Over CBR en alcoholisme

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
In_Herstel
Infopolitie Gast

Over CBR en alcoholisme

Ongelezen bericht door In_Herstel »

Ik zoek wat informatie CBR en geschiktheidsonderzoeken. Ik weet dat dit forum over politie gaat en niet van het CBR is, maar misschien kunnen jullie me toch verder helpen.

Ik heb meer dan 20 jaar geleden mijn rijbewijs B gehaald en zou graag mijn rijbewijs E bij B halen (om een caravan te mogen trekken). Ik heb echter een alcoholverslaving.

Hoewel ik nooit aangehouden met alcohol op, maar dus wel verslaafd ben, zal ik op de gezondheidsverklaring bij vraag 17 'Ja' moeten invullen (Heeft u de afgelopen vijf jaar overmatig gebruik (misbruik) gemaakt van alcohol, drugs of andere verslavende middelen?), ik heb namelijk tot 2 jaar terug terugvalpreventie vanuit de GGZ gehad (en je moet ja invullen als je in de afgelopen vijf jaar bent behandeld voor alcohol- of drugsmisbruik).

Ik heb iets meer dan zeven jaar geleden voor het laatst alcohol gedronken (voor de mensen die afvragen waarom ik vind dat ik nog steeds een alcoholverslaving heb, simpel als ik weer begin met drinken kan ik waarschijnlijk niet meer stoppen).

Hoe gaat de procedure bij het CBR eruit zien? Krijg ik een boete voor het niet tijdig melden van mijn verslaving? Ik neem aan dat ik naar de psychiater moet... Moet dat dan daarna nog drie keer? Krijg ik ook een EMA opgelegd?

Weet iemand hoe zoiets verloopt? :thanks:
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1928
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Over CBR en alcoholisme

Ongelezen bericht door maestro »

De vraag van het CBS is of je de afgelopen 5 jaar overmatig hebt gebruikt. Je zegd zelf dat je al 7 jaar niet hebt gebruikt. Het antwoord dat je bij vraag 17 moet geven is een simpel "Nee."
De situaties waarin je "Ja" moet invullen moet je naar mijn mening lezen in combinatie met het feit of je de afgelopen 5 jaar alcohol hebt gebruikt. Het gaat om dusdanig alcohol gebruik in de afgelopen 5 jaar dat je daarvoor onder behandeling bent geweest.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
In_Herstel
Infopolitie Gast

Re: Over CBR en alcoholisme

Ongelezen bericht door In_Herstel »

Dank voor u voor uw duidelijke antwoord. Uw badges geven aan dat u advocaat én deskundige bent, dus ik hoop op uw expertise te kunnen vertrouwen in dat geval.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11114
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Over CBR en alcoholisme

Ongelezen bericht door Hilde »

Hou er wel rekening mee dat het cbr hierover gaat. Je kunt dus het beste het cbr vragen.
Er zit een groot verschil tussen de vraag of je in de afgelopen 5 jaar behandeld bent voor de verslaving of dat je de afgelopen 5 jaar verslaafd vekt geweest en gedronken hebt.

Ik denk dat Maestro het bij het juiste eind heeft, maar ook hij is geen CBR expert. Dus vraag het daar als je zeker wilt zijn.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten