Hoeveel decibel produceren (opgevoerde) scooters maximaal?
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Hoeveel decibel produceren (opgevoerde) scooters maximaal?
Gisteren passeerde een scooter, met een tergend hard geluid van de uitlaat, vlak langs mij en het deed pijn aan mijn oor. Wat kan zo'n ding maximaal aan decibel produceren? 97 is max toegestaan, maar wat produceren de illegale scooters over het algemeen ongeveer?
Re: Hoeveel decibel produceren (opgevoerde) scooters maximaal?
Iederen uitlaat en modificatie heeft zijn eigen waardes. Hier is toch onmogelijk een eensluidend antwoord op te geven?
Vanwaar je vraag?
Vanwaar je vraag?
- Dusty
- Deskundige
- Geslacht:
Ook ik heb geen idee hoeveel decibel een opgevoerde bromfiets heeft, maar misschien is er hier iemand die dat wel eens heeft gemeten.
Om eens een beeld te krijgen hoe de mens geluid waarneemt, heb ik een tabel gevonden waar dit globaal wordt weergegeven:
Om eens een beeld te krijgen hoe de mens geluid waarneemt, heb ik een tabel gevonden waar dit globaal wordt weergegeven:
Geluidsniveaus en decibels (dB)
Gehoorgrens (0 dB): Dit is het zachtste geluid dat het gemiddelde menselijke oor kan horen.
Ritselende bladeren (10-20 dB): Een zacht, fluisterend geluid. Het is heel rustig en vormt geen bedreiging voor het gehoor.
Fluisteren (20-30 dB): Stil en zacht, vergelijkbaar met het ritselen van bladeren en net zo onschadelijk voor onze oren.
Rustige landelijke omgeving (20-30 dB): De serene omgeving van het platteland vroeg in de ochtend
Koelkast brommen (35-45 dB): Een laag, constant zoemend geluid van een koelkast in de keuken.
Stil kantoor (40-50 dB): Achtergrondgeluid in een rustig kantoor zonder luid gepraat.
Matige regenval (50 dB): Het rustgevende geluid van regen dat tegen de ramen en het dak tikt.
Normaal gesprek (60-70 dB): Gesprekken om een normaal niveau zijn volkomen veilig voor ons gehoor.
Wasmachine (70 dB): Het geluid van kleren die in een machine worden gewassen. Het is luider, maar nog niet schadelijk.
Stadsverkeer (vanuit de auto) (70-85 dB): Kan luid en constant zijn, maar is meestal niet schadelijk voor het gehoor, tenzij de blootstelling erg lang duurt.
Stofzuiger (70-80 dB): Een niveau dat vervelend kan worden, maar voor korte periodes is het niet schadelijk.
Haardroger (80-90 dB): Langdurige blootstelling aan dit geluidsniveau kan het gehoor aantasten.
Grasmaaier (90 dB): Langdurige blootstelling kan gevaarlijk worden. Gehoorbescherming wordt aanbevolen voor lange perioden.
Motor (95-100 dB): Langdurige blootstelling kan leiden tot gehoorschade. Beschermende oordopjes zijn een goed idee.
Concerten/clubs (100-120 dB): Regelmatige blootstelling aan dit hoge geluidsniveau zonder bescherming kan vrij snel permanente gehoorschade veroorzaken.
Noodsirenes (120 dB): Extreem luid en kan onmiddellijke schade veroorzaken.
Kettingzaag (110-120 dB): Zelfs kortstondige blootstelling kan per direct gehoorschade veroorzaken. Gebruik altijd gehoorbescherming.
Formule 1-raceauto (130-150 dB): Een Formule 1-wagen die vol gas geeft, kan extreem hoge geluidsniveaus produceren. Zonder de juiste gehoorbescherming kan blootstelling aan deze niveaus onmiddellijke en permanente gehoorschade veroorzaken.
Vuurwerk (140-160 dB): Het geluid van vuurwerk kan onmiddellijke gehoorschade veroorzaken. Bescherming is noodzakelijk.
-
- Infopolitie Gast
Ja ik was gewoon benieuwd wat er zoal (gemiddeld/maximaal) voor decibellen worden aangetroffen bij overtreders. Komt het bijvoorbeeld ook voor dat een scooter 115-120 dB produceert of gebeurt dat eigenlijk nooit?
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Gemiddeld, maximaal, komt het voor, gebeurt dat nooit….
Met alle respect, maar dit soort vragen gaat helemaal nergens toe leiden. Je zult het moeten doen met de eerdere antwoorden van Proost en Dusty.
Met alle respect, maar dit soort vragen gaat helemaal nergens toe leiden. Je zult het moeten doen met de eerdere antwoorden van Proost en Dusty.