een kluiscontrole. Ook wilt u niet dat uw klanten op de hoogte zijn van het feit dat er wapens aanwezig zijn. U legt nu de schuld bij de politieagenten neer, maar u kunt nu ook redeneren dat uw huis dan wellicht geen geschikte plek is voor een wapenkluis. De kans dat er de volgende keer weer klanten aanwezig zijn is reëel. U wil nu zelf de spelregels veranderen omdat ze niet uitkomen, maar zo werkt het niet.

Het hebben van een verlof/vergunning is aan voorwaarden gebonden. Eén van die voorwaarden is onaangekondigde controles. Als u besluit dat dit niet praktisch is zal dat gevolgen voor uw verlof hebben. De hond kan wel vijf minuten wachten, of de agenten als het diertje echt heel nodig moest. Er is nu gewoon een controle geweigerd terwijl u wel thuis was en een controle wel mogelijk was.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7648
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door SWAT »

Als nabrander. U bent beiden verlof houder. Niet duidelijk is of u beiden verlofhouder bent voor alle wapens. Zo nee dan mag uw vrouw in ieder geval niet in uw (deel van de) kluis komen ook niet voor de controle.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Martin134
Infopolitie Gast

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door Martin134 »

Nou ik geloof niet dat de heren/dames agenten hier goed kunnen lezen.

Zoals ik al meerdere keren heb geschreven:

We wonen in een drive-in woning, mijn tattoostudio is op de begane grond.
De ingang van mijn woning is naast de aparte ingang van mijn tattoostudio.
Mijn werkzaamheden voer ik uit in de tattoostudio maar was daar NOG NIET mee bezig, ik zat namelijk op de eerste verdieping in mijn woonkamer met klanten van mijn tattoostudio.
De wapen kluizen staan op zolder in mijn woning, wat dus geen onderdeel uitmaakt van mijn bedrijfsruimte.
De agenten belde aan op het moment dat mijn vrouw met onze hond naar buiten wilde gaan en zei toen dat de controle op dat moment niet uitkwam (dus niet dat we niet mee wilde werken maar dat het niet uitkwam) en vroeg dus of ze op een later moment terug wilde komen waarop de agent dus reageerde met je moet meewerken en anders kan je een negatieve aantekening krijgen.

Wat wordt er dan verwacht door de agenten?
Mijn vrouw moet direct uitleg geven waarom het op dat moment niet uitkomt? (De agent kan ook gewoon vragen waarom het niet uitkomt)
Mijn vrouw moet ze direct toegang verschaffen en met ze de trap oplopen naar de eerste verdieping, want daar begint de trap naar de tweede en vanaf daar naar de zolder, om dan mijn klanten met vragen te laten komen waarom er agenten op mijn zolder willen kijken? (Terwijl wij het niet noodzakelijk vinden dat iedereen weet dat ik vuurwapens in huis heb, en ik ook denk dat de gemiddelde agent niet wil dat iedere sportschutter dit aan iedereen zou gaan vertellen)
Moet ik direct tegen mijn klanten zeggen kom we gaan naar beneden want er moeten agenten naar binnen?

Naar onze mening een beetje krom beredeneerd als je het vanuit onze ogen bekijkt.

Wij wonen nu al meer dan 6 jaar op deze locatie en er is alleen een eerste kluiscontrole geweest direct na onze verhuizing daarna nooit meer, en dan zouden we nu direct alles op zij moeten gooien omdat er een agent niet gediend is van tegenspraak.

Als ze normaal hadden gevraagd naar de reden van het verzoek van mijn vrouw had we tot een normale oplossing gekomen, ik met de klanten naar beneden gegaan, de agenten via de voordeur naar binnen en hadden ze de kluizen van mijn vrouw kunnen controleren en de mijne daarna als mijn vrouw mij afgewisseld had bij mijn klanten.

@proost: de kluizen staan op zolder, dus niet in een bedrijfsruimte. De bedrijfsruimte heeft een aparte ingang en deze was er ook al tijdens de eerste controle na de verhuizing, klanten komen niet op zolder in mijn woning.
@DiNozzo: zoals je kon lezen was ik nog niet bezig met mijn werkzaamheden maar zat koffie te drinken met mijn klanten in mijn woonkamer. Wat heeft het voor meerwaarde dat ik mijn klanten van mijn tattoostudio ga vertellen dat ik wapens in huis heb? Ik heb liever niet dat mensen op verkeerde gedachten komen om te kijken of die wapens misschien weg te halen zijn. Dat willen jullie als agenten toch ook niet?
@carolien: als ik aan het werk ben zal mijn vrouw de agenten gewoon toegang verschaffen tot het bekijken van haar kluizen, als ik niet aan het werk ben zal ik dat ook doen, want ik weet namelijk de regels die voor een verlofhouder gelden, maar zoals je hier kon lezen kwam het nu niet uit en had het wel besproken kunnen worden maar dit verzuimde de agent.

Nou ik ben weer een stuk wijzer geworden en zal maandag eerst de afdeling korpschef taken eens bellen.

Met vriendelijke groet,
Martin.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1962
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Kluiscontrole weigeren (vuurwapenvergunning)

Ongelezen bericht door maestro »

"Mijn vrouw, die ook volledig verlofhouder is, deed open en antwoordde op de vraag van de politieagent om kluiscontrole te doen dat het op dit moment niet uitkwam. De politieagent vertelde toen dat dit verplicht is om aan mee te werken en als er niet aan meegewerkt werd dat dat een negatieve vermelding zou kunnen opleveren, wat tot gevolg zou kunnen hebben op het intrekken van het verlof."

Dat was het moment geweest om het verdere gesprek aan te gaan en uitleg te geven.

Ik zou zeker met korpstaken contact opnemen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten