Alarmpoortjes in winkel gaan af: aanhouden op heterdaad?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 63

Re: Alarmpoortjes in winkel gaan af: aanhouden op heterdaad?

Ongelezen bericht door SWAT »

Het antwoord op de vraag van Jo24 is ja. Er is voldoende aanleiding om te komen tot het vermoeden van het gepleegd zijn van een strafbaar feit en dus behoort een aanhouding tot de opties.
Stay safe out there.
Dorpsjurist
Verbannen
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Dat beaam ik helemaal. Iedereen weet namelijk waar die poortjes voor zijn. Het kan zijn dat mensen het irritant vinden dat ze soms afgaan terwijl iemand echt niets gestolen heeft. Als je dan gewoon even blijft staan, is er niets aan de hand. Als je dan wegloopt en alle medewerking weigert zie ik niet wat dichterbij een mogelijke heterdaad komt en daarvoor moet je in een kledingwinkel dus mensen uit gaan kleden.

Er zijn meer technologische hulpmiddelen in omloop die ook niet 100% betrouwbaar zijn en die best als irritant kunnen worden ervaren. Een willekeurige blaastest kan ook vervelend zijn als je nooit drinkt en je weet dat het apparaat niet in alle gevallen betrouwbaar is. Deze week heb ik nog uitgelegd dat speekseltesten bijvoorbeeld niet altijd betrouwbaar zijn.

Het doel van het controlemiddel is iedereen duidelijk. Dat mensen het irritant kunnen vinden dat zo'n poortje niet altijd helemaal accuraat is doet daar niets aan af. Dit weten mensen ook. Als mensen dan gaan rennen, dan lijkt mij duidelijk dat iemand iets te verbergen heeft.

Misschien zou jij nooit uit stelen gaan. Ik ook niet. Er zijn echter mensen die dat wel doen. Is het dan niet fijn dat er een detectiemiddel bestaat waardoor je je niet hoeft uit te kleden of tegenover de politie te verantwoorden?

De meeste rechters zijn het met mij eens dat een aanhouding in dat geval terecht is. Meerdere mensen zijn al met uitspraken gekomen waarin dit het geval werd geacht door de politierechter en ook door het hof.

Meer kan ik er niet meer van maken. We zijn nu met wetsartikelen en gevallen uit de praktijk van geuniformeerd prsoneel aan het strooien die TS niet kent en hem ook niet gaan helpen.

TS ziet iemand die mogelijk van hem gestolen zou kunnen hebben en vat hem bij de kraag. Ik durf te vragen of iemand van jullie in plaats van de mogelijke winkeldief hem zouden arresteren in een dergelijk geval.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Dat iemand mogelijk gestolen zou kunenn hebben is geen criterium, dat geldt voor iedere klant. Je moet een redelijk vermoeden hebben. Ik zou zoveel strafrechtelijk als civielrechtelijk de winkel aanpakken. Strafrechtelijk omdat er geen sprake is van een redelijk vermoeden. Waarbij ik niet verwacht dat er een straf wordt opgelegd omdat zoals WAT al aangaf fouten van burgers hier minder zwaar wegen. Maar ik zou wel een uitspraak van de HR op dit punt op prijs stellen omdat er geen enkele verdenking ontstaat door het afgaan van het alarm.
Civielrechtelijk is het al zo dat de winkeleigenaar aansprakelijk kan worden gesteld, met schadevergoedingen tussen de ongeveer 75 en 250 euro.. Misschien moet er een stichting alla SODA worden opgericht die winkeliers aan sprakelijk gaat stellen voor het onterecht afgaan van het alarm. Het probleem is namelijk dat veel mensen niet weten dat zij de winkelier aansprakkelijk kunnen stellen.
Ik vraag me af of winkeliers als zij met de gevolgen worden geconfronteerd het winkelalarm dan nog steeds zo geweldig vinden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Maar ik zou wel een uitspraak van de HR op dit punt op prijs stellen omdat er geen enkele verdenking ontstaat door het afgaan van het alarm.
Dit is natuurlijk niet correct want er ontstaat wel degelijk een verdenking (de vraag is alleen of 't voldoende is) en derhalve zit ik ook nog steeds te wachten op de jurisprudentie..

Dat vind ik altijd wel grappig, je hoort veel te vaak 'ja, dat is zo', 'dat is vaste jurisprudentie' ed, maar de bijbehorende onderbouwing tonen wordt opeens een stuk moeilijker.. en ik hoop maar dat het in deze casus niet onmogelijk wordt..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Je hebt gelijk, het gaat om een redelijke verdenking, niet om een verdenking.

Ik blijf zoeken naar jurisprudentie. In een discussie op de universiteit eindvorige eeuw stelde de hoogleraar/rechter Rino Verpalen dat je aangehouden kunt worden. Maar ook hij kon geen jurisprudentie noemen.
Zelf heb ik het begin van deze eeuw geprobeerd nadat het alarm weer eens onterecht afging om een aanklacht uit te lokken middels een artikel 12 procedure. De raadkamer vond toen dat er niets strafbaars was gebeurd. Omdat ik toen net in de emigratie naar Thailand zat was ik zelf niet opgeroepen om mijn zaak te bepleiten. Ik kon destijds dan ook niet benadrukken dat ik de rechtmatigheid van de aanhouding aanvocht en een straf voor de beveiligingsmedewerker mij niet intresseerde. Het punt van de rechtmatigheid werd genegeerd en met de kosten van emmigratie had ik geen geld voor het inhuren van een advocaat om de zaak voor de HR te brengen, wat ik wel graag zou hebben gedaan.
Het probleem is dat als je onschuldig wordt aangehouden de strafrechtsketen beperkte mogelijkheden geeft en je eigenlijk naar de civiele rechter verwijst. Alleen iemand die schuldig is heeft de mogelijkheid de rechtmatigheid te laten toetsen.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door SWAT »

Een "redelijk vermoeden van schuld aan een strafbaar feit" valt niet in een arrest van de HR te gieten.
Per geval zal bekeken moeten worden of aan dit redelijk vermoeden is voldaan en dat zou de hulpofficier van justitie moeten doen bij de voorgeleiding van een verdachte.
Ik vermoed niet dat de HR een afvinklijst je in een arrest zal gaan vatten waarmee je het redelijk vermoeden telkens zal.moeten gaan onderbouwen.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

De vraag is of het gaat om een beoordeling per geval. De afweging in individuele zaken behoort aan de gewone rechter en daarin heeft de HR geen taak. ik vind het ook redelijk dat als het alarm afgaat en iemand daarop hard wegrend de rechter zal vinden dat er een redelijk vermoeden van schuld is.
Mijn bezwaar is echter dat als er alleen sprake is van dat het alarm afgaat er een technies hulpmiddel is, dat voorzover mij bekend niet aan allerlei voorwaarden is gebonden, dat op een niet uniek signaal reageert en in de praktijk vaak onterecht afgaat je dan nog kunt spreken van een redelijk vermoeden van schuld. Een particulier bedenkt iets en zegd als dit apparaat afgaat is er mogelijk sprake van diefstal, waarom zouden we deze particulier in deze gedachtengang moeten volgen?
Ik vind dat dat princiepe beoordeeld moet worden door de HR.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

SWAT schreef: 28 mar 2024, 11:12 Een afgaand poort alarm is dus m.i. nog geen grond voor een aanhouding. Als de klant er vervolgens vandoor gaat of elke redelijke medewerking weigert is dat wel voldoende voor het vaststellen van een "vermoeden" en dus grond voor een aanhouding.

Overigens denk ik dat Swat hier heel goed de praktijk weergeeft; wordt de dief betrapt door 't poortje en wil hij weg, dan is een aanhouding terecht. Werkt de betrokkene gewoon mee en worden er gestolen spullen aangetroffen, dan wordt de zaak ook gewoon via het OM afgewikkeld (zie de uitspraken).
Wordt er niets aangetroffen, dan is 't ook prima en hoeft er verder ook niets afgehandeld te worden..

Linksom of rechtsom, de winkeldief wordt gepakt en dat is tenslotte de doelstelling..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Dat is d edoelstelling, maar d evraag is of het juridisch juist is. In een rechtstaat bestaat er ook nog zoiets als rechtmatigheid en proportionaliteit. Het doel heiligt niet altijd de middelen.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door MotoRon »

De meningen zijn verdeeld en ik ben bang dat we geen sluitend antwoord zullen hebben voor ts.
Mocht iemand toch nog aanlopen tegen jurisprudentie die houvast biedt in dit soort zaken, dan volstaat een berichtje aan een moderator om dit topic te heropenen.
In afwachting daarvan nu een :slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten